Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/804
Title: Формування фахової компетентності майбутніх військових пілотів із застосуванням засобів повітряно-тактичної підготовки
Other Titles: Formation of professional competence of future military pilots with the use of air-tactical training
Authors: Невзоров, Роман Вікторович
Nevzorov, R. V.
Keywords: фахова компетентність
майбутній військовий пілот
повітряно-тактична підготовка
організаційно-педагогічні умови
структурно- функціональна модель
professional competence
future military pilot
air-tactical training
organizational and pedagogical condition
structural and functional model
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Невзоров, Р. В. Формування фахової компетентності майбутніх військових пілотів із застосуванням засобів повітряно-тактичної підготовки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Невзоров Роман Вікторович ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2019. - 23 с.
Abstract: Невзоров Р. В. Формування фахової компетентності майбутніх військових пілотів із застосуванням засобів повітряно-тактичної підготовки. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2019. Дисертацію присвячено теоретичному обґрунтуванню й експериментальній перевірці теоретичних і методичних засад удосконалення професійної підготовки майбутніх військових пілотів у льотному закладі вищої військової освіти, зокрема – формуванню в них фахової компетентності із застосуванням засобів повітряно-тактичної підготовки. Визначено структурний склад фахової компетентності як єдності когнітивного, праксеологічного, мотиваційного й особистісного компонентів. Науково обґрунтовано й апробовано в освітньому процесі профільних закладів вищої освіти організаційно-педагогічні умови формування фахової компетентності майбутніх військових пілотів, а саме: міждисциплінарна інтеграція з метою формування тактичного мислення у майбутніх військових пілотів; застосування тренажерної підготовки для відпрацювання різних видів бойових польотів майбутніми військовими пілотами; використання досвіду бойових льотчиків та аналіз бойового застосування авіації з метою оновлення повітряно-тактичних знань та удосконалення повітряно-тактичного вишколу майбутніх військових пілотів. Розроблено структурно-функціональну модель формування фахової компетентності майбутніх пілотів із застосуванням засобів повітряно-тактичної підготовки, проаналізований її зміст і структура; запропоновано діагностичний інструментарій вимірювання рівнів сформованості фахової компетентності майбутніх військових пілотів. Розроблено методичні рекомендації щодо формування фахової компетентності майбутніх військових пілотів у процесі тренажерної підготовки , у тому числі – перелік вправ повітряно-тактичної підготовки майбутніх військових пілотів у процесі навчання на сучасних авіаційних тренажерах з урахуванням їх технічних та методичних можливостей. Nevzorov R. V. Formation of professional competence of future military pilots with the use of air-tactical training. – Qualifying scientific work as a manuscript. Thesis for the degree of candidate of pedagogical Sciences, specialty 13.00.04 – theory and methodology of professional education. – A separate structural unit of the National aviation University Flight Academy of the National aviation University, Kropivnitsky, 2019. The thesis is devoted to theoretical substantiation and experimental verification of organizational and pedagogical conditions of formation of professional competence of future military pilots with the use of air-tactical training. The essence and structure of the concept "professional competence of future military pilots" as a unity of cognitive, reflexive-activity, communicative and personal components are improved, taking into account the features of professional activity of future military pilots during the preparation and execution of combat flights; diagnostic apparatus for determining the state of formation of professional competence through the use of criteria (intellectual, practice-oriented, behavioral, individual) with certain indicators that allow to characterize its levels (high, medium, low). The organizational and pedagogical conditions for the formation of professional competence of future military pilots with the use of air-tactical training, namely: interdisciplinary integration for the purpose of formation of tactical thinking of future military pilots; a systematic analysis of the experience of combat use of aviation and use of the experience of combat pilots for the purpose of development and upgrades airborne tactical knowledge and air tactical improvement; the use of training of military pilots and analysis of military experience in aviation with the purpose of testing various types of combat flights by future military pilots are scientifically substantiated and tested in the educational process. The structural and functional model of formation of professional competence of future pilots with the use of air-tactical training, analyzed its content and structure foundations; diagnostic tools for measuring the levels of formation of professional competence of future military pilots. As a result of the analysis of scientific and pedagogical literature on the problem of modeling and study of different approaches of scientists to this issue, we offer the following structural and functional model of formation of professional competence of future military pilots in the process of air tactical training, which is based on the structure of educational activities. In our opinion, the structural and functional model should consist of four interrelated stages: organizational, substantive, procedural and evaluative. The purpose, objectives and principles are one of the main components and system-forming factors of the structural and functional model. The definition of their content is determined by the state regulations and programs, the program of discipline and the like. For the purpose we have set the formation of professional competence of future military pilots in the process of air-tactical training. The functioning of the structural and functional model of formation of professional competences of future military pilots in the process of studying military- technical, tactical and special disciplines is based on General pedagogical (inherent in any holistic didactic system), specific (corresponding to the principles of competence- based approach) and organizational principles underlying the creation of structural and functional model. On the basis of the analysis of professional and qualification requirements to the military pilot and psychological and pedagogical literature, the following components of professional competencies are identified: cognitive, praxeological, motivational, personal. These components are formed in the future military pilots in the process of air-tactical training, so they make up the substantive stage of the structural and functional model. The procedural stage of the structural and functional model includes the content of education, forms, methods, tools and disciplines. Their choice depends on the organizational and pedagogical conditions for the formation of professional competencies of future military pilots. This stage is aimed at mastering theoretical and methodological, applied skills by future military pilots; training future military pilots to "understand" the essence of professional activity; formation of analytical and diagnostic, constructive and organizational, communication skills needed in the future service. The analysis of psychological and pedagogical literature make an ability highlight three levels of development of air tactical skills. The first level is perceptual analysis, in which the structural and functional components of analytical activity are not yet differentiated and have not become self-regulating. At this stage, the future military pilot acquires knowledge about the subject of analysis and analytical techniques. At the heart of the second level, reproductive, is the experience of implementing the known methods of analysis. Mastering this level is focused on the example offered by the teacher. The third level is marked by creativity or performance. Productive – this is a level of development of the ability to analyze, in which the subject performs the analysis, while producing algorithms that he had not encountered before. In the third stage, future military pilots face the need to solve subjectively new problems through the search for their own solutions, since experience cannot be transmitted through information about this experience. Developed and recommended for the implementation of guidelines for teachers of flight institutions of higher education on the methodology of formation of professional competence of future military pilots with the use of air tactical training.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/804
Appears in Collections:Теорія і методика професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Nevzorov.pdf670.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.