Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2545
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Радул, Сергій Григорович | - |
dc.contributor.author | Харламова, Лілія Степанівна | - |
dc.contributor.author | Radul, Serhii | - |
dc.contributor.author | Kharlamova, Liliia | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-12T11:38:10Z | - |
dc.date.available | 2025-05-12T11:38:10Z | - |
dc.date.issued | 2022-11-23 | - |
dc.identifier.citation | Радул, Сергій Григорович. Іншомовна підготовка майбутніх авіаційних фахівців: дослідження соціокультурного складника / Сергій Григорович Радул, Лілія Степанівна Харламова // Науковий вісник Льотної академії. Серія : педагогічні науки : збірник наукових праць. – Кропивницький : ЛА НАУ, 2022. – Вип. 12. – С. 101-107. | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2545 | - |
dc.description.abstract | У статті надано результати дослідження змістових параметрів соціокультурної компетентності в іншомовній підготовці майбутніх авіаційних фахівців на етапі їх навчання у закладі вищої освіти. Проведено дослідження у формі констатувального експерименту з порівнянням сформованості змістових параметрів; застосовано валідні стандартизовані методики, цілеспрямоване спостереження, коефіцієнти достовірності. Установлено і доведено, що ефективна іншомовна підготовка майбутніх авіаційних фахівців сприяє підвищенню етнічної та соціальної толерантності, які є ключовими у формуванні соціокультурної компетентності. Узагальнено, що отримані наукові факти мають суттєве значення, їх доцільно операціоналізувати та імплементувати в освітній процес іншомовної підготовки майбутніх авіаційних фахівців. The article presents the results of research into the content parameters of sociocultural competence in the foreign language training of future aviation specialists at the stage of their training at higher education institution. The authors conducted research in the form of ascertaining experiment with comparison of the formation of content parameters. Valid standardized methods, purposeful observation, reliability coefficients were also applied. We note that students of the first and third courses of Flight Academy of the National Aviation University (Kropyvnytskyi, Ukraine) took part in the study at the ascertainment stage. The content parameters of the of socio-cultural competence study in the foreign language training of future aviation specialists were established according to the following psychodiagnostic methods: the author's questionnaire ″Socio-cultural competence″ (″SCC″) (Kharlamova); psychodiagnostic test ″Methods for identifying the need for communication″ (″MINC″) (Orlov); Test of life-meaningful orientations (″LMO″) (Leontyev); express questionnaire ″Tolerance Index″ (″TI″) (Soldatova). It was determined that sociocultural competence is an integrated formation that combines knowledge of world culture, customs and traditions of peoples, tolerant attitude towards representatives of other nations, cultures, religions and beliefs, the ability to establish constructive communication with these representatives, to feel confident in foreign language spaciousness. The formation of sociocultural competence in the foreign language training of future aviation specialists lies in the plane of the professional focus of their training, where the cycle of humanitarian disciplines plays a key role. The hypothesis that effective foreign language training of future aviation specialists will contribute to the increase of ethno-cultural and social tolerance was confirmed. It is emphasized that the foreign language training of future aviation specialists in the context of the formation of socio-cultural competence has axiological and praxeological directions. Prospects for further research are to operationalize and implement the received scientific data into the educational process of foreign language training of future aviation specialists. | en_US |
dc.language.iso | ua | en_US |
dc.publisher | Кропивницький: ЛА НАУ | en_US |
dc.subject | етнокультурна толерантність | en_US |
dc.subject | комунікація | en_US |
dc.subject | майбутній авіафахівець | en_US |
dc.subject | навчально-професійна підготовка | en_US |
dc.subject | освітній процес | en_US |
dc.subject | ціннісно-орієнтаційна сфера студента | en_US |
dc.subject | ethno-cultural tolerance | en_US |
dc.subject | communication | en_US |
dc.subject | future aviation specialist | en_US |
dc.subject | educational and professional training | en_US |
dc.subject | educational process | en_US |
dc.subject | student's value orientation sphere | en_US |
dc.title | Іншомовна підготовка майбутніх авіаційних фахівців: дослідження соціокультурного складника | en_US |
dc.title.alternative | Foreign Language Training of Future Aviation Specialists: Research of the Socio-Cultural Component | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | Наукові публікації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Radul Kharlamova Inshomovna pidgotovka.pdf | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.