Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2374
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorУрсол, Оксана Володимирівна-
dc.contributor.authorUrsol, Oksana-
dc.date.accessioned2024-10-24T11:55:47Z-
dc.date.available2024-10-24T11:55:47Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationУрсол, Оксана Володимирівна. Аксіологічні орієнтири гуманізації та демократизації педагогічного процесу у вищій школі / Оксана Володимирівна Урсол // Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія : педагогічні науки : збірник наукових праць. – Глухів, 2018. – Вип. 1(36). – С. 39-45.en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2374-
dc.description.abstractУ статті розглянуто аксіологічні орієнтири гуманізації та демократизації педагогічного процесу у вищій школі, сутнісні характеристики гуманізації педагогічного процесу та актуальні проблеми реалізації принципів гуманізації у навчально-виховному процесі вищого навчального закладу, які сприяють формуванню фахівців нового типу. Обґрунтовано доцільність переходу від інформаційно-пізнавальної до соціально-культурної освітньої системи, необхідність використання таких принципів у педагогічному процесі. Досліджено поняття та структурні елементи гуманізації освітнього процесу як засобу, що сприятиме самоактуалізації особистості, та визначено шляхи впровадження принципів гуманізації у навчально-виховний процес, що сприятиме формуванню фахівців нового типу, які матимуть широку технічну та гуманітарну підготовку. The concept of modern educational system has to prepare future citizens for the life and activity in modern conditions which has new demands to personality. Refocusing from the formal level to the level of individual knowledge provides educational process humanization. High educational establishments have to not only offer students some knowledge and skills but to form such person that can think creatively, solve problems, identify his/her own life philosophy and outlook, interrelations, ability to life conditions adopting. Such things demand changes in strategy of educational process management, so the personality becomes the subject of educational process. That’s why the problem of education changing and efficiency improving has become important. As a result the education acquires new philosophical and methodological conditions: democratization, individualization, the freedom to create. All these conditions are included into the concept of humanization as the method of forming values. In the condition of education humanization or during the education systems creation, directed to provide personal rights, to develop, to identify self-concept the valuable paradigm changes. Moral-ethic values become dominant.en_US
dc.language.isouaen_US
dc.publisherГлухів : ГНПУ ім. Олександра Довженкаen_US
dc.subjectаксіологічний підхідen_US
dc.subjectгуманізаціяen_US
dc.subjectперсоніфікаціяen_US
dc.subjectдіалогізаціяen_US
dc.subjectіндивідуалізаціяen_US
dc.subjectсамо актуалізаціяen_US
dc.subjectдемократизаціяen_US
dc.subjectaxiological pointsen_US
dc.subjecthumanizationen_US
dc.subjectpersonificationen_US
dc.subjectdiologizationen_US
dc.subjectindividualizationen_US
dc.subjectselfactualizationen_US
dc.subjectdemocratizationen_US
dc.titleАксіологічні орієнтири гуманізації та демократизації педагогічного процесу у вищій школіen_US
dc.title.alternativeAxiological Points Of Educational Process Humanization And Democratization In High Schoolen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ursol Aksiolohichni orientyry.pdf990.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.