Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1119
Title: MIGRATORY THREATS TO NATIONAL SECURITY OF UKRAINE: CURRENT CHALLENGES AND WAYS OF REGULATION
Other Titles: МИГРАЦИОННЫЕ УГРОЗЫ НАЦИОНАЛЬНОЙ БЕЗОПАСНОСТИ УКРАИНЫ: СОВРЕМЕННЫЕ ВЫЗОВЫ, ПУТИ УРЕГУЛИРОВАНИЯ
Authors: Romaniuk, Mychailo
Smutchak, Zinaida
Романюк, Михайло
Смутчак, Зинаида
Keywords: external migrations
internal migrations
interregional migrations
forced mass internal migratory resettlements
interstate migrations
foreign labour migrations
migratory threats to national security
migratory challenges
state migration policy
Issue Date: 2016
Publisher: BALTIC JOURNAL ECONOMIC STUDIES, VALDEKU IELA 62-156, RIGA, LV-1058, LATVIA
Citation: Romaniuk, M. MIGRATORY THREATS TO NATIONAL SECURITY OF UKRAINE: CURRENT CHALLENGES AND WAYS OF REGULATION / M. Romaniuk, Z. Smutchak // Baltic Journal of Economic Studies. - Riga : Publishing House “Baltija Publishing”, 2016. - Volume: 2; Issue: 3. - P. 107-112.
Abstract: The purposeof the article is to disclose the migratory threats which are connected with external and mass internal inter-regional migrations, which are caused by the annexation of the Crimea and military aggression in Donbas by Russia. Methodological and practical aspectsof improving the management of intensive interstate and inter-regional migratory processes, negative consequences of which threaten national security of the country because of hybrid war in Donbas, illegal migration, worsening of the demographic situation, departure of scientists and specialists abroad are described in the article too. The main strategic objective, which consists of maintenance of state sovereignty, territorial integrity of Ukraine, and also integration in European and migratory space, ensuring close to the world standards of quality and length of life, realization of rights and freedoms of citizens, is formulated. Actions and tasks of the state migratory policy, ways and methods of regulation of external migrations of the population are considered. Principal reasons of external migrations of population are identified and analysed. The inwardly-regional, interregional and intergovernmental migrations of population of Ukraine in the years of its state independence (1991-2014) are analyzed in details. The results of analysis showed that migratory activity goes down on inwardly-regional and interregional levels. Also intensity of exchange of population went down between the regions of country. At the same time Ukraine for years state independence through depopulation processes lost 6,5 million persons, and in the external migratory moving of population of loss made over 1 million persons. The problem of illegal external labour migration is considered. It is noted that illegal migration from Ukraine to the threats to national security in the Law of Ukraine "On the National Security of Ukraine" is not included, and a threat to national security posed by illegal migration from Ukraine state authorities and management of both central and local underestimated. Attention is accented on that adjusting of migratory processes at the macrolevel must become to the ponderable component of socio-economic policy of the state, and the measures of migratory policy consist of that to obtain organization of migratory space of country and take under effective state control those migratory processes that take place in it. Proposalsconcerning perspective and effective actions of the state migratory policy of Ukraine in regulating migratory movement of the population from the positions of national priorities and regional peculiarities, and also personal needs of migrants and prevention of migratory threats to national security of Ukraine are formulated. It is determined that the decisive role in the regulation of labour migration processes, as a whole in Ukraine and its regions, belonging to the management of social-economic factors, such as living conditions and employment of people who can change as a result of redistribution of the state budget, wage-fund, public forms of consumption. Целью работыявляется исследование миграционных угроз, связанных с внешними и массовыми внутренними межрегиональными миграциями, вызванными аннексией Крыма и военной агрессией России на Донбассе. Также раскрыты методологические и практические аспекты усовершенствования управления интенсивными межгосударственными и межрегиональными миграционными процессами, негативные последствия которых несут в себе угрозы национальной безопасности страны из-за гибридной войны на Донбассе, нелегальной миграции, обострения демографической ситуации, отъезда за пределы страны ученых, специалистов. Сформулировано основное стратегическое задание, которое состоит в сохранении государственного суверенитета, территориальной целостности Украины, а также интеграции в европейское и миграционное пространство, обеспечении приближенных к мировым стандартам качества и продолжительности жизни, реализации прав и свобод граждан. Рассмотрены мероприятия и задания государственной миграционной политики, пути и методы регулирования внешних миграций населения. Определены и проанализированы основные причины внешних миграций населения. Проведен детальный анализ внутрирегиональных, межрегиональных и межгосударственных миграций населения Украины в годы ее государственной независимости (1991–2014 гг.). Результаты анализа показали, что на внутрирегиональном и межрегиональном уровнях снижается миграционная активность. Также снизилась интенсивность обмена населения между регионами страны. Вместе с тем, Украина за годы государственной независимости из-за депопуляционных процессов потеряла 6,5 млн. человек, а во внешних миграционных перемещениях населения потери составили свыше 1 млн. человек. Рассмотрена проблема нелегальной внешней трудовой миграции. Отмечено, что нелегальная миграция с Украины к угрозам национальной безопасности в Законе Украины «Об основах национальной безопасности Украины» не включена, и угрозу национальной безопасности со стороны нелегальной трудовой миграции с Украины органы государственной власти и управления как центральные, так и на местах недооценивают. Акцентировано внимание на том, что регулирование миграционных процессов на макроуровне должно стать весомой составляющей социально-экономической политики государства, а мероприятия миграционной политики состоят в том, чтобы добиться упорядочения миграционного пространства страны и взять под контроль те миграционные процессы, которые в нем происходят. Сформулированы предложения, которые касаются перспективных и действенных мероприятий государственной миграционной политики Украины по упорядочению миграционного пространства, регулированию миграционного движения населения с позиций национальных приоритетов и региональных особенностей, а также личных потребностей мигрантов и предупреждения миграционных угроз национальной безопасности Украины. Определено, что в регулировании трудовых миграционных процессов решающая роль принадлежит управлению социально-экономическими факторами, то есть такими условиями жизни и трудовой деятельности людей, которые могут изменяться в результате перераспределения бюджетних средств, фонда зароботной платы, общественных норм потребления.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1119
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Smutchak_migratory.pdf5.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.