Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/773
Title: Умови формування ефективної стратегії авіапідприємства на основі принципів TQM
Other Titles: Conditions of formation of efficient aviation enterprise strategy based on TQM principles
Authors: Середа, Наталія Миколаївна
Sereda, Nataliya
Keywords: стратегія
стратегічний план
місія
підприємство
авіакомпанія
конкуренція
конкурентоспроможність
якість
strategy
strategic plan
mission
enterprise
airline
competition
competitiveness
quality
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Середа, Н. М. Умови формування ефективної стратегії авіапідприємства на основі принципів TQM / Н. М. Середа // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Економіка, менеджмент та право : збірник наукових праць. - Кропивницький : ЛА НАУ, 2019. - Випуск 1. - С. 133-138.
Abstract: В статті розглянуто особливості формування стратегічних параметрів господарського підприємства і як результат діяльності – формування стратегії на підприємствах авіаційної сфери. Запропоновані етапи формування ефективної стратегії підприємств в контексті конкурентоспроможності авіапідприємства, що направлені на виконання обов’язкової умови для забезпечення ефективного стратегічного лідерства. Представлена система процесу стратегічної направленості підприємства, враховуючи основну мету, цілі підприємства, доповнюючи основними характеристиками продукту авіакомпанії, визначаючи розміри ринку та оцінювання конкурентоспроможності галузі. Виявлені напрямки конкурентоспроможності підприємства, параметри та фактори, які впливають на маркетингову діяльність авіапідприємства при розробці стратегії. Визначено стратегічний орієнтир підвищення конкурентоспроможності організації та досягнення комерційного успіху підприємства шляхом впровадження принципів управління якістю. Abstract. Objective. Substantiation of theoretical, methodological and practical bases for the formation of an effective strategy of the airline. Methodos. The choice of strategy for the airline should be based on the analysis of existing and prognostication future strategic needs for a given commodity or service, market segmentation, prognostication life cycles of future services, analyzing the competitiveness of the airline’s services and competitors’ services, forecasting their competitive advantages. Results. Quality assurance of the services provided consists of five main stages: the development of a strategic vision and purpose of the enterprise; the definition of development goals; a comprehensive analysis of the market on which the organization is focused; the analysis of the competitiveness of the company and the definition of a development strategy to achieve sustainable competitiveness. In the process of formulating and implementing a marketing strategy, the airline considers elements of activity analysis, identifies its strengths and weaknesses, assesses opportunities and threats in potential segments, which allows to determine the factors necessary for success in the markets. Scientific novelty. Marketing approach involves the orientation of the management system in the airline to a specific market segment. Marketing orientation means a new approach to the management of air transport production and satisfaction of market consumer demand. Practical significance. An effective strategy to improve the competitiveness of the enterprise should be aimed at finding and creating new competitive advantages. The focus on the modern marketing concept, combined with the principles of TQM, contributes to the achievement of this goal and ensures continuous improvement of the organization.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/773
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sereda_strategia.pdf395.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.