Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1543
Title: STEM-технології в професійній підготовці фахівців у сфері енергозбереження та енергоефективних технологій
Other Titles: STEM-technology in the professional training of specialists in the field of energy saving and energy-efficient technologies
Authors: Багрій, Ганна Вікторівна
Bagry, Anna
Keywords: STEM-освіта
STEM-технології
інновації
професійна підготовка
фахівець в сфері енергозбереження та енергоефективних технологій
STEM-education
STEM-technologies
innovations
professional training
specialist in energy saving and energy-efficient technologies
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Багрій, Ганна Вікторівна. STEM-технології в професійній підготовці фахівців у сфері енергозбереження та енергоефективних технологій / Ганна Вікторівна Багрій // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : ЛА НАУ, 2019. - Випуск 5. - С. 391-395. DOI 10.33251/2522-1477-2019-5-391-395
Abstract: STEM-освіта передбачає чітку послідовність використання розроблених програм навчання, що мають забезпечити студентові вибір майбутньої професії та становлення в неї упродовж життя. Ідеї STEM-освіти сприяють удосконаленню професійної підготовки фахівців у сфері енергозбереження та енергоефективних технологій, наповненню її найбільш цікавими і технологічними підходами до навчання. В підсумку впровадження інноваційних STEM-технологій в освітній процес закладів вищої освіти – змінюється бачення педагога щодо викладання спеціальних дисциплін, проведення лекцій, семінарів, лабораторних і практичних робіт, виробничого навчання тощо. STEM-технології стають пріоритетними в країнах, де розвивають високотехнологічне виробництво. Гостру необхідність в творчих професійних кадрах усвідомлює держава, орієнтована на технологічний прогрес і зростання економіки. STEM-education provides a clear sequence of use of the developed study programs, which should provide the student with a choice of future profession and development in it throughout life. The ideas of STEM-education contribute to the improvement of professional training of specialists in the field of energy saving and energy-efficient technologies, filling it with the most interesting and technological approaches to learning. Effective development of the state is impossible without balanced and minimized consumption of energy resources, which is due to the exhaustion of non-renewable natural resources, risks during their transportation, the lack of real alternatives to replace them, and the like. STEM-technologies in the professional training of specialists in the field of energy saving and energy saving technologies come to priority with such reasons. Firstly, in the near future in the world and, of course, in Ukraine there will be a sharp lack of highly qualified specialists in the field of energy efficient technologies. Secondly, in the future there will be new professions associated with high-tech manufacturing at the junction with the natural sciences. Specialists of the future need comprehensive training and knowledge from the various educational fields of the natural sciences and technologies themselves. STEM-education is ahead of the traditional training of specialists in the field of energy saving and energy-efficient technologies - expanding the information and educational space of training in the specialty, giving students a vision of scientific methods and approaches to the application of energysaving measures and energy-efficient technologies in everyday life, in practice and in production. Also STEM-education is one of the directions of the project and teaching and research activities in higher education institutions. Future specialists who are involved in educational electives and STEM education programs, besides physics, mathematics, electrical engineering, study robotics, programming, constructing and programming their own robot systems, modeling technological processes, forming new semantic components of professional competence. For the emergence of a huge number of progressive developments, of course, it is necessary to create STEM-centers, and to include in the training programs such disciplines as robotics, mechatronics, automatics, and the like. To implement the direction of STEM in educational institutions can only teachers who have received additional training and are willing to work in a single system of educational disciplines and technologies. The introduction of STEM-education will change the economy of our country, make it more innovative and competitive.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1543
Appears in Collections:Праці здобувачів освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BagryH_STEM.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.