Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/812
Title: Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освіти
Other Titles: Development of secondary school teachers’ health-preserving competence in postgraduate education system
Authors: Желєзнова, Тетяна Петрівна
Zhelieznova, T. P.
Keywords: основна школа
розвиток компетентності учителя
учитель основної школи
здоров’язбережувальна компетентність учителя
система післядипломної педагогічної освіти
здоров’язбережувальне освітнє середовище
здоров’язбережна діяльність
secondary school
development of teacher’s competence
secondary school teacher
teacher’s health-preserving competence
postgraduate pedagogical education system
health-saving educational environment
health- preserving activity
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Желєзнова, Т. П. Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Желєзнова Тетяна Петрівна ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2019. - 23 с.
Abstract: Желєзнова Т. П. Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної освіти. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2019. У роботі досліджено основні тенденції й особливості теорії і практики післядипломної освіти вчителів основної школи у напрямі розвитку здоров’язбережувальної компетентності. З’ясовано особливості здоров’язбережної діяльності вчителів основної школи, що дозволило виокремити основні напрями діяльності закладів післядипломної освіти. Проаналізовано зміст категоріально-понятійного апарату, визначено сутність понять «здоров’язбережувальне освітнє середовище», «здоров’язбережувальна компетентність учителя основної школи», запропоновано авторське тлумачення провідних дефініцій дослідження в контексті розвитку неперервної професійної освіти. Обґрунтовано структурно-компонентний склад (мотиваційно-ціннісний, когнітивний та технологічно-діяльнісний компоненти) здоров’язбережувальної компетентності учителя основної школи та основні види її прояву, сформульовано критеріально-рівневі характеристики досліджуваної якості. На підставі комплексності та багаторівневості задекларованої проблеми виокремлено, обґрунтовано й апробовано організаційно-педагогічні умови розвитку здоров’язбережувальної компетентності учителя основної школи в системі післядипломної освіти: формування стійкої мотивації до професійного самовдосконалення, розвиток усвідомленої потреби у фізичній активності та актуалізація ціннісного ставлення до здоров'я; забезпечення взаємозв’язку змісту освітнього процесу підвищення кваліфікації з повсякденною професійно-педагогічною діяльністю та стимулювання вчителів до рефлексії; збагачення практичного досвіду зі створення безпечного дружнього до дитини освітнього середовища та впровадження превентивних здоров’язбережних проектів відповідно до запитів і потреб учителів. Розроблено і теоретично обґрунтовано модель розвитку здоров’язбережувальної компетентності учителя основної школи в системі післядипломної освіти шляхом реалізації виокремлених організаційно-педагогічних умов та виконано їх експериментальну перевірку. Zhelieznova T. Development of secondary school teachers’ health- preserving competence in postgraduate education system. – Qualifying scientific work as a manuscript. Thesis for obtaining a scientific degree of Candidate of Pedagogical Sciences, specialty 13.00.04 «Theory and Methods of Professional Training» – Flight Academy of the National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2019. Main tendencies and peculiarities of secondary school teachers’ theory and practice of postgraduate education towards health care competence development are explored in the manuscript. A current state of problem of building a health-saving educational environment is analyzed, some of its peculiarities are determined by modern social transformations, European integration processes and Ukrainian school reformation. Peculiarities of health-saving secondary school teachers’ activity have been found, which allows distinguishing main directions of postgraduate education institutions’ system activity in this area. The content of categorical-conceptual apparatus is analyzed, the essence of concepts "health-saving educational environment", "health-saving competence of secondary school teacher" is determined, author's interpretation of leading definitions of research in the context of continuous professional education development is offered. Structural-component composition (motivational-value, cognitive and technological-activity components) of secondary school teachers’ health-saving competence and main types of its manifestation are substantiated, criterion-level characteristics of studied quality are formulated. Organizational and pedagogical conditions of development of secondary school teachers’ health-saving competence in the system of postgraduate education were singled out, substantiated and tested on the basis of complexity and multilevel of the declared problem: formation of stable motivation for professional self-improvement and development of conscious awareness; ensuring the link between the content of educational process of refresher training and everyday professional and pedagogical activities and stimulating teachers to reflect; enriching hands-on experience in creating a child-friendly educational environment and implementing preventative health-saving projects to meet teachers’ requests and needs. The potential of an individual educational trajectory of a secondary school teacher in postgraduate education is presented as a prerequisite for the effective development of his/her health-saving competence. The author's model of development of health-saving competence of secondary school teacher in postgraduate education system was developed and theoretically substantiated by realization of isolated organizational and pedagogical conditions and their experimental verification was performed.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/812
Appears in Collections:Теорія і методика професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Zhelieznova.pdf422.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.