Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2219
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРадул, Валерій Вікторович-
dc.contributor.authorСтрижаков, Артем-
dc.contributor.authorАркушина, Юлія-
dc.contributor.authorРадул, Ольга-
dc.contributor.authorКравцов, Віталій-
dc.contributor.authorRadul, Valerii-
dc.contributor.authorStryzhakov, Artem-
dc.contributor.authorArkushina, Yulia-
dc.contributor.authorRadul, Olga-
dc.contributor.authorKravtsov, Vitalii-
dc.date.accessioned2024-08-09T06:17:17Z-
dc.date.available2024-08-09T06:17:17Z-
dc.date.issued2023-05-29-
dc.identifier.citationResearch on types of self-actualization of future masters in pedagogy / Valerij Radul, Artem Stryzhakov, Yulia Arkushina, Olga Radul, Vitalii Kravtsov // Amazonia Investiga. – 2023. – Volume 12 (Issue 65). – Pp. 39-48. DOI 10.34069/AI/2023.65.05.4en_US
dc.identifier.urihttps://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/2384/3456-
dc.identifier.urihttp://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2219-
dc.description.abstractPurpose is to identify types of self-actualization of future Masters in Pedagogy in the dimensions of educational and professional activity. The psycho-diagnostic instruments applied are valid and reliable. Three levels of statistical processing were used: 1) descriptive frequency characteristics; 2) coefficients for establishing statistical significance; 3) k-means clustering for identifying types of self-actualization of the research participants. The main concepts of А. Maslow’s theory of self-actualization (1970) comprise methodological foundations of the empirical research. The study shows that in descriptive frequency characteristics there were no statistically significant differences with similar dimensions. Spearman’s correlation analysis (rs) and correlation matrix allowed comprehending the variety of statistically significant content correlations of the examined phenomenon. K-means clustering made it possible to identify four types of the respondents’self-actualization: “Creative self-actualization” (n=32; 14.34%), “Hyperactive self-actualization” (n=60; 26.91%), “Egoistic self-actualization” (n=72; 32.29%) and “Life self-actualization” (n=59; 26.46%). Appropriateness of implementing the research results in organization of educational and scientific training for Masters in Pedagogy was empirically established and theoretically substantiated. Метою є з’ясування типів самоактуалізації майбутніх магістрів педагогіки у вимірах навчально-професійної діяльності. Застосовано психодіагностичні інструменти, які є валідними і надійними. Використано три рівні статистичної обробки: 1) описові частотні характеристики; 2) коефіцієнти для з’ясування статистичної достовірності; 3) кластерний аналіз k-середніх для визначення типів самоактуалізації досліджуваних. Методологічну основу емпіричного дослідження склали вихідні положення концепції самоактуалізації А. Mаслоу (1970). Констатовано, що у описових частотних характеристиках статистично достовірних відмінностей зі схожими вимірами не з’ясовано. Застосований кореляційний аналіз Спірмена (rs) і побудована кореляційна матриця дозволили збагнути розмаїття змістових статистично достовірних зв’язків досліджуваного феномену. Кластерним аналізом методом k-середніх встановлено чотири типи самоактуалізації респондентів: “Творча самоактуалізація” (n=32; 14.34%), “Гіперактивна самоактуалізація” (n=60; 26.91%), “Егоїстична самоактуалізація” (n=72; 32.29%) і “Життєва самоактуалізація ”(n=59; 26.46%). Емпірично з’ясовано і теоретично обґрунтовано доцільність імплементації результатів дослідження у організацію освітнього і наукового процесів підготовки магістрів педагогіки.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherEDITORIAL PRIMMATE SASen_US
dc.subjectself-regulation of personalityen_US
dc.subjecteducational spaceen_US
dc.subjectadolescenceen_US
dc.subjecteducational and pedagogical activityen_US
dc.subjecteducational and professional trainingen_US
dc.subjecthigher education institutionsen_US
dc.subjectcаморегуляція особистостіen_US
dc.subjectосвітній простірen_US
dc.subjectюнацький вікen_US
dc.subjectнавчально-педагогічна діяльністьen_US
dc.subjectнавчально-професійна підготовкаen_US
dc.subjectзаклад вищої освітиen_US
dc.titleResearch on types of self-actualization of future masters in pedagogyen_US
dc.title.alternativeДослідження типів самоактуалізації майбутніх магістрів педагогікиen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Radul_Research on types.pdf522.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.