Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/810
Title: Формування готовності педагогів до соціально-економічного виховання дошкільників у системі післядипломної освіти
Other Titles: Development of teachers’ readiness for socio-economic education of preschool children in the system of postgraduate education
Authors: Черешнюк, Олена Анатоліївна
Chereshniuk, O. A.
Keywords: професійна готовність педагога
педагог закладу дошкільної освіти
післядипломна освіта педагога
соціально-економічне виховання дошкільників
педагогічні умови
готовність педагогів до соціально-економічного виховання дошкільників
professional teacher’s readiness
teacher of preschool education institution
teacher’s postgraduate education
socio-economic education of preschool children
pedagogical conditions
organizational model
teacher’s readiness for socio- economic education of preschool children
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Черешнюк, О. А. Формування готовності педагогів до соціально- економічного виховання дошкільників у системі післядипломної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Черешнюк Олена Анатоліївна ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2019. - 22 с.
Abstract: Черешнюк О. А. Формування готовності педагогів до соціально- економічного виховання дошкільників у системі післядипломної освіти. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (011 – «Освітні, педагогічні науки»). – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2019. Дисертацію присвячено дослідженню проблеми формування готовності педагогів до соціально-економічного виховання дошкільників у системі післядипломної освіти, виконано теоретичне узагальнення та практичне розв’язання означеної проблеми. Аналіз науково-методичної літератури та реального стану досліджуваної проблеми дали змогу уточнити поняття «готовність педагогів до соціально- економічного виховання дошкільників», під якою розуміється багатокомпонентне професійно-особистісне утворення, що містить у своєму складі систему професійно-педагогічних знань, умінь, навичок, комплекс індивідуально-психологічних якостей особистості, її соціально-економічного переконання, погляди; уможливлює ефективність освітнього процесу; забезпечується єдністю когнітивного, діяльнісного, рефлексивного та креативного компонентів готовності фахівця. На основі аналізу, узагальнення і систематизації конкретизовано структурні компоненти (когнітивний, діяльнісний, рефлексивний, креативний), критерії (інтелектуальний, практико-орієнтовний, рефлексивно-оцінний, креативно-творчий), показники й рівні (високий, достатній, середній, низький) готовності педагогів до соціально-економічного виховання дошкільників у системі післядипломної освіти. Перевірено ефективність запропонованих педагогічних умов: використання інтерактивних методів і сучасних педагогічних технологій з метою набуття педагогами професійного досвіду та подальшого самовдосконалення; створення сучасного освітнього предметно- розвивального середовища через взаємодію наукового та творчого підходів до професійного розвитку педагогів; використання педагогічного інструментарію, що ґрунтується на інтерактивній взаємодії педагогічного колективу та батьків. Розроблено й обґрунтовано організаційну модель формування готовності педагогів до соціально-економічного виховання дошкільників у системі післядипломної освіти, що складається з чотирьох взаємопов’язаних етапів: організаційного (мета, завдання та принципи формування готовності), змістового (компоненти, критерії показники готовності), активно-практичного (педагогічні умови, форми, методи роботи), оцінно-результативного (рівні сформованості готовності, результат). У дисертації докладно описано логіку й перебіг педагогічного експерименту. Обґрунтовано методичні рекомендації для науково-педагогічних працівників закладів післядипломної освіти, а також педагогів-практиків закладів дошкільної освіти щодо формування готовності педагогів до соціально-економічного виховання дошкільників у системі післядипломної освіти. Chereshniuk O. A. Development of teachers’ readiness for socio-economic education of preschool children in the system of postgraduate education. ‒ Qualifying scientific study, rights as a manuscript. Thesis for a Candidate Degree in Pedagogy (PhD), speciality 13.00.04 ‒ Theory and Methodology of Professional Education. ‒ Flight Academy of the National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2019. The dissertation is devoted to the research of the problem of development of teachers’ readiness for socio-economic education of preschool children in the system of postgraduate education. The paper summarizes the theoretical generalization and practical solution of the problem of the development of teachers’ readiness for socio- economic education of preschool children in the system of postgraduate education. It became obvious that not much attention is paid to the researches that are specifically aimed at solving problems of preparation and development of teachers’ readiness for socio-economic education in the system of postgraduate education in Ukraine. Evaluation of the analysis findings of scientific works and empirical experience allowed us to specify that socio-economic education of preschool children is an integral process of economic activity, a specially advanced system of work, which accumulates the most important socio-practical aspects of children’s interaction with the society and, as a consequence, reflects personal-determined system of their attitude toward the economic reality. The analysis of the scientists’ opinions and the real state of the problem under study allows us to interpret «teacher’s readiness for socio-economic education of preschool children» as a multicomponent professional and personal formation, which contains a system of professional pedagogical knowledge, skills, competences, a complex of individual and psychological qualities of personality, socio-economic views and beliefs; makes the educational process effective; is ensured by the unity of cognitive, activity, reflexive and creative components of the expert’s readiness. The structural components, criteria, indicators and levels of teachers’ readiness for socio-economic education of preschool children in the system of postgraduate education, which reflect the dynamics of its formation, are specified on the basis of analysis, generalization and systematization. One distinguishes the following structural components of the investigated readiness: cognitive, activity, reflexive and creative. The effectiveness of the proposed pedagogical conditions (use of interactive methods and modern pedagogical technologies for the purpose of teachers’ obtaining the professional experience and further self-improvement; creation of a modern educational subject-developing environment through the interaction of scientific and creative approach; use of pedagogical tools based on the interactive communication of the teaching staff with the parents) using intellectual, practice oriented, reflective and evaluative, creative artistic criteria is checked. The described criteria and indicators made it possible to define low, average, sufficient and high levels of teachers’ readiness for socio-economic education of preschool children in the system of postgraduate education. The organizational model of development of teachers’ readiness for socio- economic education of preschool children in the system of postgraduate education is developed and explained. It consists of four connected stages: organizational (aims, tasks and principles of the readiness development), content-related (components, criteria, availability factors), active-practical (pedagogical conditions, forms, methods of work), evaluative and effective (levels of readiness, result). The dissertation describes in detail the logic and procedure of the pedagogical experiment. The methodical recommendations for scientific-pedagogical and teaching stuff in terms of development of the teachers’ readiness for socio-economic education of preschool children in preschool education institutions in the system of postgraduate education are explained.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/810
Appears in Collections:Теорія і методика професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Chereshniuk.pdf640.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.