Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2216
Title: Соціальна зрілість – якість розвитку особистості
Other Titles: Social Maturity – the Quality of Personality Development
Authors: Радул, Валерій Вікторович
Radul, Valerii
Keywords: Особистість
зрілість
соціальна зрілість
діяльність
процес
вплив
якість
цілісність
розвиток
personality
maturity
social maturity
activity
process
influence
quality
integrity
development
Issue Date: 31-May-2023
Publisher: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Citation: Радул, Валерій. Соціальна зрілість – якість розвитку особистості / Валерій Радул // Соціальна робота та соціальна освіта / Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. – 2023. – № 1(10). – С. 172-177.
Abstract: У педагогічному аналізі категорії «соціальна зрілість особистості» ми виходимо з тези, що єдність усвідомлення навколишнього світу і його оцінки визначаються в кінцевому підсумку його практичною перетворювальною діяльністю як активного суб’єкта соціальних процесів. Результати педагогічного впливу можна вивчати за динамікою розвитку окремих якостей особистості: або знання, вміння, або компоненти світогляду – переконання, ідеали, або за моральними якостями – дисциплінованість, колегіальність тощо, які розглядаються як глибинні якості особистості. Однак особистість формується цілісно і потрібно «бачити» динаміку її цілісної зміни. Тому в педагогів виникає зацікавленість у пошуках категорій, які характеризують цілісний розвиток особистості. In the pedagogical analysis of the category «social maturity of the personality», we proceed from the thesis that the unity of the surrounding world and its evaluations are ultimately determined by its practical, transformative activity as an active subject of social processes. In the study of the effectiveness of the system of pedagogical influences as the main indicator of the personality holistic development, a category should appear that can be compared with the general influence of the social environment in relation to education. Such category is the social maturity of the personality. The social maturity of the personality includes the concept of «education». It reflects the connection with the content of the local education system of the educational institution. As a pedagogical phenomenon, the social maturity of the personality is revealed when its development is studied in connection with the content of objective and subjective factors. Practically all changes in the structure of the social maturity of the personality occur in a certain order in connection with the purposefulness of education. Therefore, researchers are not interested in the development of neoplasms in the personality structure, but their dependence on the system of pedagogical influences in unity with the factors of the social environment that determine them. In this regard, the social maturity of the personality is characterized primarily by those qualities that activate the self-regulation of social behavior and human activity in specific socio-historical conditions. Social maturity is the result of the formation of these personal qualities by means of education in the conditions of specific social environment and which is materialized in socially significant activities. The social maturity of the personality at each stage of his / her development reveals the ability to determine a certain ratio of self-determination, activity and responsibility in various life types. In fact, such processes appear on the basis of education, which in turn contribute to the development of the personality mental characteristics, lead to the emergence of new qualities in accordance with the organized influence of educators and the social environment factors.
URI: http://srso.udpu.edu.ua/issue/view/16752
http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2216
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Radul_Sotsialna zrilist .pdf328.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.