Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1544
Title: Медіакомпетентність як складова професійної підготовки майбутніх фахівців не журналістів
Other Titles: Media competency as the component of aspiring professionals training beyond journalism
Authors: Кваша, Олена Юріївна
Kvasha, Olena
Keywords: медіаосвіта
журналістські стандарти
медіакомпетентність
медіаінформаційна грамотність
критичне мислення
media education
journalism standards
media competency
media and information literacy
critical thinking
Issue Date: 2021
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Кваша, Олена Юріївна. Медіакомпетентність як складова професійної підготовки майбутніх фахівців не журналістів / Олена Юріївна Кваша // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : ЛА НАУ, 2021. - Випуск 9. - С. 56-62. DOI 10.33251/2522-1477-2021-9-56-62
Abstract: У статті висвітлюється проблема формування медіакомпетентності фахівців технічного профілю в процесі професійної підготовки. В умовах активного розвитку медіасередовища з його перевагами та небезпеками – появою таких явищ, як «фейки», «постправда», «джинса», актуальності набуває створення таких умов, в яких громадянин (незалежно від профілю освіти) володів би навичками та механізмами критичного мислення, роботи з інформацією, вмів би її аналізувати, оцінювати, інтерпретувати. Розуміння мети, прихованого значення окремих повідомлень, вміння ідентифікувати маніпуляцію – також варто віднести до набору знань, вмінь та навичок, що мають увійти до переліку обов’язкових у фахівців різних профілів підготовки. Аналізуються дослідження в галузі медіаосвіта, просвітницькі ініціативи неформальної освіти, журналістських організацій. The paper covers some issues of media competency formation with engineering professionals while training within their educational framework. Under the current rate of the media environment development involving all its advantages and perils, such as fake news, posttruth, dzhinsa-type paid journalism, facilitation of educational space promoting critical thinking skills and mechanisms to process information, analyse it, assess and interpret gets urgent. Understanding of aims and hidden messages, skills to identify manipulations also belong to the instrumental set of knowledge and important skills indispensable from the professional capacities in various fields. Current paper takes under its consideration some of the media education research as well as informal and journalist professional associations educational initiatives. The author of the paper has undertaken to successfully analyse the aforementioned notions of media competency, media literacy, and media culture in pedagogical literature. Having chosen already obtained preliminary results of the media competency capacity analysis of professionals who do not work in the sphere of journalism the author claims that further efforts of the educational system to form media competency formation are still necessary for the framework of non-journalist professional training. The algorithms of information processing by its adult addressees are yet to be fully comprehended as the latter tend to misuse news; at the same time teaching of some journalism standards to the aforementioned adult addressees has managed to provide them clear and efficient algorithms to proceed with in comparatively short time. Further prospects of the research deal with the media competency and critical thinking teaching to aspiring technical workers who also need to understand basic standards of media hygiene and fact-checking.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1544
Appears in Collections:Праці здобувачів освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KvashaO_Mediakompetentnist.pdf523.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.