Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1450
Title: Формування правової культури майбутніх магістрів медицини в процесі професійної підготовки
Other Titles: Formation of Legal Culture of Future Masters of Medicine in the Process of Vocational Training
Authors: Шульга, Н. В.
Shulha, N. V.
Keywords: професійна культура
правова культура
медична освіта
магістр медицини
педагогічні умови
структурно-функціональна модель
vocational training
legal culture
medical education
master of medicine
pedagogical conditions
structural and functional model
Issue Date: 2021
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Шульга, Наталія Володимирівна. Формування правової культури майбутніх магістрів медицини в процесі професійної підготовки : дис. ... доктора філософії : 011 "Освітні, педагогічні науки" / Наталія Володимирівна Шульга; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2021.
Abstract: Шульга Н. В. Формування правової культури майбутніх магістрів медицини в процесі професійної підготовки. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 – Освітні, педагогічні науки. – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2021. У роботі досліджено основні тенденції й особливості теорії і практики формування правової культури майбутніх магістрів медицини в процесі професійної підготовки у медичних закладах вищої освіти. Специфіка правової культури медичних працівників зумовлена професійним оточенням, стосунками з пацієнтами, морально-етичними нормами та цінностями. Правова культура є частиною професійної підготовки майбутніх лікарів. На підставі теоретичного аналізу психолого-педагогічних джерел з’ясовано сутність основних понять дослідження – «культура», «професійна культура», «правова культура». У межах концепцій, підходів до розуміння правової підготовки фахівців, встановлено, що правова культура, правова свідомість і правове виховання взаємодоповнюють одне одного та здійснюються на засадах загальнолюдських цінностей, гуманізму, рівності, справедливості тощо. Взаємозв’язок правової свідомості та правового виховання сприяє формуванню не лише правової культури, а й загальної культури особистості, її моральних якостей та життєвих орієнтирів. Акцентовано, що правова культура ґрунтується на правових знаннях, особистісних і психологічних якостях, морально-етичних цінностях майбутнього лікаря, які в поєднанні утворюють простір професійної медичної культури. Складні професійні ситуації, з якими часто стикається лікар у своїй професійній діяльності, зумовлюють потребу в постійному здійсненні морально-етичного вибору. Правову культуру майбутніх магістрів медицини розкрито як психолого-педагогічну проблему. Узагальнення дослідницьких позицій щодо сутності правової культури дозволило дійти висновку, що правова культура медичних фахівців є складним і багатогранним явищем. У цьому аспекті правова культура лікарів має багато спільного з поняттями «етика», «професійна етика», «професійно-етична культура», «медична етика», «медична деонтологія», «біоетика». Інтегруючи поняття «культура», «професійна культура» та «правова культура», представлено авторську дефініцію поняття «правова культура майбутніх магістрів медицини» як системи правових цінностей, норм, знань, навичок, умінь правовідносин та правил поведінки майбутніх магістрів медицини з метою їх застосування у майбутній практичній діяльності. Досліджено особливості, зміст і структуру підготовки до правової культури майбутніх магістрів медицини у медичних закладах вищої освіти України. Проаналізовано дисципліни, під час вивчення яких відбувається формування правової культури майбутніх магістрів медицини, а саме: «Безпека життєдіяльності; основи біоетики та біобезпеки», «Соціальна медицина, громадське здоров’я», «Судова медицина. Медичне право України», «Охорона праці в галузі», «Деонтологія в медицині». Доведено, що у процесі вивчення цих дисциплін відбувається комплексне формування правової культури майбутніх магістрів медицини, основним завданням якої є створення та підтримка морально-правового клімату в системі практичної медицини. Визначено й обґрунтовано структуру правової культури магістрів медицини, яка представлена поєднанням трьох компонентів – мотиваційно-ціннісного, когнітивно-діяльнісного та регулятивно-рефлексивного. Відповідно до виокремлених компонентів представлено критерії (особистісно-аксіологічний, пізнавально-оперативний, оцінювальний) з показниками їх оцінювання; розмежовано три рівні сформованості правової культури майбутніх магістрів медицини – низький, середній і високий. У процесі теоретичного аналізу визначено й обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють успішному формуванню правової культури майбутніх магістрів медицини: 1) забезпечення професійної спрямованості змісту правознавчої підготовки; 2) залучення студента до активної правопізнавальної й правозастосовної діяльності навчального процесу за допомогою упровадження інтерактивних освітніх технологій управління пізнавальною діяльністю; 3) організація рефлексивного середовища самоосвіти майбутніх медичних фахівців за допомогою використання сучасних комп’ютерних технологій. Визначені у дослідженні педагогічні умови є зовнішніми чинниками впливу на процес професійної підготовки студентів медичного ЗВО, які свідомо створюються в педагогічній діяльності викладачів і навчальній діяльності студентів та мають на меті формування професійних правових умінь і навичок, необхідних для майбутньої професійної діяльності, особистісних якостей, мотивів та установок правосвідомої особистості. Обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено структурно-функціональну модель формування правової культури майбутніх магістрів медицини в процесі професійної підготовки, змістовим ядром якої є педагогічні умови. Модель складається з цільового, методологічного, змістово-процесуального та оцінно-результативного блоків та містить наступні компоненти: мету, завдання, методологічні підходи і принципи, зміст підготовки, педагогічні умови, етапи, форми і методи навчання, компоненти, критерії та показники, рівні сформованості правової культури, результат педагогічного процесу. Експериментальна робота була проведена впродовж двох етапів: констатувального та формувального. На констатувальному етапі експерименту досліджувані групи виявились якісно однорідними за сформованістю правової культури відповідно до всіх критеріїв; кількісні показники цих груп значуще не відрізнялись. Констатовано, що після формувального етапу експерименту відбулися позитивні зміни в обох досліджуваних групах. У контрольній групі ці зміни виявилися не значущими, а в експериментальній – призвели до суттєвого підвищення якісного рівня групи. Підтверджено ефективність розробленої структурно- функціональної моделі формування правової культури майбутніх магістрів медицини. Розроблено навчально-методичне забезпечення щодо формування правової культури майбутніх магістрів медицини в процесі професійної підготовки та методику впровадження педагогічних умов формування правової культури майбутніх магістрів медицини. Авторська методика була реалізована упродовж чoтирьох пoслідoвних етапів – мoтиваційнo-діагностичного, практичного, креативного і рефлексивного, – які циклічнo пoвтoрюються під час вивчення дисциплін із загального та професійного медичного права. Запропоновані авторські методи реалізації педагогічних умов формування правової культури впроваджені у процесі запланованих лекційних, семінарських та практичних занять та завданнях для самостійної роботи майбутніх магістрів медицини, довели свою дієвість та сприяли позитивним змінам у процесі формування правової культури майбутніх магістрів медицини. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування правової культури майбутніх магістрів медицини. Перспективи подальших досліджень пов’язані з обґрунтуванням та розробленням педагогічних умов формування правової свідомості та правового виховання як важливих складників професійної культури майбутніх магістрів медицини, формування та розвитку професійного іміджу майбутніх магістрів медицини; різні аспекти підвищення рівня правової культури у системі післядипломної освіти лікарів; розвитком різних видів компетентностей лікарів в умовах диджиталізації суспільства. Shulha N. V. Formation of Legal Culture of Future Masters of Medicine in the Process of Vocational Training. – Qualifying scientific work on the rights of manuscript. The thesis on obtaining scientific degree of Doctor of Philosophy in Specialty 011 – Education, Pedagogical Sciences. – Flight Academy of the National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2021. The thesis generalizes main tendencies and features of theory and practice of forming the legal culture of future Masters of Medicine in the process of professional training in higher medical educational institutions. It is emphasized that the specifics of legal culture of medical professionals is determined by professional environment, relationships with patients, moral and ethical norms and values. Legal culture is a part of the professional training of future doctors. On the basis of theoretical analysis of psychological and pedagogical sources the basic concepts of the study – "culture", "professional culture", "legal culture" were analyzed. Within the framework of approaches to the concepts of understanding legal training, it was found out that legal culture, legal consciousness and legal education complement each other and are carried out on the basis of universal values, humanism, equality, justice, etc. The interconnection of legal consciousness and legal education contributes to the formation of not only the legal culture, but also the general culture of the individual, his/her moral qualities and life orientations. It is emphasized that legal culture is based on legal knowledge, personal and psychological qualities, moral and ethical values of future doctors, which form professional medical culture. Professional situations that a doctor often encounters in his/her professional activity require constant moral and ethical choices. Legal culture of future Masters of Medicine is considered as a psychological and pedagogical problem. It was concluded that legal culture of medical professionals is a complex and multifaceted phenomenon. In this respect, the legal culture of doctors is connected with the concepts of "ethics", "professional ethics", "professional ethical culture", "medical ethics", "medical deontology", "bioethics". Integrating the concepts of "culture", "professional culture" and "legal culture", It was suggested the author’s interpretation of concept "legal culture of future Masters of Medicine" as the system of legal values, knowledge, skills, abilities of legal relations and conduct of future Masters of Medicine in order to apply them in future practical activity. The main features, content and structure of preparation for the legal culture of future Masters of medicine in higher medical educational establishments of Ukraine were specified. The disciplines, in which legal culture of future Masters of medicine is formed, namely: “Life Safety; Basics of Bioethics and Biosafety", "Social Medicine, Public Health", "Forensic Science. Medical Law of Ukraine", "Occupational Health in the Field", "Deontology in Medicine" were analyzed. It is proved that in these disciplines a complex formation of the legal culture of future masters of medicine is provided, which main task is to create and maintain a moral and legal climate in the system of practical medicine. The structure of legal culture of masters of medicine represented by integration of three components, namely motivational-and-value, cognitive-activity and regulatory-reflexive, was defined. On the basis of the defined components, the criteria with the descriptors of legal culture (personal-axiological, cognitiveoperative, evaluative) were defined. Three levels of legal culture formation of future masters of medicine (low, medium and high) were established. In the process of theoretical analysis, pedagogical conditions have been identified and substantiated that will contribute to the successful formation of the legal culture of future masters of medicine: 1) ensuring the professional orientation of the content of legal training; 2) involvement of the student in active lawcognitive and law-enforcement activity of educational process by means of introduction of interactive educational technologies of management of cognitive activity; 3) the organization of a reflective environment of self-education of future medical professionals using modern computer technology. The pedagogical conditions identified in the study are external factors influencing the process of vocational training of medical students that are consciously created in the pedagogical activities of teachers and students and aim at forming professional legal skills necessary for future professional activities, personal qualities, motives and legal awareness of a person. The author theoretically proved and experimentally verified the structuraland-functional model of the formation of legal culture of future masters of medicine in the process of vocational training. The model consists of purpose, methodological, content-procedural and evaluation-resultative blocks and contains the following components: the purpose, objectives, methodological approaches and principles, content of studying, pedagogical conditions, stages, forms and methods of studying, components, criteria and indicators, levels of legal culture formation, the result of the pedagogical process. The experimental study was carried out in two stages: ascertaining and formative. At the ascertaining stage of the experiment, the analyzed groups were qualitatively homogeneous in terms of legal culture formation according to all criteria. The quantitative indicators of these groups did not differ significantly. It was found that after the formative phase of the study there were positive changes in both groups. In the control group, these changes were not significant, but in the experimental group, they led to a significant increase in the quality level of the group. The effectiveness of the structural and functional model of forming the legal culture of future masters of medicine have been confirmed. Methodological provision of legal culture formation of future masters of medicine in the process of professional training and methods of introduction of pedagogical conditions for the formation of legal culture of future masters of medicine was developed and implemented. The author’s practical methods were implemented over four consecutive stages – motivational-diagnostic, practical, creative and reflexive, which are developed cyclically in the course of the study of disciplines in general and professional medical law. The proposed author’s methods of pedagogical conditions’ realization, which were introduced in the course of interactive lectures, seminars, practical classes and self-education of future masters of medicine, proved their effectiveness and contributed to positive changes in the process of forming the legal culture of future masters of medicine. The study does not cover all the aspects of the problem of legal culture forming of future masters of medicine. Prospects for further research are related to the development of pedagogical conditions for the formation of legal consciousness and legal education as important components of the professional culture of future masters of medicine, formation and development of professional image of future masters of medicine; various aspects of raising the level of legal culture in the system of postgraduate education of doctors; development of different types of competencies of doctors in conditions of digital society.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1450
Appears in Collections:Освітні, педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shulha_annotation.pdf283.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.