Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/809
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Шеремет, Павло Миколайович | - |
dc.contributor.author | Шеремет, П. Н. | - |
dc.contributor.author | Sheremet, P. M. | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-29T11:12:36Z | - |
dc.date.available | 2021-01-29T11:12:36Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Шеремет, П. М. Розвиток професійного іміджу вчителя історії у системі післядипломної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Шеремет Павло Миколайович ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2018. - 23 с. | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/809 | - |
dc.description.abstract | Шеремет П. М. Розвиток професійного іміджу вчителя історії у системі післядипломної освіти. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2018. У роботі досліджено основні тенденції й особливості теорії і практики післядипломної освіти вчителів. Наголошено на важливій ролі педагогічного впливу вчителя історії на формування історичної свідомості учнів. Доведено, що професійний імідж учителя історії має велике значення для історичної освіти та супроводжуваний ретельною роботою над собою. Запропоновано трактування професійного іміджу вчителя історії в розрізі традиційно вживаних понять – «професійний саморозвиток», «професійна компетентність», «педагогічна майстерність». Окреслено перспективні напрями підвищення кваліфікації вчителів, що варто запозичити з досвіду прогресивних країн. Обґрунтовано педагогічні умови, які сприяють розвиткові професійного іміджу вчителя історії в післядипломній освіті, зокрема: підвищення рівня професійної компетентності вчителів історії через упровадження інноваційних форм і методів навчання в професійному інформаційно-навчальному середовищі; планування та реалізація в системі післядипломної освіти заходів, спрямованих на розвиток професійного іміджу вчителя історії; формування в учителя історії навичок самоіміджування в процесі підвищення кваліфікації через актуалізацію саморозвитку та самовдосконалення. Виокремлено компоненти професійного іміджу вчителя історії: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний та особистісний. Згідно із запропонованими компонентами визначено мотиваційно-ціннісний, когнітивно-інтелектуальний, діяльнісно- рефлексивний, особистісно-поведінковий критерії розвитку професійного іміджу вчителя історії та їхні показники, відповідно до яких диференційовано низький, середній, високий рівні розвитку досліджуваного феномену. Теоретично обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено структурно-функціональну модель розвитку професійного іміджу вчителя історії в системі післядипломної освіти, змістовим ядром якої є педагогічні умови. Шеремет П. Н. Развитие профессионального имиджа учителя истории в системе последипломного образования. – Квалификационная научная работа на правах рукописи. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.04 «Теория и методика профессионального образования». – Лётная академия Национального авиационного университета, Кропивницкий, 2018. В работе исследованы основные тенденции и особенности теории и практики последипломного образования учителей. Отмечена важная роль педагогического воздействия учителя истории на формирование исторического сознания учащихся. Доказано, что профессиональный имидж учителя истории имеет большое значение для исторического образования и сопровождаемый тщательной работой над собой. Предложено авторское определение профессионального имиджа учителя истории в разрезе традиционно применяемых понятий - «профессиональное саморазвитие», «профессиональная компетентность», «педагогическое мастерство». Определены перспективные направления повышения квалификации учителей, стоит позаимствовать из опыта прогрессивных стран. Обоснованы педагогические условия, которые способствуют развитию профессионального имиджа учителя истории в последипломном образовании: повышение уровня профессиональной компетентности учителей истории через внедрение инновационных форм и методов обучения в профессиональном информационно-учебной среде; планирование и реализация в системе последипломного образования мероприятий, направленных на развитие профессионального имиджа учителя истории; формирование у учителя истории навыков самоимиджа в процессе повышения квалификации через актуализацию саморазвития и самосовершенствования. Выделены компоненты профессионального имиджа учителя истории: мотивационный, когнитивный, деятельностный и личностный. В соответствии с данными компонентами определены критерии и их показатели, а именно: мотивационно-ценностный, когнитивно- интеллектуальный, деятельностно-рефлексивный и личностно- поведенческий. В соответствии с критериями и показателями определены низкий, средний и достаточный уровни сформированности профессионального имиджа учителя истории. Теоретически обоснована, разработана и экспериментально проверена структурно-функциональная модель развития профессионального имиджа учителя истории в системе последипломного образования, смысловым ядром которой являются педагогические условия. Sheremet P. M. Development of Professional Image of History Teacher in the System of Postgraduate Studying. – Qualifying scientific work on the rights of manuscripts. Thesis for obtaining a scientific degree of Candidate of Pedagogical Sciences, specialty 13.00.04 «Theory and Methods of Professional Training» – Flight Academy of the National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2018. The thesis generalizes main tendencies and features of theory and practice of teachers’ post-graduate education. It was found out that historical education is one of the key factors of forming of people’s national historical consciousness. It is emphasized on the important role of pedagogical influence of history teachers in forming of pupils’ historical consciousness, whose professional activity is connected with humanization of studying, forming of students’ values, expansion of their interests and outlook. It has been proved that the professional image of a history teacher contributes to a certain extent to historical education and connected with a great deal of self-work. Individuality and personal charisma of a history teacher, the development of his/her personality, general and professional culture, becomes the value of pedagogical education and forms the professional image of teacher. It has been grounded basic concepts of research, namely: «professional image», «professional image of teacher», «professional image of a history teacher» and concepts relating to creating of a professional image of history teacher – «professional self-development», «professional competence», «pedagogical mastership». It was suggested the author’s interpretation of concept «professional image of a history teacher»; «professional competence of a history teacher». It was theoretically grounded and defined pedagogical conditions that assist the successful forming and development of professional image of a history teacher in postgraduate education: increase of level of professional competence of history teachers through the implementation of innovative forms and methods of training into professional informational and educational environment; planning and implementation of the activities, which are aimed at developing of the professional image of a history teacher in the system of postgraduate education; forming of skills of self-image in the process of professional development through actualization of self-development and self-improvement of a history teacher. It has been determined the basic criteria of forming of professional image of a history teacher, that are the following: motivational-and-valuable, cognitive-and- intellectual, activity-and-reflexive, personal and social-and-behavioral. According to the criteria it was founded out three levels of professional image of history teacher: low, intermediate and high. It has been worked out and theoretically grounded the structural-functional model of development of professional image of a history teacher, which comprises the main elements, namely: aim, tasks, contents, principles, components, criteria and their descriptors, levels of professional image, pedagogical conditions, methods and forms, stages, result. It has been suggested author’s methods of development of professional image for their further implementation into the process of post-graduate studying of history teachers. The conducted research does not encompass all the aspects of the problem of history teachers’ training in the system of postgraduate education. The prospects of further research in this direction consist in development, ground and experimental verification of pedagogical conditionss of forming of professional image of teachers of different subjects, development of conditions and methods of development of pedagogical culture during upgrade qualifications; forming of pedagogical culture of teachers; research of psychological basics of forming of professional image of history teachers. | en_US |
dc.language.iso | ua | en_US |
dc.publisher | Кропивницький: ЛА НАУ | en_US |
dc.subject | професійний імідж | en_US |
dc.subject | професійний імідж учителя | en_US |
dc.subject | учитель історії | en_US |
dc.subject | педагогічні умови | en_US |
dc.subject | система післядипломної освіти | en_US |
dc.subject | профессиональный имидж | en_US |
dc.subject | профессиональный имидж учителя | en_US |
dc.subject | учитель истории | en_US |
dc.subject | педагогические условия | en_US |
dc.subject | система последипломного образования | en_US |
dc.subject | professional image | en_US |
dc.subject | professional image of a teacher | en_US |
dc.subject | history teacher | en_US |
dc.subject | pedagogical conditions | en_US |
dc.subject | system of postgraduate education | en_US |
dc.title | Розвиток професійного іміджу вчителя історії у системі післядипломної освіти | en_US |
dc.title.alternative | Развитие профессионального имиджа учителя истории в системе последипломного образования | en_US |
dc.title.alternative | Development of Professional Image of History Teacher in the System of Postgraduate Studying | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Теорія і методика професійної освіти |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
aref_Sheremet.pdf | 510.54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.