Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1508
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМартиненко, Надія-
dc.contributor.authorМартыненко, Надежда-
dc.contributor.authorMartynenko, Nadiia-
dc.date.accessioned2022-02-23T07:30:31Z-
dc.date.available2022-02-23T07:30:31Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationМартиненко, Н. Педагогічні умови формування готовності майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодії / Н. Мартиненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 9 (103). – С. 214–224. DOI: 10.24139/2312-5993/2020.09/214-224en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1508-
dc.description.abstractСтаття розкриває проблему підготовки майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодії. У результаті дослідження теоретично обґрунтовано педагогічні умови формування готовності майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодії, а саме: формування ціннісних орієнтацій через створення позитивного психологічного клімату; організація командної роботи в процесі вивчення професійно орієнтованих дисциплін; інтеграція культурологічного аспекту в професійно орієнтовані дисципліни; стимулювання рефлексивного ставлення до процесу формування якостей міжкультурної взаємодії. Виокремлені умови акцентують на важливих складових процесу формування міжкультурної взаємодії, а саме: ціннісні орієнтації, організація командної роботи, значення культурологічного аспекту в навчанні, важливі якості для роботи в мультикультурному середовищі. Статья раскрывает проблему подготовки будущих пилотов к межкультурному взаимодействия. В результате исследования теоретически обоснованы педагогические условия формирования готовности будущих пилотов к межкультурному взаимодействия, а именно: формирование ценностных ориентаций через создание позитивного психологического климата; организация командной работы в процессе изучения профессионально ориентированных дисциплин; интеграция культурологического аспекта в профессионально специальные дисциплины; стимулирование рефлексивного отношения к процессу формирования качеств межкультурной коммуникации. One of the leading areas of professional activity of future pilots is intercultural interaction. In view of this, special attention needs to be paid to ensuring the quality of professional training of future specialists for intercultural activities, which provides thorough theoretical and practical training of aviation specialists, introduction of innovative approaches and methods to the organization of the educational process in higher school. The preparation for intercultural interaction is a complex multicomponent process that requires constant improvement of one’s knowledge, skills and abilities in order to participate more productively in multicultural environment. It is based on deep understanding of the language and behavior of the communication partner in the process of joint activities. The article reveals the problem of preparing future pilots for intercultural interaction. As a result of the research the pedagogical conditions of formation of readiness of future pilots for intercultural interaction are theoretically substantiated, namely: formation of value orientations through creation of a positive psychological climate; organization of team work in the process of studying professionally oriented disciplines; integration of the culturological aspect into professionally oriented disciplines; stimulating a self-reflexive attitude to the process of forming the qualities of intercultural interaction. Communicative culture as a level of successful organization of intercultural interaction in a multicultural situation, together with appropriate training in professional English, involves knowledge of the features of communicative style, which is typical for sociocultural system and largely determines intercultural differences that can become a significant communicative barrier . The selected conditions emphasize the important components of the process of formation of intercultural interaction, namely: value orientations, organization of teamwork, the importance of the culturological aspect in learning, important qualities for work in a multicultural environment.en_US
dc.language.isouaen_US
dc.publisherСуми: СумДПУ імені А. С. Макаренкаen_US
dc.subjectміжкультурна взаємодіяen_US
dc.subjectмайбутні пілотиen_US
dc.subjectбезпека польотівen_US
dc.subjectготовність до міжкультурної взаємодіїen_US
dc.subjectпедагогічні умовиen_US
dc.subjectкомандна роботаen_US
dc.subjectрефлексіяen_US
dc.subjectкультурологічний аспектen_US
dc.subjectмежкультурное взаимодействиеen_US
dc.subjectбудущие пилотыen_US
dc.subjectбезопасность полетовen_US
dc.subjectготовность к межкультурному взаимодействияen_US
dc.subjectпедагогические условияen_US
dc.subjectкомандная работаen_US
dc.subjectрефлексияen_US
dc.subjectкультурологический аспектen_US
dc.subjectintercultural interactionen_US
dc.subjectfuture pilotsen_US
dc.subjectflight safetyen_US
dc.subjectreadiness for intercultural interactionen_US
dc.subjectpedagogical conditionsen_US
dc.subjectteamworken_US
dc.subjectself-reflectionen_US
dc.subjectculturological aspecten_US
dc.titleПедагогічні умови формування готовності майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодіїen_US
dc.title.alternativeПедагогические условия формирования готовности будущих пилотов к межкультурному взаимодействиюen_US
dc.title.alternativeThe pedagogical conditions for the formation of future pilots’ readiness for intercultural interactionen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Праці здобувачів освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Martynenko_komandna.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.