Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2219
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Радул, Валерій Вікторович | - |
dc.contributor.author | Стрижаков, Артем | - |
dc.contributor.author | Аркушина, Юлія | - |
dc.contributor.author | Радул, Ольга | - |
dc.contributor.author | Кравцов, Віталій | - |
dc.contributor.author | Radul, Valerii | - |
dc.contributor.author | Stryzhakov, Artem | - |
dc.contributor.author | Arkushina, Yulia | - |
dc.contributor.author | Radul, Olga | - |
dc.contributor.author | Kravtsov, Vitalii | - |
dc.date.accessioned | 2024-08-09T06:17:17Z | - |
dc.date.available | 2024-08-09T06:17:17Z | - |
dc.date.issued | 2023-05-29 | - |
dc.identifier.citation | Research on types of self-actualization of future masters in pedagogy / Valerij Radul, Artem Stryzhakov, Yulia Arkushina, Olga Radul, Vitalii Kravtsov // Amazonia Investiga. – 2023. – Volume 12 (Issue 65). – Pp. 39-48. DOI 10.34069/AI/2023.65.05.4 | en_US |
dc.identifier.uri | https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/2384/3456 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2219 | - |
dc.description.abstract | Purpose is to identify types of self-actualization of future Masters in Pedagogy in the dimensions of educational and professional activity. The psycho-diagnostic instruments applied are valid and reliable. Three levels of statistical processing were used: 1) descriptive frequency characteristics; 2) coefficients for establishing statistical significance; 3) k-means clustering for identifying types of self-actualization of the research participants. The main concepts of А. Maslow’s theory of self-actualization (1970) comprise methodological foundations of the empirical research. The study shows that in descriptive frequency characteristics there were no statistically significant differences with similar dimensions. Spearman’s correlation analysis (rs) and correlation matrix allowed comprehending the variety of statistically significant content correlations of the examined phenomenon. K-means clustering made it possible to identify four types of the respondents’self-actualization: “Creative self-actualization” (n=32; 14.34%), “Hyperactive self-actualization” (n=60; 26.91%), “Egoistic self-actualization” (n=72; 32.29%) and “Life self-actualization” (n=59; 26.46%). Appropriateness of implementing the research results in organization of educational and scientific training for Masters in Pedagogy was empirically established and theoretically substantiated. Метою є з’ясування типів самоактуалізації майбутніх магістрів педагогіки у вимірах навчально-професійної діяльності. Застосовано психодіагностичні інструменти, які є валідними і надійними. Використано три рівні статистичної обробки: 1) описові частотні характеристики; 2) коефіцієнти для з’ясування статистичної достовірності; 3) кластерний аналіз k-середніх для визначення типів самоактуалізації досліджуваних. Методологічну основу емпіричного дослідження склали вихідні положення концепції самоактуалізації А. Mаслоу (1970). Констатовано, що у описових частотних характеристиках статистично достовірних відмінностей зі схожими вимірами не з’ясовано. Застосований кореляційний аналіз Спірмена (rs) і побудована кореляційна матриця дозволили збагнути розмаїття змістових статистично достовірних зв’язків досліджуваного феномену. Кластерним аналізом методом k-середніх встановлено чотири типи самоактуалізації респондентів: “Творча самоактуалізація” (n=32; 14.34%), “Гіперактивна самоактуалізація” (n=60; 26.91%), “Егоїстична самоактуалізація” (n=72; 32.29%) і “Життєва самоактуалізація ”(n=59; 26.46%). Емпірично з’ясовано і теоретично обґрунтовано доцільність імплементації результатів дослідження у організацію освітнього і наукового процесів підготовки магістрів педагогіки. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | EDITORIAL PRIMMATE SAS | en_US |
dc.subject | self-regulation of personality | en_US |
dc.subject | educational space | en_US |
dc.subject | adolescence | en_US |
dc.subject | educational and pedagogical activity | en_US |
dc.subject | educational and professional training | en_US |
dc.subject | higher education institutions | en_US |
dc.subject | cаморегуляція особистості | en_US |
dc.subject | освітній простір | en_US |
dc.subject | юнацький вік | en_US |
dc.subject | навчально-педагогічна діяльність | en_US |
dc.subject | навчально-професійна підготовка | en_US |
dc.subject | заклад вищої освіти | en_US |
dc.title | Research on types of self-actualization of future masters in pedagogy | en_US |
dc.title.alternative | Дослідження типів самоактуалізації майбутніх магістрів педагогіки | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | Наукові публікації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Radul_Research on types.pdf | 522.79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.