Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/511
Title: Підготовка здобувачів наукового ступеня до педагогічної діяльності у ВНЗ
Other Titles: Подготовка соискателей ученой степени к педагогической деятельности в ВУЗе
Post-graduate students’ preparation to the pedagogical activity at higher educational establishments
Authors: Плачинда, Тетяна
Плачинда, Татьяна
Plachynda, Tetiana
Keywords: здобувач
професійна підготовка
інженер-педагог
навчальний процес
педагогічна діяльність
вища школа
соискатель
профессиональная подготовка
инженер-педагог
учебный процесс
педагогическая деятельность
высшая школа
applicant
training
engineering teacher
educational process
educational activities
higher school
Issue Date: 2017
Publisher: Кропивницький: КЛА НАУ
Citation: Плачинда, Т. Підготовка здобувачів наукового ступеня до педагогічної діяльності у ВНЗ / Т. Плачинда // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2017. - Випуск 1. - С. 121-126.
Abstract: Актуалізується питання підготовки майбутніх викладачів вищої школи, які не мають базової педагогічної освіти, до навчальної, методичної та наукової професійної діяльності у вищому освітньому закладі. Аналізуються наукові доробки щодо професійної підготовки інженерів-педагогів. Пропонується впровадження в освітній процес аспірантури дисципліни «Вища школа та науково-педагогічна діяльність» з метою формування у здобувачів наукового ступеня компетенцій стосовно педагогічного забезпечення навчально-виховного процесу ВНЗ. Актуализируется вопрос подготовки будущих преподавателей высшей школы, которые не имеют базового педагогического образования, к учебной, методической и научной профессиональной деятельности в высшем учебном заведении. Анализируются научные труды по профессиональной подготовке инженеров-педагогов. Предлагается внедрение в образовательный процесс аспирантуры дисциплину «Высшая школа и научно-педагогическая деятельность» с целью формирования у соискателей ученой степени компетенций по педагогическому обеспечению учебно-воспитательного процесса вуза. The article is devoted to the issue concerning training of future higher school teachers who do not have basic pedagogical education in educational, methodical and scientific aspects of professional activity in higher educational institutions. The research about training of engineers to become a teacher has beeen analyzed. The kinds of professional activities in higher educational institutions have been classified. It is highlighted that the educational process in higher educational institutions is characterized by certain features which provide the compliance with specific principles of learning. The author gives specific procedural principles of training used in flight educational establisments. The introduction of the subject «Higher School and Educational Research» is proposed in the educational process of postgraduate students with the aim of forming competences regarding pedagogical support of the educational process in higher school. It contains the following thematic modules: «General Principles of Pedagogics», «Didactics of Higher School», «Fundamentals of Pedagogical Excellence». It is said that after the completion of «Higher School and Educational Research» applicants have research and teaching practice in higher educational institutions, that is one of the most important areas of training postgraduate students. It gives them the opportunity to reinforce their knowledge and skills directly in the professional environment.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/511
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Plachinda_pidgotovka.pdf394.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.