Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2611
Title: Формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації
Other Titles: Formation of civic culture of future aviation specialists
Authors: Дворська, Альона Олегівна
Dvorska, Alyona
Keywords: громадянська культура
громадянськість
культура
особистість
майбутній фахівець авіації
світогляд
професійна культура
цінності
громадянськапозиція
відповідальність
civic culture
citizenship
culture
personality
future aviation professional
worldview
professional culture
values
civic position
responsibility
Issue Date: 2025
Publisher: Кропивницький: УДЛА
Citation: Дворська, Альона Олегівна. Формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації : дис. ... доктора філософії : 011 "Освітні, педагогічні науки" / Альона Олегівна Дворська ; Українська державна льотна академія. – Кропивницький, 2025. – 268 с.
Abstract: Дисертація присвячена аналізу теоретичних засад та практичних аспектів формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації. В сучасних умовах, коли Український народ відстоює свою незалежність, національний суверенітет та територіальну цілісність, прагне до побудови громадянського суспільства та європейської інтеграції, особливої актуальності набуває формування у майбутніх фахівців авіації громадянських якостей, насамперед патріотизму, національної свідомості, громадянської позиції, відповідальності, розвинутої громадянської культури. У дослідженні проаналізовано сучасні наукові підходи до визначення теоретичних засад, сутності та змісту громадянської культури. Визначено, що проблема формування громадянської культури досліджувалася в межах кількох напрямків: в контексті розвитку громадянського суспільства; через призму формування громадянськості як однієї з базових особистісних характеристик; в контексті розбудови громадянської освіти і громадянського виховання; у взаємозв’язку з формуванням громадянської компетентності. Визначено та проаналізовано теоретичні підходи формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації: аксіологічний, системний, діяльнісний, особистісно орієнтований, компетентнісний, акмеологічний. Здійснено системний аналіз та узагальнення підходів у філософії, культурології, соціології, психології та педагогіки щодо інтерпретації базових категорій «культура» та «громадянськість». На основі проведеного аналізу, враховуючи підходи до визначення сутності громадянської культури у наукових дослідженнях, громадянську культуру майбутнього фахівця авіації визначено як цілісну, інтегративну особистісну характеристику, яка включає знання, ціннісні орієнтації, громадянські якості, відповідальність, мотиви та установки діяльності у полікультурному соціальному та професійному середовищі, зумовлює розвиток професійної і громадянської позиції та професійної самореалізації. Проведено аналіз змістовних характеристик досліджуваного утворення, проаналізовано зв’язки громадянської культури з іншими професійно-важливими характеристиками майбутнього фахівця авіації: професійною культурою, професійною та громадянською компетентністю, професійною позицією та самореалізацією. Обґрунтовано критерії громадянської культури майбутнього фахівця авіації: професійна самореалізація, професійна позиція, відповідальність. Встановлено, що професійна самореалізація є складним організованим та багатоетапним процесом поступового перетворення професійного потенційного на реальне, що відбувається протягом усього життя особистості. Найбільш значущими особистісними чинниками, що впливають на професійну самореалізацію, є: самоефективність, яка виявляється в умінні ефективно організувати свою професійну діяльність і досягти успіху у взаємодії з людьми; гнучкість поведінки, яку забезпечують ефективна міжособистісна та професійна взаємодія; незадоволеність власною діяльністю, що стимулює розвиток потреби до професійного зростання. Професійна позиція формується у тісному взаємозв’язку з розвитком життєвої та особистісної позиції. Визначено, що професійна позиція майбутнього фахівця авіації – це позиція людини, що самовизначилась у всій повноті своєї професії, яка виражається в його ідейній принциповості, послідовності у відстоюванні своїх поглядів, єдності слова і справи, розглядається як інтегральна характеристика активності особистості. Крім того, професійна позиція – це спосіб реалізації базових цінностей особистості в її взаєминах з іншими, єдність свідомості і діяльності. Обґрунтовано, що громадянська відповідальність майбутнього авіаційного фахівця – невід’ємна складова професійної етики, що передбачає забезпечення безпеки польотів, дотримання високих стандартів ефективності в повітряному просторі, охоплює відповідальне виконання своїх обов’язків, збереження життя та здоров’я пасажирів, відповідальність за надійність та безпеку повітряних суден та повагу до норм та правил авіаційної діяльності. Крім того, відповідальність передбачає етичне та моральне ставлення до своєї професії співробітників, а також готовність відповідати за свої дії перед суспільством. Обґрунтовано комплекс із трьох взаємопов’язаних педагогічних умов ефективного формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації: формування громадянської культури майбутнього фахівця авіації засобами розвитку його ціннісних орієнтацій; активізація громадської діяльності майбутніх фахівців авіації; інтенсифікація самоорганізації особистості майбутніх фахівців авіації. Доведено, що формування ціннісних орієнтацій є основоположним компонентом громадянської культури, оскільки саме цінності слугують внутрішнім орієнтиром для прийняття особистістю морально й соціально значущих рішень. Обґрунтовано, що стійка система ціннісних орієнтацій формується в процесі педагогічного впливу, особистісного самовизначення, активної соціалізації та професійного саморозвитку. Розвиток ціннісних орієнтацій у майбутнього фахівця авіації має передбачати розвиток таких якостей, як: патріотизм, відповідальність, моральність, взаємоповага, безпека, законність і міжкультурна комунікація. Громадянську активність визначено як цілеспрямовану, свідому, відповідальну поведінку особистості майбутнього фахівця авіації, яка виявляється у ставлення до суспільних, професійних і політичних процесів. Висвітлено способи реалізації громадянської активності у процесі участі в соціальних проєктах, студентському самоврядуванні, волонтерських ініціативах, захисті громадських інтересів. Громадянська активність тісно пов’язана з формуванням правової та моральної свідомості, що вимагає від майбутніх фахівців авіаційної галузі високого рівня етичної та громадянської зрілості. Самоорганізація особистості у досліджені розглядається як педагогічна умова, яка дозволяє майбутнім авіаційним фахівцям ефективно керувати власною освітньою та професійною діяльністю, приймати виважені рішення, бути відповідальним й автономними у виконанні службових обов’язків. Встановлено, що процес розвитку самоорганізації включає: самопізнання, самооцінку, саморефлексію, самоконтроль і самореалізацію. Доведено, що самоорганізація є провідною ознакою професійної зрілості, що забезпечує адаптацію до динамічного середовища авіаційної діяльності. Доведено, що формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації є багатовимірним і поетапним процесом, що потребує цілеспрямованого педагогічного керівництва та супроводу. Визначені педагогічні умови взаємопов’язані між собою та утворюють цілісну систему формування громадянської культури, орієнтовану на підготовку соціально активного, професійно відповідального, етично свідомого фахівця, здатного ефективно діяти у глобалізованому й мультикультурному середовищі сучасної авіаційної галузі. Для проведення дослідно-експериментального дослідження частково використано елементи експерименту «екс – пост – факто», особливістю якого є «вирівнювання» груп здобувачів вищої освіти, залучених до дослідження. Таке «вирівнювання» ми здійснювали, ураховуючи наступну інформацію: рік та місце народження; спеціальність (спеціалізацію); соціальне походження; мету студента в оволодінні спеціальністю. У процесі експерименту було використано результати ряду діагностичних досліджень формування громадянської культури та її складників. Зокрема, було досліджено аспект проблеми формування громадянської культури як особистісно-професійної характеристики розвитку особистості майбутніх фахівців авіації, та як фактор їхнього зворотнього впливу на удосконалення фахових компетенцій викладачів. Експериментально доведено, що для здійснення цілеспрямованого впливу на формування громадянської культури студентів закладу вищої освіти слід впровадити такі форми освітньо-виховної роботи, які передбачають розвиток і саморозвиток майбутніх фахівців, усвідомлення громадянських цінностей, внутрішніх виявів особистості в професії. Основою проведеної дослідно-експериментальної роботи є результати двох діагностичних зрізів процесу формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації. За наслідками діагностичного зрізу (грудень 2024 року), найвищий рівень індексу громадянської культури мають ті студенти, які активно залучаються до таких видів діяльності, як розвиток ціннісних орієнтацій, активна участь у громадській діяльності та актуалізації самоорганізованої діяльності. Для порівняльного аналізу використовувались дані діагностичного зрізу 2022 року. Дослідно-експериментальна робота засвідчує, що узагальнений індекс громадянської культури майбутніх фахівців авіації, які реалізують активну громадську позицію через участь у різних видах їхньої життєдіяльності, збільшується інтенсивніше порівняно із студентами, які до такої діяльності не залучені. Обґрунтовано, що проблематика ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців авіації вимагає свого істотного переосмислення в умовах сучасних динамічних соціальних систем, що передбачають одночасну самореалізацію особистості в різних сферах культурного простору, що підкоряються різним культурним нормам і задаються, відповідно, різними цінностями, які далеко не завжди узгоджуються між собою. Експериментальні матеріали засвідчують, що студенти, залучені до технологій процесу самореалізації, характеризуються вищим рівнем формування громадянської культури. Їхній індекс самореалізації зростає швидше порівняно зі студентами, не залученими до цього процесу, показники професійної позиції та відповідальності студентів експериментальної групи мають суттєві розбіжності з показниками студентів контрольної групи. Як засвідчують дослідно-експериментальні результати дослідження найбільш ефективними видами діяльності з формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації є: для професійної самореалізації – «Здійснення самоорганізованої діяльності», «Формування й розвиток ціннісних орієнтацій»; професійної позиції – «Сприяння товаришам у подоланні соціально-професійних перешкод», «Робота щодо виконання певного соціально-значущого завдання»; відповідальності – «Виявлення відповідальності особистості», «Вияв ініціативи для можливого розвитку використаних знань». Не значущими: для професійної самореалізації – «Фахові досягнення та їх коригування». Професійної позиції – «Виконання різних доручень та спільної роботи», «Участь у різних заходах щодо громадської активності». Відповідальності – «Виконання функціональних обов’язків», «Формування й розвиток ціннісних орієнтацій». Результати дослідження формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації за допомогою активної їх участі у громадській діяльності, засвідчують, що: по-перше, студенти, залучені до ефективного формування громадянської культури мають вищий рівень самореалізації. Зростання індексу самореалізації формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації відбувається в них швидше порівняно зі студентами контрольної групи; по-друге, ступінь виявлення професійної позиції майбутніх фахівців авіації експериментальної і контрольної груп має різне значення; по-третє, відповідальність майбутніх фахівців авіації експериментальної групи суттєво відрізняється від показників респондентів контрольної групи. Тобто самореалізацію, професійну позицію і відповідальність майбутніх фахівців авіації краще формувати в процесі їх залучення до громадської діяльності, яка слугує ефективною умовою формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації. Доведено, що найбільш ефективними видами діяльності з формування громадянської культури є: для професійної самореалізації – «Виконання різних доручень та спільної роботи», «Вияв ініціативи для можливого розвитку використаних знань»; професійної позиції – «Виконання різних доручень та спільної роботи», «Фахові досягнення та їх коригування»; відповідальності – «Здійснення самоорганізованої діяльності», виконання функціональних обов’язків». Мало значущими: для професійної самореалізації – «Виконання різних доручень та спільної роботи», «Фахові досягнення та їх коригування»; професійної позиції – «Сприяння товаришам у подоланні соціально-професійних перешкод», «Формування й розвиток ціннісних орієнтацій»; відповідальності – «Виконання різних доручень та спільної роботи», «Вияв ініціативи для можливого розвитку використаних знань». Як засвідчують дослідно-експериментальні результати дослідження формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації, які актуалізують та не актуалізують самоорганізацію особистості, найбільш ефективними видами діяльності формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації є: для професійної самореалізації – «Здійснення самоорганізованої діяльності», «Формування й розвиток ціннісних орієнтацій»; професійної позиції – «Сприяння товаришам у подоланні соціально-професійних перешкод», «Робота щодо виконання певного соціально-значущого завдання»; відповідальності – «Виявлення відповідальності особистості», «Вияв ініціативи для можливого розвитку використаних знань». Не значущими: для професійної самореалізації – «Фахові досягнення та їх коригування»; професійної позиції – «Виконання різних доручень та спільної роботи», «Участь у різних заходах щодо громадської активності»; відповідальності – «Виконання функціональних обов’язків», «Формування й розвиток ціннісних орієнтацій». Наукова новизна дослідження полягає в тому, що: Вперше було визначено, теоретично обґрунтовано та експериментально апробовано педагогічні умови ефективного формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації (формування громадянської культури майбутнього фахівця авіації засобами розвитку його ціннісних орієнтацій; активізації громадської діяльності майбутніх фахівців авіації; інтенсифікації самоорганізації особистості майбутніх фахівців авіації); визначено критерії оцінки динаміки формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації (професійна самореалізація, професійна позиція, відповідальність) уточнено сутність та конкретизовано ключове поняття дослідження: «Громадянська культура майбутніх фахівців авіації»; здійснено подальше теоретичне обґрунтування та систематизацію підходів до визначення процесу формування громадянської культури у майбутніх фахівців авіаційного галузі; показники та рівні сформованості громадянської культури майбутніх фахівців авіації; подальшого розвитку набули інтеграційні підходи до формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації у процесі цілісного професійного розвитку особистості, поєднання різних форм роботи зі здобувачами вищої освіти. Запропонована методика залучення здобувачів вищої освіти до різних форм освітньої, громадської та саморозвивальної діяльності дає змогу підвищити динаміку формування у них громадянської культури. Ця методика дозволить викладачам, студентським громадським інтенсифікувати роботу з розвитку громадянської позиції, самореалізації, професійної та громадянської відповідальності майбутніх фахівців. Результати дослідження, відображені у дисертації та публікаціях, можуть використовуватися у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців та у науково-методичній роботі; а також у виховній роботі зі здобувачами вищої освіти. До перспектив подальшого дослідження відносимо вивчення особливостей формування громадянської культури майбутніх фахівців авіації у процесі практичної підготовки та у науково-дослідній роботі. The thesis is devoted to the analysis of the theoretical foundations and practical aspects of the formation of civic culture of future aviation specialists. In modern conditions, when the Ukrainian people defend their independence, national sovereignty and territorial integrity, strive to build a civil society and European integration, the formation of civil qualities in future aviation specialists, first of all – patriotism, national consciousness, civic position, responsibility, developed civic culture, becomes particularly relevant. The study analyzes modern scientific approaches to determining the theoretical foundations, essence and content of civic culture. It was determined that the problem of the formation of civic culture was studied within several directions: in the context of the development of civil society; through the prism of the formation of citizenship as one of the basic personal characteristics; in the context of the development of civic education and civic education; in relation to the formation of civic competence. Theoretical approaches to the formation of civil culture of future aviation specialists are identified and analyzed: axiological, systemic, activity, personality-oriented, competence, acmeological. A systematic analysis and generalization of approaches in philosophy, cultural studies, sociology, psychology and pedagogy regarding the interpretation of the basic categories «culture» and «citizenship» was carried out. On the basis of the analysis, taking into account the approaches to determining the essence of civic culture in scientific research, the civic culture of the future aviation specialist is defined as a holistic, integrative personal characteristic, which includes knowledge, value orientations, responsibility, motives and attitudes of activity in a multicultural social and professional environment, determines the development of professional and civic position and professional self-realization. The substantive characteristics of the studied entity were analyzed, the connections of civic culture with other professionally important characteristics of the future aviation specialist were analyzed: professional culture, professional and civic competence, professional position and self-realization. The criteria of civil culture of the future aviation specialist are substantiated: professional self-realization, professional position, responsibility. It has been established that professional self-realization is a complex, organized and multi-stage process of gradual transformation of professional potential into real, which occurs throughout a person’s life. The most significant personal factors affecting professional selfrealization are: self-efficacy, which is manifested in the ability to effectively organize one’s professional activities and succeed in interacting with people; flexibility of behavior, which is provided by effective interpersonal and professional interaction; dissatisfaction with one’s own activities, which stimulates the development of need for professional growth. The professional position is formed in a close relationship with the development of life and personal position. It is determined that the professional position of the future aviation specialist is the position of a person who has self-determined in all the fullness of his profession, which is expressed in his ideological principle, consistency in defending his views, unity of word and deed, is considered as an integral characteristic of personality activity. In addition, the professional position is a way of implementing the basic values of the individual in its relationships with others, the unity of consciousness and activity. It is substantiated that the civic responsibility of a future aviation specialist is an integral part of professional ethics, which provides for ensuring flight safety, compliance with high standards of efficiency in airspace, includes responsible performance of their duties, preservation of the life and health of passengers, responsibility for the reliability and safety of aircraft and respect for the norms and rules of aviation activity. In addition, responsibility implies an ethical and moral attitude to their profession of employees, as well as a willingness to be responsible for their actions before society and the authorities. The complex of three interrelated pedagogical conditions for the effective formation of the civil culture of future aviation specialists is substantiated: the formation of the civil culture of the future aviation specialist by means of developing his value orientations; activation of the social activity of future aviation specialists; intensification of the self-organization of the personality of future aviation specialists. It is proved that the formation of value orientations is a fundamental component of civic culture, since it is values that serve as an internal guide for a person to make morally and socially significant decisions. It is substantiated that a stable system of value orientations is formed in the process of pedagogical influence, personal self-determination, active socialization and professional self-development. The development of value orientations in a future aviation specialist should provide for the development of such qualities as: patriotism, responsibility, morality, mutual respect, security, legality and intercultural communication. Civic activity is defined as the purposeful, conscious, responsible behavior of the personality of the future aviation specialist, which is manifested in the attitude to social, professional and political processes. The methods of implementing civic activity in the process of participation in social projects, student self-government, volunteer initiatives, and protection of public interests are highlighted. Civic activity is closely related to the formation of legal and moral awareness, which requires a high level of ethical and civic maturity from future aviation industry specialists. Self-organization of the individual in the study is considered as a pedagogical condition that allows future aviation specialists to effectively manage their own educational and professional activities, make informed decisions, be responsible and autonomous in the performance of official duties. It is established that the process of self-organization development includes: self-knowledge, self-esteem, self-reflection, self-control and selfrealization. It is proved that self-organization is a leading sign of professional maturity, providing adaptation to the dynamic environment of aviation activity. It is proved that the formation of the civic culture of future aviation specialists is a multidimensional and phased process that requires purposeful pedagogical guidance and support. The defined pedagogical conditions are interrelated and form a holistic system for the formation of civic culture, focused on the training of a socially active, professionally responsible, ethically conscious specialist, capable of acting effectively in the globalized and multicultural environment of the modern aviation industry. To conduct the experimental study, elements of the «ex-post-facto» experiment were partially used, the feature of which is the «leveling» of groups of higher education applicants involved in the study. We carried out such «alignment», taking into account the following information: year and place of birth; specialty (specialization); social origin; the student's goal in mastering the specialty. In the process of the experiment, the results of a number of diagnostic studies on the formation of civic culture and its components were used. In particular, the aspect of the problem of the formation of civic culture as a personal and professional characteristic of the development of the personality of future aviation specialists, and as a factor of their reverse influence on the improvement of teachers' professional competencies, was studied. It has been experimentally proven that in order to exert a targeted influence on the formation of civic culture of students of a higher education institution, it is necessary to introduce such forms of educational work that provide for the development and selfdevelopment of future specialists, awareness of civic values, internal manifestations of the individual in the profession. The basis of the research and experimental work are the results of two diagnostic sections of the process of forming the civic culture of future aviation specialists. According to the results of the diagnostic section (December 2024), the highest level of the civic culture index is held by those students who are actively involved in such activities as the development of value orientations, active participation in public activities and actualization of self-organized activities. For comparative analysis, we used the data of the diagnostic section of 2022. Research and experimental work proves that the generalized index of civil culture of future aviation specialists who implement an active public position through participation in various types of their life activity increases more intensively compared to students who are not involved in such activities. It is substantiated that the problems of value orientations of future aviation specialists require a significant rethinking in the conditions of modern dynamic social systems that provide for the simultaneous self-realization of the individual in different locations of cultural space, subject to different cultural norms and set, accordingly, by different values that are not always consistent with each other. Experimental materials testify that students involved in the technologies of the selfrealization process are characterized by a higher level of formation of civic culture. Their self-realization index grows faster compared to students who are not involved in this process, the indicators of the professional position and responsibility of the students of the experimental group have significant differences with the indicators of the students of the control group. As evidenced by the experimental results of the study, the most effective activities for the formation of civic culture of future aviation specialists are: for professional selfrealization – «Implementation of self-organized activity», «Formation and development of value orientations»; professional position – «Assistance to comrades in overcoming social and professional obstacles», «Work on the implementation of a certain socially significant task»; responsibility – «Identification of the responsibility of the individual», «Manitivity for the possible development of the knowledge used». Not significant: for professional self-realization – «Professional achievements and their adjustments». Professional position – «Execution of various assignments and joint work», «Participation in various events related to public activity». Responsibilities – «Performance of functional duties», «Formation and development of value orientations». The results of the study on the formation of civic culture of future aviation specialists through their active participation in public activities testify that: firstly, students involved in the effective formation of civic culture have a higher level of self-realization. The growth of the index of self-realization of the formation of civic culture of future aviation specialists occurs faster in them compared to the students of the control group; secondly, the degree of identification of the professional position of future aviation specialists of the experimental and control groups has different meanings; thirdly, the responsibility of future aviation specialists of the experimental group significantly differs from the indicators of the respondents of the control group. That is, it is better to form self-realization, professional position and responsibility of future aviation specialists in the process of their involvement in public activities, which serves as an effective condition for the formation of civil culture of future aviation specialists. It has been proven that the most effective activities for the formation of civic culture are: for professional self-realization – «Execution of various assignments and joint work», «Identification of initiative for the possible development of the knowledge used»; professional position – «Execution of various assignments and joint work», «Professional achievements and their adjustments»; responsibility – «Implementation of self-organized activities», Performance of functional duties». Of little significance: for professional self-realization – «Performance of various assignments and teamwork», «Professional achievements and their adjustment»; professional position – «Assistance to comrades in overcoming social and professional obstacles», «Formation and development of value orientations»; responsibility – «Performance of various assignments and joint work», «Expression of initiative for the possible development of the knowledge used». As evidenced by the experimental results of the study of the formation of civil culture of future aviation specialists, which actualize and do not actualize the self-organization of the individual, the most effective types of civil culture formation of future aviation specialists are: for professional self-realization – «Implementation of self-organized activity», «Formation and development of value orientations»; professional position – «Assistance to comrades in overcoming socio-professional obstacles», «Work on the implementation of a certain socially significant task»; responsibility – «Identification of the individual’s responsibility», «Invention of initiative for the possible development of the knowledge used». Not significant: for professional self-realization – «Professional achievements and their adjustments»; professional position – «Fulfillment of various assignments and joint work», «Participation in various events related to public activity»; responsibility - «Performance of functional duties», «Formation and development of value orientations». The scientific novelty of the study is that: For the first time, pedagogical conditions for the effective formation of civil culture of future aviation specialists were determined, theoretically substantiated and experimentally tested (formation of civil culture of a future aviation specialist by means of developing his value orientations; activation of public activity of future aviation specialists; intensification of self-organization of the personality of future aviation specialists); criteria for assessing the dynamics of formation of civil culture of future aviation specialists (professional selfrealization, professional position, responsibility) were determined. The essence and specification of the key concept of the study was clarified: «Civil culture of future aviation specialists»; further theoretical substantiation and systematization of approaches to determining the process of civic culture formation in future aviation industry specialists were carried out; indicators and levels of civic culture formation of future aviationspecialists; Further development has acquired integrative approaches to the formation of civic culture of future aviation specialists in the process of holistic professional development of the individual, combining different forms of work with applicants for higher education. The proposed methodology of involving applicants for higher education in various forms of educational, public and self-developmental activities allows to increase the dynamics of the formation of their civic culture. This method will allow teachers, student public to intensify the work on the development of civic position, self-realization, professional and civic responsibility of future specialists. The results of the research reflected in the thesis and publications can be used in the process of professional training of future specialists and in scientific and methodological work; as well as in educational work with higher education applicants. The prospects for further research include the study of the process of formation of civil culture of future aviation specialists in the process of practical training and in research work.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2611
Appears in Collections:Освітні, педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dvorska Formuv. gromadyanskoi.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.