Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/813
Title: Професійна підготовка операторів безпілотних авіаційних систем у навчальних закладах США
Other Titles: Professional Training of Unmanned Aircraft Systems’ Operators at Flight Educational Institutions in the USA
Authors: Досужий, Владислав Анатолійович
Dosuzhyi, V. A.
Keywords: безпілотна авіаційна система
оператор безпілотної авіаційної системи
професійна підготовка
авіаційні навчальні заклади США
авіаційний заклад вищої освіти
безпілотна авіація
unmanned aircraft system
unmanned aircraft system operator
professional training
US aviation educational institutions
aeronautical educational institution
unmanned aviation
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Досужий, В. А. Професійна підготовка операторів безпілотних авіаційних систем у навчальних закладах США : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Досужий Владислав Анатолійович ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2019. - 23 с.
Abstract: Досужий В. А. Професійна підготовка операторів безпілотних авіаційних систем у навчальних закладах США. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2019. Дисертацію присвячено дослідженню професійної підготовки операторів безпілотних авіаційних систем у навчальних закладах США. Здійснено ретроспективний аналіз становлення та розвитку безпілотної авіаційної галузі США. Проаналізовано науково-методичні джерела та нормативні документи, уточнено й охарактеризовано етапи розвитку безпілотної авіації в США, встановлено чинники, які зумовлювали становлення та розвиток професійної підготовки операторів БАС. На основі аналізу професійних авіаційних документів, науково- педагогічної літератури уточнено зміст понять «безпілотна авіаційна система», «оператор безпілотних авіаційних систем», «тренажерна підготовка операторів безпілотних авіаційних систем», «професійна підготовка операторів безпілотних авіаційних систем». Досліджено нормативно-правову базу регулювання безпілотної авіаційної галузі США в аспекті формування та розвитку професійної підготовки операторів БАС. Розкрито особливості організації професійної підготовки майбутніх операторів БАС у США за дворічними програмами коледжів та чотирирічними програмами університетів. Визначено особливості структури, змісту, схарактеризовано основні форми й методи підготовки майбутніх операторів БАС у навчальних закладах США, з’ясовано шляхи забезпечення їх ефективної професійної підготовки. Проаналізовано сучасний стан підготовки операторів БАС у закладах вищої освіти України. На основі порівняльно-педагогічного аналізу професійної підготовки операторів БАС у навчальних закладах США та України виявлено подібне та відмінне, визначено основні тенденції американської професійної підготовки зазначених фахівців, які можуть бути застосовні у вітчизняних авіаційних закладах вищої освіти. Розроблено рекомендації щодо використання прогресивного американського досвіду професійної підготовки операторів БАС в Україні. Dosuzhyi V. A. Professional Training of Unmanned Aircraft Systems’ Operators at Flight Educational Institutions in the USA. – Qualifying scientific work as a manuscript. Thesis for obtaining a scientific degree of Candidate of Pedagogical Sciences, specialty 13.00.04 “Theory and Methods of Vocational Training” – Flight Academy of National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2019. The dissertation is devoted to the study of UAS operators’ professional training in educational institutions of the USA, its comparison with the professional training of these specialists in Ukraine, the formulation of recommendations for introducing positive experience into the educational process of domestic professional training of specialists of this profile. It is shown that some aspects of UAS operators’ professional training in the USA can become the main factors of the development of UAS operators’ professional training in Ukraine, by means of the reorganization of pedagogical and educational process, taking into account the unique experience of effective training in flight educational institutions of the USA. The retrospective analysis of the formation and development of an unmanned aviation industry in the USA is presented. The scientific and methodological literature and regulatory documents are analyzed, stages of development of unmanned aviation in the USA are identified and described, presents their author's periodization, identifies factors determining the development of the system of professional training of UAS operators. The content of the terms “Unmanned Aircraft System”, “Unmanned Aircraft Systems Operator”, “Simulator Training of Unmanned Aircraft Systems Operators”, “Professional Training of Unmanned Aircraft Systems operators” has been clarified, based on the analysis of professional aviation documents, scientific and pedagogical literature. The normative and legal base of regulation of the unmanned aviation of the USA has been researched in the aspect of the formation and development of the system for the training of specialists of unmanned aviation. The features of the organization of professional training of future UAS operators in the USA are revealed and the main differences, features and advantages of training in two- and four-year programs are analyzed. Features of the content has been identified, the main forms and methods of training of future UAS operators in US educational institutions has been described, and ways to ensure the quality of their professional training has been clarified. The current status of training of UAS operators in higher education institutions of Ukraine has been analyzed. On the basis of a comparative pedagogical analysis of the professional training of UAS operators in educational institutions in the USA and Ukraine, similar and difference has been found, the main criteria for the American system of professional training for noted specialists has been identified, which can be applied in the national system of their training. Recommendations on the use of constructive ideas of the American experience of the professional training of UAS operators in the Ukraine has been developed.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/813
Appears in Collections:Теорія і методика професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Dosuzhyi.pdf408.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.