Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1282
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Сало, Н. А. | - |
dc.contributor.author | Яценко, К. Г. | - |
dc.contributor.author | Гогонянц, С. Ю. | - |
dc.contributor.author | Salo, N. | - |
dc.contributor.author | Yatsenko, K. | - |
dc.contributor.author | Hohoniants, S. | - |
dc.contributor.author | Сало, Н. А. | - |
dc.contributor.author | Яценко, К. Г. | - |
dc.contributor.author | Гогонянц, С. Ю. | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T07:15:01Z | - |
dc.date.available | 2021-09-06T07:15:01Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Сало, Н. А. Модель підготовки диспетчерів управління повітряним рухом із застосуванням мультиагентного підходу / Н. А. Сало, К. Г. Яценко, С. Ю. Гогонянц // Телекомунікаційні та інформаційні технології. - 2020. - № 1 (66). - С. 68-78. DOI: 0.31673/2412-4338.2020.016878 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1282 | - |
dc.description.abstract | Диспетчери управлення повітряним рухом є ключовим елементом системи управління повітряним рухом, посадовими особами від компетенцій та навченості яких залежить безпека польотів цивільної авіації. В статті показано, що підготовка диспетчерів управління повітряним рухом є складним завданням. Використання інтелектуальних навчальних систем є сучасною тенденцію до вдосконалення навчальної діяльності. Однією з головних проблем традиційних досліджень в сфері інтелектуальних навчальних систем є проблема моделювання знань та розуміння осіб, які навчаються. За умови, коли формування ефективної системи підготовки диспетчерів повітряного руху є важливим завданням, актуальним є розроблення моделей підготовки в інтелектуальній навчальній системі підготовці для підвищення ефективності процесу навчання. Потужним інструментарієм рішення даного завдання є використання агенто-орієнтованого підходу. На практиці при складанні плану підготовки диспетчерів правління повітряним рухом без урахування моделі, що описує процес формування і втрат рівня підготовки, можливі ситуації, коли рівень підготовки опускається нижче за мінімальний рівень, що означає нездатність диспетчера управління повітряним рухом забезпечувати безпеку польотів цивільної авіації. Доведено, що при складанні плану підготовки рівень для кожного заходу необхідно розраховувати з урахуванням проведених раніше заходів, які створюють для нього інформаційну базу і безпосередньо впливають на ефективність його проведення. Це дає можливість підвищити рівень підготовки не збільшуючи витрати на проведення кожного заходу підготовки і плану підготовки в цілому. В статті розроблена модель підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, яка ґрунтується на агенто-орієнтованому підході та дозволяє підвищити ефективність навчання за рахунок контролю рівня знань, умінь і навичок. Застосування даної моделі доцільно в інтелектуальних навчальних системах – модулях планування підготовки. Напрямами подальших досліджень є синтез методу складання розкладів занять для диспетчерів управління повітряним рухом з урахуванням даної моделі, а також процедур побудови онтологій навчальних дисциплін. Air traffic control dispatchers are a key element of the air traffic control system, officials on whose competence and education depends on the safety of civil aviation flights. The article shows that training air traffic controllers is a complex task. The use of intelligent teaching systems is a modern trend towards improving educational activities. One of the main problems of traditional research in the field of intelligent learning systems is the problem of modeling the knowledge and understanding of people who are learning. Provided that the formation of an effective training system for air traffic controllers is an important task, the development of training models in an intelligent training system to improve the effectiveness of the training process is relevant. A powerful tool for solving this problem is the use of an agent-based approach. In practice, when preparing a training plan for air traffic control dispatchers without taking into account the model that describes the formation and loss of the training level, there may be situations when the level of training falls below the minimum level, which means the inability of the air traffic control dispatcher to ensure the safety of civil aviation flights. It is proved that when drawing up a preparation plan, the level for each event must be calculated taking into account the previous activities that create an information base for it and directly affect the effectiveness of its implementation. This makes it possib le to increase the level of training without increasing the costs of each training event and the training plan as a whole. The article has developed a training model for air traffic control dispatchers based on an agent-based approach and can improve training efficiency by controlling the level of knowledge, skills and abilities. The use of this model is advisable in intelligent learning systems - training planning modules. The directions of further research are the synthesis of the method of scheduling classes for air traffic controllers taking into account this model, as well as the procedures for constructing ontologies of academic disciplines. Диспетчеры управления воздушным движением являются ключевым элементом системы управления воздушным движением, должностными лицами от компетенций и образованности которых зависит безопасность полетов гражданской авиации. В статье показано, что подготовка диспетчеров управления воздушным движением является сложной задачей. Использование интеллектуальных обучающих систем является современной тенденцией к совершенствованию учебной деятельности. Одной из главных проблем традиционных исследований в области интеллектуальных обучающих систем является проблема моделирования знаний и понимания лиц, которые обучаются. При условии, что формирование эффективной системы подготовки диспетчеров воздушного движения является важной задачей, актуальным является разработка моделей подготовки в интеллектуальной обучающей системе подготовке для повышения эффективности процесса обучения. Мощным инструментарием решения данной задачи является использование агентно-ориентированного подхода. На практике при составлении плана подготовки диспетчеров управления воздушным движением без учета модели, описывающей процесс формирования и потерь уровня подготовки, возможны ситуации, когда уровень подготовки опускается ниже минимального уровня, что означает неспособность диспетчера управления воздушным движением обеспечивать безопасность полетов гражданской авиации. Доказано, что при составлении плана подготовки уровень для каждого мероприятия необходимо рассчитывать с учетом проведенных ранее мероприятий, которые создают для него информационную базу и непосредственно влияют на эффективность его проведения. Это дает возможность повысить уровень подготовки не увеличивая расходы на проведение каждого мероприятия подготовки и плана подготовки в целом. В статье разработана модель подготовки диспетчеров управления воздушным движением, основанная на агентно-ориентированном подходе и позволяет повысить эффективность обучения за счет контроля уровня знаний, умений и навыков. Применение данной модели целесообразно в интеллектуальных обучающих системах - модулях планирования подготовки. Направлениями дальнейших исследований является синтез метода составления расписаний занятий для диспетчеров управления воздушным движением с учетом данной модели, а также процедур построения онтологий учебных дисциплин. | en_US |
dc.language.iso | ua | en_US |
dc.publisher | Київ: Державний університет телекомунікацій | en_US |
dc.subject | агенто-орієтований підхід | en_US |
dc.subject | диспетчер управління повітряним рухом | en_US |
dc.subject | модель підготовки | en_US |
dc.subject | інтелектуальна навчальна система | en_US |
dc.subject | agent-based approach | en_US |
dc.subject | air traffic control dispatcher | en_US |
dc.subject | training model | en_US |
dc.subject | intelligent learning system | en_US |
dc.subject | агентно-ориентированный подход | en_US |
dc.subject | диспетчер управления воздушным движением | en_US |
dc.subject | модель подготовки | en_US |
dc.subject | интеллектуальная обучающая система | en_US |
dc.title | Модель підготовки диспетчерів управління повітряним рухом із застосуванням мультиагентного підходу | en_US |
dc.title.alternative | Training model for air traffic controllers using a multi-agent approach | en_US |
dc.title.alternative | Модель подготовки диспетчеров управления воздушным движением с использованием мультиагентного подхода | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | Наукові публікації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Titul.pdf | 373.56 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Zmist.pdf | 235.07 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Salo_povitrianym.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.