Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2391
Title: | Theoretical Analysis of Educational and Professional Motivation of Future Aviation Specialists |
Other Titles: | Теоретичний аналіз навчально-професійної мотивації майбутніх фахівців авіаційного профілю |
Authors: | Тернавська, Тетяна Анатоліївна Данилко, Оксана Григорівна Радул, Сергій Григорович Ternavska, Tetіana Danylko, Oksana Radul, Serhii |
Keywords: | навчально-професійна мотивація рівні мотивації критерії мотивації здобувачі вищої освіти фахівці авіаційного профілю educational and professional motivation motivationl levels motivation criteria cadet / student aviation specialists |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Глухів : ГНПУ ім. Олександра Довженка |
Citation: | Ternavska, Tetіana. Theoretical Analysis of Educational and Professional Motivation of Future Aviation Specialists (Теоретичний аналіз навчально-професійної мотивації майбутніх фахівців авіаційного профілю) / Tetіana Ternavska, Oksana Danylko, Serhii Radul // Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія : педагогічні науки : збірник наукових праць. – Глухів, 2023. – Вип. 1(51). – С. 141-150. DOI: 10.31376/2410-0897-2023-1- |
Abstract: | Проаналізовано види навчально-професійної мотивації, які поділяються на: пізнавальну, досягнення, саморозвитку, комунікативну, емоційну та зовнішню. Відповідно до виду навчально-професійної мотивації визначається стиль інтелектуальної поведінки особистості, мета, процес і кінцевий результат будь-якої пізнавальної діяльності. Узагальнено рівні мотивації здобувачів вищої освіти, а саме: негативного ставлення до науково-педагогічного / педагогічного працівника; нейтрального ставлення до здобування освіти; позитивного, але аморфного, ситуативного ставлення до навчання; позитивного ставлення до процесу здобуття освіти; активного, творчого ставлення до пізнавальної діяльності; особистісного, відповідального, активного ставлення до навчання. Розкрито значення критеріїв чинників та стимулів формування мотивації: змісту; досягнення; особистого результату; значущості; особистої участі; визнання; інформації; розвитку; справедливого розподілу навантаження; задоволення від роботи. Сформовано та теоретично обґрунтовано основні позиції мотиваційного аспекту ефективної профорієнтації майбутніх здобувачів вищих навчальних закладів та теоретичної моделі формування навчально-професійної мотивації майбутніх фахівців авіаційного профілю, які мають практичне значення для уникнення проблем, пов'язаних із сучасним напливом енергійної, багатоперспективної молоді на факультети престижних інтелектуальних професій (спеціальностей), в той час як відчувається потреба в кадрах прикладних спеціальностей. The article presents a theoretical analysis of the educational and professional motivation of future aviation professionals. The motivation of professional cognitive activity of cadets/students is outlined as a key factor for learning and independent choice of profession, the field of activity and self-realization, and identification of conscious motivation for mastering regulatory priority disciplines. The aim of this research is the theoretical analysis of the educational and professional motivation of future aviation specialists. The analyses of references, and theoretical research methods, which are based on the analysis of scientific and methodical literature on the problems of the educational and professional motivation formation process of future aviation specialists, were used as research methods. The levels of motivation are summarized. The meaning of the criteria of the factors of its formation is disclosed. The cardinal positions of the motivational aspect of effective educational and professional activity of future aviation specialists were formed and theoretically substantiated. These positions are of practical importance in order to avoid the problems associated with the current influx of energetic, promising young people to the faculties of prestigious intellectual professions (specialities), while there is a great need for personnel in aviation speci alities. |
URI: | https://drive.google.com/file/d/1ORZ46TFVeccCRvIuEI42Nfo6o56xa4TU/view http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2391 |
Appears in Collections: | Наукові публікації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ternavska Danylko Radul Theoretical analysis.pdf | 882.6 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.