Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2313
Title: Формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права в закладах вищої освіти
Other Titles: Formation of sociolinguistic competence of future law specialists in institutions of higher education
Authors: Аркушина, Юлія Віталіївна
Arkushyna, Yuliia
Keywords: компетенція
компетентність
іншомовна компетентність
мовленнєва компетентність
соціолінгвістична компетентність
структурні компоненти
критерії
показники
рівні сформованості соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права
педагогічні умови
competence
foreign language competence
speech competence
sociolinguistic competence
structural components
criteria
indexe
levels of formation of sociolinguistic competence of future law specialists
pedagogical conditions
Issue Date: 2024
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Аркушина, Юлія Віталіївна. Формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права в закладах вищої освіти : дис. ... доктора філософії : 011 "Освітні, педагогічні науки" / Юлія Віталіївна Аркушина ; Льотна академія Національного авіаційного університету. – Кропивницький, 2024. – 242 с.
Abstract: Аналіз вітчизняної та зарубіжної філософської, культурологічної, психолого-педагогічної літератури засвідчив, що проблема формування соціолінгвістиної компетентності майбутніх фахівців права в закладах вищої освіти є міждисциплінарною і займає одне з головний місць серед завдань вищої освіти в Україні, що потребує першочергового розв’язання. Важливість формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права як складової професійної компетентності є одним із невідкладних завдань, як відзначається вітчизняними та зарубіжними вченими. Підготовка майбутнього фахівця права дозволяє подолати суперечність, що виникла між потребою суспільства в компетентних фахівців права та недостатнім рівнем підготовки студентів до міжнародної діяльності; між визнанням за соціолінгвістичною компетентністю важливої ролі в особистісно-професійному становленні майбутнього фахівця права і недостатньою розробленістю науково-методичного забезпечення розвитку соціолінгвістичної компетентності майбутнього фахівця права в системі закладів вищої освіти; між домінуючою спрямованістю педагогічного процесу у закладах вищої освіти на формування у студентів предметно-фахових знань та вмінь і недостатньою увагою до вивчення англійської мови та формування соціолінгвістичної англомовної компетентності майбутніх фахівців права. З’ясовано, що соціолінгвістична компетентність майбутнього фахівця права є складним, цілісним, індивідуально-психологічним, інтегрованим утворенням, яке об’єднує соціолінгвістичні знання, особистісне ставлення до іншомовних культур, дає змогу успішного спілкування з їхніми представниками, почуватися впевнено та комфортно в іншомовному соціолінгвістичному середовищі завдяки володінню способами застосування англійської мови в юридичній сфері; характеризує теоретичну і практичну готовність до соціолінгвістичної діяльності й розвитку якостей в студентів під час вивчення англійської мови. У структурі соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права виокремлено інформаційно-когнітивний, мотиваційно-ціннісний та діяльнісний компоненти. Критеріями визначення рівня сформованості інформаційно-когнітивного компонента соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права є аксіологічний, лінгвокультурологічний, практично-комунікативний. Показниками аксіологічного критерію соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права є: мотивація в оволодінні та майбутньому використанні в юридичній практиці соціолінгвістичних знань; потреба у формуванні соціолінгвістичної компетентності; усвідомлення значення соціолінгвістичної компетентності для майбутньої професійної діяльності; толерантне й емоційне ставлення до представників різних етнічних груп, носіїв різних мов і культур. Показниками лінгвокультурологічного критерію соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права є: соціолінгвістичні знання, рівень обізнаності з національно-культурними особливостями носіїв української та англійської мов; володіння знаннями про особливості здійснення ефективної комунікації в мультинаціональному середовищі; готовність використовувати соціолінгвістичні знання у професійній юридичній діяльності. Показниками діяльнісного критерію соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права є: уміння та навички використання соціолінгвістичних знань у конкретних соціально-мовленнєвих ситуаціях; навички організації соціолінгвістичної діяльності із студентами на юридичному факультеті; досвід спілкування у полікультурному середовищі; рефлексія щодо результатів власної соціолінгвістичної діяльності. Розроблені критерії та показники дали змогу виділити три умовних рівні сформованості соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права у процесі професійної підготовки в умовах закладах вищої освіти: високий, достатній та початковий рівні. Дослідженням доведено позитивний вплив на формування соціолінгвістичної компетентності студентів юридичного факультету в закладах вищої освіти дисциплін психолого-педагогічної і спеціальної підготовки. Розширення змісту фахових дисциплін шляхом додання текстів, вправ, аудіо- та відео файлів соціолінгвістичного англомовного спрямування позитивно впливає на розвиток їхньої соціолінгвістичної компетентності як здатності особистості через адекватне розуміння та повагу до інших мов і культур виявляти активну і відповідальну життєдіяльність у соціумі. Формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права визначено як складний, поступовий, неперервний процес активної теоретичної й практичної діяльності студентів, спрямованої на здобуття соціолінгвістичних знань, стійкої мотивації до соціолінгвістичної діяльності, здатності успішно спілкуватися з представниками різних культур й почуватися впевнено та комфортно в іншомовному соціолінгвістичному середовищі. Педагогічними умовами формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права визначено: 1) реалізація англомовного ситуативного спілкування; 2) введення компетентнісно-орієнтованих завдань під час вивчення фахових дисциплін майбутніми фахівцями права; 3) проектування навчальної діяльності студентів як поетапної самостійної роботи, спрямованої на розв’язання проблемних ситуацій під час групового діалогу за участі викладача. Методику реалізації педагогічних умов формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права впроваджено в три етапи (стимуляційно-мотиваційний – формування мотивації, адаптація студентів до умов експерименту; діяльнісний – реалізація педагогічних умов в аудиторній та позааудиторній роботі задля ефективного формування соціолінгвістичної компетентності; корекційно-результативний – аналіз та корегування результатів). Для розв’язання завдань вказаних етапів реалізації педагогічних умов формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права використовували такі методи: вправи, творчі завдання, написання творів-роздумів, ігри: ділові, сюжетні, ситуаційно-рольові; інтерактивні методи: мікрофон, карусель, акваріум, мозковий штурм; кейс-технології, метод проєктів, метод CLIL тощо. Отримані результати дослідження підтвердили ефективність запропонованої методики реалізації педагогічних умов формування соціолінгвістичної англомовної компетентності майбутніх фахівців права. Статистична значущість змін у студентів експериментальної групи підтверджена обчисленням критерію згоди х2 Пірсона. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що: - вперше було проаналізовано особливості формування соціолінгвістичної компетентності у майбутніх фахівців права як складової професійної підготовки до діяльності майбутніх фахівців права в умовах євроінтеграції та міжнародної співпраці; а також була визначена та досліджена проблематика сформованості соціолінгвістичних навичок майбутніх фахівців права на їхньому професійному рівні та обґрунтовано зміст та значення педагогічних умов формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права, а саме 1) реалізація англомовного ситуативного спілкування; 2) введення компетентнісно-орієнтованих завдань під час вивчення фахових дисциплін майбутніми фахівцями права; 3) проектування навчальної діяльності студентів як поетапної самостійної роботи, спрямованої на розв’язання проблемних ситуацій під час групового діалогу за участі викладача; - уточнено сутність, структуру, показники та рівні сформованості соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права як однієї із складових професійної підготовки та діяльності майбутніх фахівців права, а також визначено національно-культурні особливості та специфіку національної комунікативної поведінки носіїв іноземної (англійської) мови та їх місце в структурі соціолінгвістичної компетентності; проаналізовано ціннісну орієнтацію студентів на соціолінгвістичну та соціокультурну діяльність у процесі комплексного навчання фахових та квазіфахових дисциплін у закладах вищої освіти; - визначено, що ефективність формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права в процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти підвищиться за допомогою реалізації педагогічних умов шляхом використання традиційних та інноваційних методів навчання; - теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права, що базується на сукупності методологічних підходів: традиційних (системний, діяльнісний, особистісно-орієнтований, компетентнісний) та інноваційних (професійно-комунікативний, інтегративний, синергетичний) й охоплює три блоки (теоретичний, змістовно-процесуальний та діагностико-результативний); - подальшого розвитку набувають положення щодо етапів, форм і методів формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права в процесі навчання в закладах вищої освіти. Практичне значення одержаних результатів полягає у: розробці та впровадженні в практику професійної підготовки в закладах вищої освіти методики формування соціолінгвістичної англомовної компетентності майбутніх фахівців права, педагогічних умов і їх реалізації; розробленні методичних рекомендацій для викладачів закладів вищої освіти, що можуть бути використані з метою вдосконалення та підвищення ефективності формування соціолінгвістичної англомовної компетентності майбутніх фахівців права. Матеріали дисертації можуть бути використані у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців права у закладах вищої освіти з метою вдосконалення лекційних, практичних занять, навчальних і педагогічних практик; під час розробки освітніх програм. Проведене дисертаційне дослідження не претендує на вичерпний розгляд усіх аспектів проблеми формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права. Перспективи подальших досліджень полягають у з’ясуванні можливостей інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права; формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права у процесі навчання в закладах вищої освіти, вивченні та узагальненні зарубіжного досвіду формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців права. The analysis of domestic and foreign philosophical, cultural, psychological, and pedagogical literature proved that the problem of forming the sociolinguistic competence of future law specialists in institutions of higher education is interdisciplinary and occupies one of the main places among the tasks of higher education in Ukraine, which needs a priority solution. The importance of the formation of sociolinguistic competence of future law specialists as a component of professional competence is one of the urgent tasks, as noted by domestic and foreign scientists. The training of a future legal specialist allows one to overcome the contradiction that arose between society's need for competent legal specialists and the insufficient level of preparation of students for international activities; between the recognition that sociolinguistic competence plays an important role in the personal and professional development of a future legal specialist and the insufficient development of scientific and methodological support for the development of the sociolinguistic competence of a future legal specialist in the system of higher education institutions; between the dominant focus of the pedagogical process in institutions of higher education on the formation of students' subject-specific knowledge and skills and insufficient attention to the study of the English language and the formation of sociolinguistic English-language competence of future legal professionals. It was found that the sociolinguistic competence of the future legal specialist is a complex, integral, individual-psychological, integrated formation that combines sociolinguistic knowledge, personal attitude to foreign cultures, enables successful communication with their representatives, feeling confident and comfortable in a foreign language sociolinguistic environment due to mastery of methods of using the English language in the legal field; characterizes the theoretical and practical readiness for sociolinguistic activity and the development of qualities in students during the study of the English language. In the structure of the sociolinguistic competence of future law specialists, the informational-cognitive, motivational-value, and activity components are distinguished. The criteria for determining the level of formation of the informational-cognitive component of the sociolinguistic competence of future law specialists are axiological, linguistic-cultural, and practical-communicative. Indicators of the axiological criterion of the sociolinguistic competence of future law specialists are motivation in mastering and future use of sociolinguistic knowledge in legal practice; the need for the formation of sociolinguistic competence; awareness of the importance of sociolinguistic competence for future professional activity; tolerant and emotional attitude towards representatives of different ethnic groups, speakers of different languages and cultures. Indicators of the linguistic and cultural criterion of the sociolinguistic competence of future legal professionals are sociolinguistic knowledge, the level of awareness of the national and cultural characteristics of speakers of the Ukrainian and English languages; possessing knowledge about the peculiarities of effective communication in a multinational environment; readiness to use sociolinguistic knowledge in professional legal activity. Indicators of the activity criterion of sociolinguistic competence of future law specialists are the ability and skills to use sociolinguistic knowledge in specific socio-speech situations; skills in organizing sociolinguistic activities with students at the Faculty of Law; communication experience in a multicultural environment; reflection on the results of one's sociolinguistic activity. The developed criteria and indicators made it possible to distinguish four conditional levels of formation of sociolinguistic competence of future law specialists in the process of professional training in higher education institutions: high, sufficient, basic, and elementary levels. Research has proven the positive influence on the formation of sociolinguistic competence of students of the Faculty of Law in institutions of higher education of the disciplines of psychological-pedagogical and special training. Expanding the content of professional disciplines by adding texts, exercises, audio and video files of sociolinguistic English-language orientation has a positive effect on the development of their sociolinguistic competence as an individual's ability through adequate understanding and respect for other languages and cultures to manifest an active and responsible life in society. The formation of sociolinguistic competence of future law specialists is defined as a complex, gradual, continuous process of active theoretical and practical activity of students aimed at acquiring sociolinguistic knowledge, sustainable motivation for sociolinguistic activity, the ability to successfully communicate with representatives of different cultures and feel confident and comfortable in a foreign language sociolinguistic environment. Pedagogical conditions for the formation of sociolinguistic competence of future law specialists are defined as 1) introduction of English situational communication; 2) there is the development of competence-oriented tasks during the study of professional disciplines by future law specialists; 3) design of students' educational activities as a step-by-step independent work aimed at solving problem situations during group dialogue with the participation of the teacher. The method of implementation of pedagogical conditions for the formation of sociolinguistic competence of future law specialists is implemented in three stages (stimulation-motivational - formation of motivation, adaptation of students to the conditions of the experiment; activity - implementation of pedagogical conditions in classroom and extra-auditory work for the effective formation of sociolinguistic competence; corrective-resultative - analysis and adjustment of results). The following methods were used to solve the tasks of the indicated stages of implementation of pedagogical conditions for the formation of sociolinguistic competence of future legal professionals: exercises, creative tasks, writing works-reflections, games: business, plot, situational role-playing; interactive methods: microphone, carousel, aquarium, brainstorming; case technologies, project method, CLIL method, etc. The obtained results of the study confirmed the effectiveness of the proposed methodology for the implementation of pedagogical conditions for the formation of sociolinguistic English language competence of future legal professionals. The statistical significance of the changes in the students of the experimental group was confirmed by calculating the Pearson x2 agreement criterion. The scientific novelty of the study is that: - for the first time, the peculiarities of the formation of sociolinguistic competence among future law specialists were analyzed as a component of professional training for the activities of the future law specialists in the conditions of European integration and international cooperation; as well as the problems of the formation of sociolinguistic skills of future law specialists at their professional level were determined and investigated, and the content and significance of the pedagogical conditions for the formation of sociolinguistic competence of future law specialists were substantiated, namely 1) the development of a model of professional competence based on national educational standards for the specialty and determination of goals and objectives of training courses based on this model; 2) there is development of a competence-oriented curriculum of professional courses; 3) designing the educational activities of students as a step-by-step independent work aimed at solving problem situations during group dialogue with the participation of the teacher; - the essence, structure, indicators, and levels of formation of the sociolinguistic competence of future law specialists were clarified as one of the components of professional training and activities of the future law specialists, as well as the national and cultural features and the specificity of the national communicative behavior of speakers of a foreign (English) language and their place in the structure of sociolinguistic competence were determined; the value orientation of students on sociolinguistic and sociocultural activities in the process of comprehensive training of professional and quasi-professional disciplines in institutions of higher education was analyzed; - it is determined that the effectiveness of the formation of sociolinguistic competence of future law specialists in the process of professional training in institutions of higher education will increase with the help of the implementation of pedagogical conditions through the use of traditional and innovative teaching methods; - the pedagogical conditions for the formation of sociolinguistic competence of future law specialists were theoretically substantiated and experimentally verified, which is based on a set of methodological approaches: traditional (systemic, activity-based, person-oriented, competence-based) and innovative (professional-communicative, integrative, synergistic) and covers three blocks ( theoretical, content-procedural and diagnostic-resultative); - regulations regarding the stages, forms, and methods of forming the sociolinguistic competence of future law specialists in the process of training in higher education institutions are gaining further development. The practical significance of the obtained results consists in the development and implementation in the practice of professional training in institutions of higher education of methods of formation of sociolinguistic English language competence of future law specialists, pedagogical conditions and their implementation; development of methodological recommendations for teachers of higher education institutions, which can be used to improve and increase the effectiveness of the formation of sociolinguistic English language competence of future law specialists. The materials of the dissertation can be used in the process of professional training of future law specialists in institutions of higher education to improve lectures, practical classes, educational and pedagogical practices; and during the development of educational programs. The conducted dissertation research does not pretend to be an exhaustive consideration of all aspects of the problem of the formation of sociolinguistic competence of future law specialists. Prospects for further research consist of clarifying the possibilities of information and communication technologies in the formation of sociolinguistic competence of future legal professionals; formation of sociolinguistic competence of future law specialists in the process of studying in institutions of higher education, study and generalization of foreign experience of formation of sociolinguistic competence of future law specialists.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2313
Appears in Collections:Освітні, педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arkushyna_Formuvannia+.pdf2.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.