Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/674
Title: Інтеграція дисциплін в професійній підготовці авіаційних інженерів-механіків
Other Titles: Integration of disciplins in professional training of aviation mechanical engineers
Authors: Чорноглазова, Ганна Віталіївна
Єніна, Ірина Іванівна
Мунштуков, Ігор Володимирович
Chornohlazova, Hanna
Yenina, Iryna
Munshtukov, Igor
Keywords: курсант
інженер-механік
надійність
ймовірність
авіаційна техніка
інтеграція
професійна освіта
льотний навчальний заклад
cadet
mechanical engineer
reliability
probability
aviation technics
integration
professional education
flight school
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: КЛА НАУ
Citation: Чорноглазова, Г. В. Інтеграція дисциплін в професійній підготовці авіаційних інженерів-механіків / Г. В. Чорноглазова, І. І. Єніна, І. В. Мунштуков // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2019. - Випуск 6. - С. 131-136.
Abstract: У статті аналізуються особливості реалізації інтеграційних зв'язків у процесі професійної підготовки майбутніх авіаційних інженерів-механіків на прикладі теорії ймовірностей та теорії надійності авіаційної техніки. Акцентовано увагу на важливості інтеграції змісту професійних дисциплін як потреби сучасного суспільства та особистості - висококваліфікованого фахівця. З'ясовано, що математичні методи теорії надійності широко використовуються при оцінці показників безвідмовності авіаційної техніки. The article deals with the peculiarities of implementation of integration relations in the process of professional training of future aviation mechanical engineers on the example of probability theory and theory of reliability of aviation technics. A special attention is paid to the importance of integrating the content of professional disciplines as a need of modern society and the personality of a highly qualified specialist. It is known that in the process of professional training, preference should be given to the integration of disciplines on the basis of common core ideas through the integration of the sciences that are part of the discipline, the formation of a holistic perception of the world on its basis, the achievement of multifaceted and systematic thinking of personality due to its internal creativity. It is determined that mathematical methods of the theory of reliability are widely used in the estimation of indicators of failure of aviation technics, in particular the basic provisions of the theory of probability form the basis for the calculation of reliability, efficiency and survivability of aviation technics. It is noted that in solving problems of efficiency in operation it is necessary to deal largely with random variables – estimates of the parameters of the laws of distribution of uptime, recovery time, etc. Since aviation failures and malfunctions are accidental events, we cannot determine exactly when they will occur. Therefore, the uptime to failure is also a random variable. Numerical operating data obtained at different times as a result of several measurements form the realization of random processes. Probability theory, mathematical statistics, queuing theory, and recovery theory are used to study random events and random processes. It is accented that the integration of disciplines affects not only the learning activities of cadets, but also the teaching activities of teachers, since it is impossible to effectively implement cross-curricular links in learning without purposeful preparation of the teacher for this activity.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/674
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chornoglazova_tehnika.pdf171.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.