Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1506
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Мартиненко, Надія | - |
dc.contributor.author | Мартыненко, Надежда | - |
dc.contributor.author | Martynenko, Nadiia | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-22T14:03:26Z | - |
dc.date.available | 2022-02-22T14:03:26Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Мартиненко, Н. Критерії, показники та рівні готовності майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодії / Н. Мартиненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 230–240. DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/230-240 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1506 | - |
dc.description.abstract | Стаття присвячена проблемі підготовки майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодії. У результаті дослідження визначено критерії з показниками відповідно до структури готовності майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодії: ціннісний критерій визначено до мотиваційного компоненту; пізнавальний критерій характеризує когнітивно-діяльнісний компонент; поведінковий критерій обрано для акмеологічного компоненту; інтерперсональний критерій відповідає емоційно-вольовому компоненту. Виокремлені показники дозволили розробити трирівневу шкалу рівнів готовності майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодії, а саме: низький, середній та високий. Статья раскрывает проблему подготовки будущих пилотов к межкультурному взаимодействию. В результате исследования определены критерии с показателями в соответствии со структурой готовности будущих пилотов к межкультурному взаимодействию: мотивационному компоненту соответствует ценностный критерий; когнитивно-деятельностному компоненту соответствует познавательный критерий; акмеологическому компоненту соответствует поведенческий критерий; эмоционально-волевому компоненту соответствует интерперсональный критерий. Выделенные показатели позволили разработать трехуровневую шкалу уровней готовности будущих пилотов к межкультурному взаимодействию, а именно низкий, средний и высокий. The preparation for intercultural interaction is a complex multicomponent process that requires constant improvement of one’s knowledge, skills and abilities in order to participate more efficiently in multicultural environment. It is based on deep understanding of the language and behavior of the communication partner in the process of joint activities. The aviation specialists’ training in the field of intercultural interaction requires more attention, as the pilot on international air routes carries out professional communication with the air traffic controller from another country, communicates with many representatives of different cultures on business trips, and works in a multicultural environment in the cockpit. The article reveals the problem of preparing future pilots for intercultural interaction. As a result of the research, the criteria with the indicators have been determined in accordance with the structure of future pilots’ readiness for intercultural interaction. The motivational component corresponds to the value criterion with the following indicators: awareness of the importance of intercultural interaction in professional activities, value attitude to native and foreign culture and traditions. The cognitive-activity component corresponds to the cognitive criterion with indicators: knowledge, skills and competences of intercultural interaction. The acmeological component corresponds to the behavioral criterion with the indicators: focus on success in professional activities; possession of socio-professional activity in the intercultural environment; interaction with colleagues, representatives of other ethnic groups and cultures; conflict resolution in the intercultural environment. The emotional-volitional component corresponds to the interpersonal criterion with the indicators of a number of professionally important qualities of intercultural interaction. The selected indicators allowed developing a three-level scale of levels of future pilots’ readiness for intercultural interaction, namely: low, medium and high. The low level is characterized by the unformed readiness for intercultural interaction. The cadets have almost no knowledge, no developed skills, and competences of intercultural interaction. The middle level is characterized by the fact that cadets have a sufficient level of knowledge, skills and competences in intercultural interaction. The need and readiness to improve their professional status in the future are well formed. The high level is characterized by a firm formation of readiness for intercultural interaction. | en_US |
dc.language.iso | ua | en_US |
dc.publisher | Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка | en_US |
dc.subject | міжкультурна взаємодія | en_US |
dc.subject | майбутні пілоти | en_US |
dc.subject | безпека польотів | en_US |
dc.subject | готовність до міжкультурної взаємодії | en_US |
dc.subject | критерії та показники готовності | en_US |
dc.subject | рівні готовності до міжкультурної взаємодії | en_US |
dc.subject | межкультурное взаимодействие | en_US |
dc.subject | будущие пилоты | en_US |
dc.subject | безопасность полетов | en_US |
dc.subject | готовность к межкультурному взаимодействию | en_US |
dc.subject | критерии и показатели готовности | en_US |
dc.subject | уровни готовности к межкультурному взаимодействию | en_US |
dc.subject | intercultural interaction | en_US |
dc.subject | future pilots | en_US |
dc.subject | flight safety | en_US |
dc.subject | readiness for intercultural interaction | en_US |
dc.subject | readiness criteria and indicators | en_US |
dc.subject | levels of readiness for intercultural interaction | en_US |
dc.title | Критерії, показники та рівні готовності майбутніх пілотів до міжкультурної взаємодії | en_US |
dc.title.alternative | Критерии, показатели и уровни готовности будущих пилотов к межкультурному взаимодействию | en_US |
dc.title.alternative | Criteria, indicators and levels of future pilots’ readiness for intercultural interaction | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | Праці здобувачів освіти |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Martynenko_bezpeka.pdf | 1.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.