Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/549
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРоманько, Ірина Іванівна-
dc.contributor.authorRomanko, I. I.-
dc.date.accessioned2020-11-07T08:06:15Z-
dc.date.available2020-11-07T08:06:15Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationРоманько І. І. Досвід реформування національної системи освіти та його використання в сучасній Україні: історіографія питання / І. І. Романько // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2017. - Випуск 2. - С. 96-105.-
dc.identifier.urihttp://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/549-
dc.description.abstractУ статті аналізуються наукові праці сучасних українських дослідників, присвячені історії становлення національної системи освіти в період національно-визвольних змагань 1917 – 1921 рр. Особливу увагу автор звертає на стан наукової розробки питання вироблення планів українізації та їх реалізації національними урядами, забезпечення шкіл підручниками та іншими засобами навчання. Розкривається ступінь наукового вивчення проблеми становища вчительства, підготовки, професійної організації та ролі в розвитку шкільної освіти; з’ясовується питання про участь Українського Наукового Товариства та його найбільш активних членів у творенні і забезпеченні функціонування українських університетів – важливих осередків національного відродження українства. Проаналізовано сучасні українські дослідження історії товариства «Просвіта» періоду Української революції. Розкрито його роль у становленні та розвитку освітніх закладів, зокрема діяльність членів товариства у сфері дошкільної, початкової, середньої та вищої освіти; визначено головні напрями його національно-культурницької праці. Авторка висвітлила наукові здобутки сучасних праць з історії реформування освіти та визначила перспективні напрямки подальшого наукового дослідження зазначеної проблематики. In the article the author analyzes scientific studies of contemporary Ukrainian researchers about the formation of national educational system in the period of liberation competitions of 1917 – 1921. The author draws particular attention to the state of scientific development of the issues of elaboration of the plans of ukrainianization and their implementation by national governments, provision schools with textbooks and other training aids. The level of scientific study of the problem of the teachers, their training, professional organization and their role in the development of school education is shown; the issue of participation of the Ukrainian Scientific Society and its most active members in the foundation and provision of functioning of Ukrainian universities – important centres of national renaissance of the Ukrainians is revealed. Contemporary Ukrainian studies of the history of «Prosvita» (Education) Society in the period of Ukrainian revolution are analyzed. The author shows its role in the formation and development of educational establishments, particularly the activity of the members of the Society in the field of preschool, primary, high and high education. The main directions of the national and cultural activity of the Society are defined. The author threw light upon the scientific achievements of contemporary studies in the history of education reform and defined prospective lines of the further scientific research of the problem.en_US
dc.language.isouaen_US
dc.publisherКропивницький: КЛА НАУen_US
dc.subjectсучасна українська історіографіяen_US
dc.subjectреформа освітиen_US
dc.subjectукраїнізація освітньої сфериen_US
dc.subjectучительствоen_US
dc.subjectформування системи середньої та вищої освітиen_US
dc.subjectнапрями розвитку просвітянського рухуen_US
dc.subjectcontemporary Ukrainian historiographyen_US
dc.subjecteducation reformen_US
dc.subjectukrainianization of the education, the teachersen_US
dc.subjectformation of the system of high and higher educationen_US
dc.subjectdirections of development of education movementen_US
dc.titleДосвід реформування національної системи освіти та його використання в сучасній Україні: історіографія питанняen_US
dc.title.alternativeThe experience of national education system reform and its use in modern Ukraine: historiography of the issueen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Romanko_reforma.pdf480.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.