Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/803
Title: Формування у системі післядипломної педагогічної освіти готовності вчителів до інклюзивного навчання учнів початкової школи
Other Titles: Formation of Teachers' Readiness for Inclusive Education of Primary School Learners in the System of Postgraduate Pedagogical Education
Authors: Дорошенко, Олена Миколаївна
Doroshenko, O. M.
Keywords: інклюзивне навчання
готовність вчителів до інклюзивного навчання
учні початкової школи
діти з особливими освітніми потребами
післядипломна педагогічна освіта
педагогічні умови
inclusive learning
teachers' readiness for inclusive learning
children with special educational needs
primary school learners
postgraduate pedagogical education
pedagogical conditions
Issue Date: 2020
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Дорошенко, О. М. Формування у системі післядипломної педагогічної освіти готовності вчителів до інклюзивного навчання учнів початкової школи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Дорошенко Олена Миколаївна ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2020. - 20 с.
Abstract: Дорошенко О. М. Формування у системі післядипломної педагогічної освіти готовності вчителів до інклюзивного навчання учнів початкової школи. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2020. У дослідженні проаналізовано інклюзивне навчання як психолого- педагогічну проблему, зарубіжний і вітчизняний досвід післядипломної педагогічної освіти вчителів початкової школи, презентовано сучасні ідеї підготовки вчителів до інклюзивного навчання дітей молодшого шкільного віку. У результаті дослідження визначено «готовність вчителів до інклюзивного навчання учнів початкової школи» як здатність учителя володіти спеціальними педагогічними технологіями, знаннями з основ корекційної педагогіки та психології, уміннями адаптувати навчальні програми та модифікувати освітнє середовище початкової школи для дітей з особливими освітніми потребами, спроможність працювати в команді. Наголошено на необхідності створення обґрунтованих педагогічних умов, що сприяють успішному формуванню в системі післядипломної педагогічної освіти готовності вчителів до інклюзивного навчання учнів початкової школи, серед яких: формування позитивної мотивації вчителів початкової школи до професійного самовдосконалення і досягнення успіху в запроваджені інклюзивного навчання; формування вмінь і навичок у вчителів початкової школи щодо створення сприятливого освітнього середовища для інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами шляхом збагачення практичного досвіду на базі інклюзивно-ресурсних центрів; формування позитивного образу вчителя інклюзивного навчання. Розроблено, теоретично обґрунтовано й експериментально доведено ефективність структурно-функціональної моделі формування в системі післядипломної педагогічної освіти готовності вчителів до інклюзивного навчання учнів початкової школи, яка складається з трьох взаємопов’язаних блоків: організаційного, змістового-практичного й оцінно-результативного. Складовими моделі є: мета; зміст, наукові підходи, принципи навчання, завдання; педагогічні умови, форми, методи, засоби; компоненти, критерії, рівні (з коригуванням) та результат – сформована готовності вчителів до інклюзивного навчання учнів початкової школи. Doroshenko O. M. Formation of Teachers' Readiness for Inclusive Education of Primary School Learners in the System of Postgraduate Pedagogical Education. – Qualifying scientific work on the rights of the manuscript. Thesis for obtaining a scientific degree of Candidate of Pedagogical Sciences, specialty 13.00.04 "Theory and Methods of Vocational Education" – Flight Academy of National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2020. The study analyzed the main trends and features of the theory and practice of postgraduate teacher education. The need to create appropriate conditions for the professional development and self-improvement of primary school teachers. A new solution to the problem of teachers’ readiness for inclusive primary education has been proposed. The postgraduate education of teachers has been described as the fundamental basis of the new philosophy of education. It has been found that educational inclusion is not a local part of the work, but a systematic approach to organizing the activities of general education institutions in all areas. It is not only the existence of legislative and financial mechanisms that is important for the development of inclusive education, but also the emergence of changes in public opinion, including among professionals. Emphasis has been placed on the importance of lifelong learning, self- education and the development of professional competence for the introduction of updated educational content as a condition for the personal and professional development of primary school teachers. It is noted that the system of continuing education for adults has been constantly improving in the scientific and organizational fields by making adjustments in response to changing requirements for pedagogical work. It has been proven that building teachers’ readiness for inclusive primary education is important for society as a whole and requires hard work on yourself. Therefore it’s clear that every teacher must be innovative, learn throughout life, and thus become competitive, highly qualified, with unique professional knowledge, psychological and pedagogical aptitudes, constantly perfects pedagogical skills, aspires and reaches the top of his / her own success. The basic concepts of the research – "inclusive education of primary school learners", "readiness of teachers for inclusive education of primary school learners", "system of postgraduate pedagogical education" are justified. It has been proposed that the system of postgraduate teacher training should be regarded as a specially organized process of improving teacher education and training by deepening, broadening and updating professional knowledge, skills or other qualifications based on previous educational qualifications and practical experience. The types of cooperation between inclusive resource centers and higher education institutions, in particular postgraduate teacher training institutes, have been defined. The need for quality training of teachers for inclusive primary education has been taken into account, competencies of teachers for inclusive education have been identified and ways of developing them on the basis of inclusive education resource centers have been defined to ensure that teachers are prepared for inclusive education in postgraduate teacher training. The study does not exhaust all aspects of the problem of professional improvement of teachers from inclusive education of primary school learners in postgraduate education. The prospects for further research are related to the development, validation of pedagogical conditions for preparing secondary and high school teachers for inclusive education, identifying the conditions and ways of developing inclusive competence in the education system, which is acquired after graduation from higher educational institutions. The creation of an inclusive teachers' culture and the development of various types of teachers' inclusive competences, in particular socio-communicative and legal; research on the psychological components of forming teachers' readiness for inclusive learning of students.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/803
Appears in Collections:Теорія і методика професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_O.Doroshenko.pdf784.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.