Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2171
Title: Аналіз результатів формувального експерименту щодо впровадження педагогічних умов підготовки майбутніх авіаційних інженерів-механіків до професійної комунікації
Other Titles: Analysis of the Results of the Formative Experiment Regarding the Implementation of Pedagogical Conditions of Future Aircraft Maintenance Engineers’ Training for Professional Communication
Authors: Мазуренко, Юлія Анатоліївна
Mazurenko, Iuliia
Keywords: професійна підготовка
професійна комунікація
майбутні авіаційні фахівці
підготовка авіаційних інженерів-механіків
авіаційний заклад вищої освіти
педагогічні умови
готовність до професійної комунікації
professional training
professional communication
future aviation specialists
future aircraft maintenance engineers’ training
aviation institution of higher education
pedagogical conditions
readiness for professional communication
Issue Date: 2023
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Мазуренко, Юлія Анатоліївна. Аналіз результатів формувального експерименту щодо впровадження педагогічних умов підготовки майбутніх авіаційних інженерів-механіків до професійної комунікації / Юлія Анатоліївна Мазуренко // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць / гол. ред. О. І. Москаленко. – Кропивницький : ЛА НАУ, 2023. – Випуск 13. – С. 80-89. DOI: 10.33251/2522-1477-2023-13-80-89
Abstract: У статті презентовано результати експериментальної перевірки педагогічних умов підготовки майбутніх авіаційних інженерів-механіків до професійної комунікації. Для вивчення динаміки показників критеріїв проведено контрольний (на початку формувального етапу експерименту) та діагностичний (наприкінці формувального етапу експерименту) зрізи. Отримані результати експериментальної перевірки засвідчили ефективність упровадження визначених педагогічних умов. The article presents the results of experimental testing of pedagogical conditions for future aircraft maintenance engineers’ training for professional communication, such as: development of motivation to communicate through active interaction and creation of situations of success in classes; modeling of professional and communicative situations to ensure the practical focus of training; using technological innovations for self-analysis and self-education. The use of the developed pedagogical conditions for the formation of professional competences in the process of training students proved the intensity of deepening of knowledge in experimental group rather than in control group. The indicators of systematicity, reasonableness and depth of knowledge among students who studied using the developed methods appeared to be higher than among the students who studied according to the traditional program. This is demonstrated by the results obtained during the diagnostic section. The obtained results of the experimental verification of the specified pedagogical conditions have proved the effectiveness of the implementation of the specified pedagogical conditions. With the help of the Wilcoxon signed-rank test and the Z-test, the statistical significance of changes in the dynamics of the formed readiness of the participants of the experimental group was proven (the low level of formation of the criterion has decreased from 31.0% to 11.9%; the base level has decreased from 31.0% to 14.3%; the average level has increased from 23.8% to 42.8%; the high level has increased from 14.3% to 31.0%).
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2171
Appears in Collections:Праці здобувачів освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mazurenko_Analiz rezultativ.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.