Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2541
Title: | Інтеграція професійно орієнтованих дисциплін і фахової практики на підставі головних контекстних ознак освітньо-професійної програми «аварійне обслуговування та безпека на авіаційному транспорті» в умовах дистанційного навчання |
Other Titles: | Integration of Professionally-Oriented Disciplines and Professional Practice Based on the Main Contextual Features of the Educational and Professional Program "Emergency Service and Safety in Aviation Transport" in the Conditions of Distance Learning |
Authors: | Мандрик, Яна Сергіївна Овчаренко, Олександр Якович Mandryk, Yana Ovcharenko, Oleksandr |
Keywords: | інтеграція професійної підготовки майбутні фахівці з аварійного обслуговування та безпеки на авіаційному транспорті міжпредметні зв’язки integration of professional training integration of professional training interdisciplinary links |
Issue Date: | 23-Nov-2022 |
Publisher: | Кропивницький: ЛА НАУ |
Citation: | Мандрик, Яна Сергіївна. Інтеграція професійно орієнтованих дисциплін і фахової практики на підставі головних контекстних ознак освітньо-професійної програми «аварійне обслуговування та безпека на авіаційному транспорті» в умовах дистанційного навчання / Яна Сергіївна Мандрик, Олександр Якович Овчаренко // Науковий вісник Льотної академії. Серія : педагогічні науки : збірник наукових праць. – Кропивницький : ЛА НАУ, 2022. – Вип. 12. – С. 73-80. |
Abstract: | Проведено дослідження методу інтеграції професійної підготовки майбутніх фахівців з аварійного обслуговування та безпеки на авіаційному транспорті шляхом урахування міжпредметних зв’язків професійно орієнтованих дисциплін і фахової практики на основі головних контекстних ознак: класифікації надзвичайної ситуації, процедур пошуково-рятувальних робіт, видів пошуково-рятувальних сил та засобів, етапів пошуково-рятувальної операції. In connection with the war in Ukraine, the number of emergencies has significantly increased, the rapid localization and timely elimination of the consequences of which can be largely carried out with the use of aviation and directly with the participation of future specialists in ″Emergency service and safety in air transport″, and the formation of new methods, technologies, forms and methods of professional training of these specialists. In the course of the study, the following factors affecting the effectiveness of distance learning of professionally oriented disciplines in the educational and professional program ″Emergency service and Safety in Air Transport″ were clarified: technical possibilities of equipping teachers and applicants for higher education; current level of training of applicants for higher education; professional and psychological training of teachers in conditions of war and distance learning; adaptation of teaching and methodological support for distance learning in professionally oriented disciplines; organization of distance learning; failure of equipment and communication; a set of restrictions; unforeseen circumstances; availability of electronic learning tools. The article presents the scientific substantiation and orderliness of interdisciplinary connections of professionally-oriented disciplines and professional practice in the professional training of future specialists in ″Emergency service and safety in air transport″. The integration of professional training is considered by taking into account the interdisciplinary links of professionally oriented disciplines ″Organization and technology of search and rescue operations″, ″Search and rescue equipment and radio communications″, ″Civil protection″ and professional practice based on the main contextual features: classification of emergency situations, search and rescue procedures, types of search and rescue forces and means, stages of search and rescue operations. During the professional training of future specialists in ″Emergency service and safety in aviation transport″, it is proposed to model professional activity based on time and information constraints, which is implemented by gradually complicating the conditions for performing professional tasks, namely: shortage and time limit, incompleteness, ambiguity, unreliability of information, the number of sources of information. |
URI: | http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2541 |
Appears in Collections: | Наукові публікації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mandryk Ovcharenko Integraciia profesiino.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.