Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/669
Title: Експериментальне дослідження процесу підготовки майбутнього авіаційного фахівця до професійної самореалізації
Other Titles: Experimental research of the training process of future aviation specialist for self-realization
Authors: Радул, Сергій Григорович
Radul, Serhii
Keywords: авіаційний фахівець
кар'єрне зростання
мотивація успіху
професійна перспектива
професійна самореалізація
ціннісні орієнтації
aviation specialist
career development
motivation for success
professional perspective
professional self-realization
value orientations
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: КЛА НАУ
Citation: Радул, С. Г. Експериментальне дослідження процесу підготовки майбутнього авіаційного фахівця до професійної самореалізації / С. Г. Радул // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2019. - Випуск 6. - С. 114-120.
Abstract: У статті розглядаються основні етапи, підходи та методи,які були використані в процесі експериментального дослідження процесу підготовки фахівців авіаційної галузі до професійної самореалізації. З метою дослідження компонентів професійної самореалізації майбутніх авіафахівців (мотиваційного, емоційного, діяльнісного) використовувались ряд методик, опитувальників, тестів. За результатами діагностики визначився рівень (високий, достатній, базовий) готовності майбутніх авіаційних фахівців до професійної самореалізації та вказані основні фактори, що стимулюють професійний розвиток або перешкоджають йому. The article reveals the main stages, approaches and methods that were used in the experimental study of the process of training aviation industry professionals for professional self- realization. In order to study the components of professional self-realization of future aviation specialists (motivational, emotional, activity), a number of methods, questionnaires and tests were used. According to the results of diagnostics, it is stated that the existing motivation for failure is not confirmed, low level of expression of need for success is not detected, and lack of manifestation of creative potential of the individual is not recorded within the future aviation specialists. .Future professionals have identified the need for professional growth, the need for self-development, but in the presence of appropriate conditions, such as: the opportunity to receive the necessary advice, support from lecturers and university authority, the opportunity to gain recognition, the novelty of the activity and the opportunity to experiment. It is determined that future aviation specialists are focused on improving professional skills that provide organization of activity, which restrains the possibilities of realizing their own professional potential and professional self-realization. In this way, declared positive career trend was identified. At the same time, students are aware that career advancement is connected with some difficulties, some of which they find compelling. Most respondents explain the causes of the difficulties due to external factors, with the change of which it becomes possible to achieve the goal. Only a part of students associate career advancement with the efforts of their own, which are the basis of professional development and professional self-realization. The presence of objective factors that may impede the successful professional self- realization of future specialists is revealed, in particular: increased anxiety, lack of clear professional orientation, lack of professional perspective values, partial satisfaction and dissatisfaction with professional choices. The results of the ascertaining stage of the study allowed us to distinguish the level structure of the future aviation
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/669
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Radul_profesiina.pdf191.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.