Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/617
Title: Особистісна готовність курсантів до навчально-професійної діяльності як рушійна сила професійної надійності льотного складу цивільної авіації
Other Titles: Individual readiness of cadets for educational-professional activity as a moving force of flight crew professional reliability in civil aviation
Authors: Півень, Микола Ілліч
Півень, Вікторія Василівна
Мартиненко, Надія Олександрівна
Piven, Mykola
Piven, Victoria
Martynenko, Nadiia
Keywords: особистість
субʼєкт самотворення і навчальної діяльності
професійний й особистісний саморозвиток
професійна надійність
автодидактичні навички
individual
self-development
educational process
professional self- development
professional reliability
autodidactic skills
Issue Date: 2018
Publisher: Кропивницький: КЛА НАУ
Citation: Півень, М. І. Особистісна готовність курсантів до навчально-професійної діяльності як рушійна сила професійної надійності льотного складу цивільної авіації / М. І. Півень, В. В. Півень, Н. О. Мартиненко // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2018. - Випуск 4. - С. 170-175.
Abstract: У статті на підставі теоретичного аналізу сучасних філософських психолого-педагогічних досліджень розглядаються умови розвитку особистості курсанта як рушійної сили професійної надійності льотного складу цивільної авіації. The article deals with theoretical analysis of modern philosophical, psychological and educational research and it examines the conditions of cadets self-development as a main aspect flight crew professional reliability. The crucial condition of this process is the ability of cadets to design their own professional and educational space. Educational space designed by themselves and their abilities makes procedural unity for professional and personal self- development designing. This professional-educational space serves as a manifestation of subjective abilities, their universal character, as space- expression of active manipulation of autodidactic self- knowledge to achieve a specific goal, as space-awareness of instrumental support their creative professional and personal self-development. Cadets capability to design is provided by "golden ratio" between the aspirations of the individual internal and external conditions of their implementation. This can be possible only if cadets have high level of subjectivity professional and psycho-pedagogical competence. Professionally-educational space of a cadet is considered an initial "point" in structural composition of professionally-educational space, that surrounds him or her. Integrity of professionally-educational space is a factor and a condition of cadet personality becoming as a subject of his or her activity. Cadetʼs moving outside own space, outside own "ME" and acceptance other people as subjects which have ability to develop themselves creatively assists the forming of qualitatively new metainduvidial position of personality such as creative cooperation. Thus cadets share their experience of "self-control " with each other, and they assist realization experience of independent "action" as a unique way of own limit nature specification, possible methods of its overcoming and realize how to create his or her own (original) algorithm of self-overreaching.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/617
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piven_osobystist.pdf329.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.