Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/549
Title: Досвід реформування національної системи освіти та його використання в сучасній Україні: історіографія питання
Other Titles: The experience of national education system reform and its use in modern Ukraine: historiography of the issue
Authors: Романько, Ірина Іванівна
Romanko, I. I.
Keywords: сучасна українська історіографія
реформа освіти
українізація освітньої сфери
учительство
формування системи середньої та вищої освіти
напрями розвитку просвітянського руху
contemporary Ukrainian historiography
education reform
ukrainianization of the education, the teachers
formation of the system of high and higher education
directions of development of education movement
Issue Date: 2017
Publisher: Кропивницький: КЛА НАУ
Citation: Романько І. І. Досвід реформування національної системи освіти та його використання в сучасній Україні: історіографія питання / І. І. Романько // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2017. - Випуск 2. - С. 96-105.
Abstract: У статті аналізуються наукові праці сучасних українських дослідників, присвячені історії становлення національної системи освіти в період національно-визвольних змагань 1917 – 1921 рр. Особливу увагу автор звертає на стан наукової розробки питання вироблення планів українізації та їх реалізації національними урядами, забезпечення шкіл підручниками та іншими засобами навчання. Розкривається ступінь наукового вивчення проблеми становища вчительства, підготовки, професійної організації та ролі в розвитку шкільної освіти; з’ясовується питання про участь Українського Наукового Товариства та його найбільш активних членів у творенні і забезпеченні функціонування українських університетів – важливих осередків національного відродження українства. Проаналізовано сучасні українські дослідження історії товариства «Просвіта» періоду Української революції. Розкрито його роль у становленні та розвитку освітніх закладів, зокрема діяльність членів товариства у сфері дошкільної, початкової, середньої та вищої освіти; визначено головні напрями його національно-культурницької праці. Авторка висвітлила наукові здобутки сучасних праць з історії реформування освіти та визначила перспективні напрямки подальшого наукового дослідження зазначеної проблематики. In the article the author analyzes scientific studies of contemporary Ukrainian researchers about the formation of national educational system in the period of liberation competitions of 1917 – 1921. The author draws particular attention to the state of scientific development of the issues of elaboration of the plans of ukrainianization and their implementation by national governments, provision schools with textbooks and other training aids. The level of scientific study of the problem of the teachers, their training, professional organization and their role in the development of school education is shown; the issue of participation of the Ukrainian Scientific Society and its most active members in the foundation and provision of functioning of Ukrainian universities – important centres of national renaissance of the Ukrainians is revealed. Contemporary Ukrainian studies of the history of «Prosvita» (Education) Society in the period of Ukrainian revolution are analyzed. The author shows its role in the formation and development of educational establishments, particularly the activity of the members of the Society in the field of preschool, primary, high and high education. The main directions of the national and cultural activity of the Society are defined. The author threw light upon the scientific achievements of contemporary studies in the history of education reform and defined prospective lines of the further scientific research of the problem.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/549
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Romanko_reforma.pdf480.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.