Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/537
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБондар, Ольга Петрівна-
dc.contributor.authorСеменюта, Марина Фролівна-
dc.contributor.authorКовальов, Юрій Григорович-
dc.contributor.authorЗадорожна, Оксана Володимирівна-
dc.contributor.authorКовальова, Олена Сергіївна-
dc.contributor.authorЯкуніна, Ірина Леонідівна-
dc.contributor.authorЯкунін, Роман Петрович-
dc.contributor.authorBondar, O.P.-
dc.contributor.authorSemenyuta, M.F.-
dc.contributor.authorKovalov, Y.G.-
dc.contributor.authorZadorozhna, O.V.-
dc.contributor.authorKovalovа, О.S.-
dc.contributor.authorYakunina, I.L.-
dc.contributor.authorYakunin, R.P.-
dc.date.accessioned2020-11-06T06:52:05Z-
dc.date.available2020-11-06T06:52:05Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationМатематична статистика як елемент педагогічної технології навчання у вищій школі / О. П. Бондар, М. Ф. Семенюта, Ю. Г. Ковальов та ін. // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2017. - Випуск 2. - С. 17-23.-
dc.identifier.urihttp://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/537-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовується необхідність застосування математичної статистики в науково-педагогічних дослідженнях і, зокрема, в педагогічних технологіях навчання у вищій школі; розглядається сутність вибіркового методу і організації вибіркових досліджень; дано порівняльну характеристику вибірок різних типів з прикладами можливостей їх застосування в організації і оцінці результатів педагогічного експерименту. The purpose of the article is to consider the application of some methods of mathematical statistics, namely, the sampling method and the organization of sampling analysis, for reconciling the relevance of the purpose and content of research tasks with the capabilities of mathematical and statistical procedures used in Pedagogical technologies in high school and solved by educators of humanitarian disciplines In any study, the result’s objectivity depends on the measurement's accuracy, data analyzing and processing. Statistical methods allow to systematize, to adapt scientifically and to submit the research materials, to verify their scientific validity. Among these methods, we consider the sampling method, which is the most widespread in many applications and, in particular, pedagogical research. Because of the pedagogical experiment, the under study student's characteristics of control and experimental groups are compared and a conclusion is made about the effectiveness of the new methodology and the advisability of its implementation into the educational process in high school. Usually, the characteristics of the control group unchanged during the experiment or characteristics have so slight changes that it does not affect the result. But for the objective researching of the pedagogical process, it is expedient to consider the organization and conduct of the pedagogical experiment in dynamics, that is, comparing the characteristics on the beginning of the experiment with the corresponding discrete or continuous changes during the experiment's course. The sampling method in mathematical statistics provides the basis for above-mentioned comparison. It is planned to devote another article to this. The concepts of the statistical population and the sampling are considered; depending on the purpose and content of the pedagogical research, the methodology of selecting the types of samples is determined, which ensures the correct representation of the probabilistic characteristics of the statistical population. The sampling method in mathematical statistics and the organization of sampling research on examples of pedagogical tasks are described. This should encourage higher school educators to acquire the necessary knowledge and understanding of mathematical statistics, to obtain skills to apply them. Although it will allow teachers to analyze information with the maximum accuracy and reliability, to use effectively acquired knowledge and skills in pedagogical technologies.en_US
dc.language.isouaen_US
dc.publisherКропивницький: КЛА НАУen_US
dc.subjectметоди математичної статистикиen_US
dc.subjectвибірковий методen_US
dc.subjectорганізація вибіркових дослідженьen_US
dc.subjectгенеральна сукупністьen_US
dc.subjectтип вибіркиen_US
dc.subjectнауково-педагогічне дослідженняen_US
dc.subjectпедагогічний експериментen_US
dc.subjectmethods of mathematical statisticsen_US
dc.subjectsampling methoden_US
dc.subjectorganization of sample researchen_US
dc.subjectgeneral populationen_US
dc.subjectsample typeen_US
dc.subjectscientific and pedagogical researchen_US
dc.subjectpedagogical experimenten_US
dc.titleМатематична статистика як елемент педагогічної технології навчання у вищій школіen_US
dc.title.alternativeMathematical statistics as an element of teaching technology in higher educationen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Наукові роботи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bondar_matematychna.pdf328.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.