Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2533
Title: Комунікативні аспекти реалізації неформального та інформального навчання здобувачів вищої освіти на період воєнного стану
Other Titles: Communicative Aspects of the Implementation of Non-Formal and Informal Education of Higher Education Students During Martial Law
Authors: Тернавська, Тетяна Анатоліївна
Волощук, Ілона Аркадіївна
Ternavska, Tetіana
Voloshchuk, Ilona
Keywords: інформаційно-комунікативні стратегії
неформальна освіта
формальна освіта
результати навчання
здобувачі вищої освіти
воєнний стан
information and communication strategies
non-formal education
formal education
learning outcomes
higher education students
martial law
Issue Date: 2023
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Тернавська, Тетяна Анатоліївна. Комунікативні аспекти реалізації неформального та інформального навчання здобувачів вищої освіти на період воєнного стану / Тетяна Анатоліївна Тернавська, Ілона Аркадіївна Волощук // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць / гол. ред. О. І. Москаленко. – Кропивницький : ЛА НАУ, 2023. – Випуск 13. – С. 175-183. DOI: 10.33251/2522-1477-2023-13-175-183
Abstract: Стаття присвячена аналізу комунікативних аспектів реалізації неформального/інформального навчання для здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану. Зазначено поняття та форми неформальної освіти, основні критерії для перезарахування результатів навчання здобутих шляхом неформальної/інформиальної освіти. Охарактеризовано основні переваги неформальної/інформальної освіти з точки зору комунікативного аспекту в умовах воєнного стану. The article is devoted to the analysis of communicative aspects of the implementation of non-formal/informal education for higher education students under martial law. The concept and forms of non-formal education, the main criteria for re-accreditation of learning outcomes obtained through non-formal/informal education are indicated. The main advantages of non-formal/informal education under martial law are described. The purpose of the study was to analyze the communicative aspects of the implementation of non-formal/informal education for higher education students under martial law. The advantages of non-formal and informal education, the communicative aspect of their implementation are considered. The differences and similarities between these two approaches to the formation of the necessary professional competencies of higher education students are investigated. It is proved that non-formal education is an unstructured and informal process that can be carried out at any time and in any place. The communicator of non-formal/informal education can be information and digital means, through which the student directly participates in online courses, webinars, seminars, remote conferences, etc. These forms of education allow students to acquire knowledge and skills in an informal environment in the realities of martial law. A general analysis of the benefits of non-formal and informal education in improving the quality of higher education has led to the following conclusions: non-formal and informal learning can: complement and improve formal education, allowing higher education students to develop additional competencies, including communication skills, and acquire knowledge outside the institution of higher education; help higher education students increase their motivation and interest in certain subjects, areas, micro-qualifications, and improve their professional activity in the future.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2533
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ternavska_Communicative aspects.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.