Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/801
Title: Формування професійного іміджу майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки
Other Titles: Formation of professional image of future teachers of choreography in the process of professional training
Authors: Скрипник, Олександр Сергійович
Skrypnyk, O. S.
Keywords: учитель хореографії
професійний імідж
професійний саморозвиток
педагогічні умови
структурно-функціональна модель
teacher of choreography
professional image
professional self-development
pedagogical conditions
structural-functional model
Issue Date: 2020
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Скрипник О. С. Формування професійного іміджу майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Скрипник Олександр Сергійович ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2020. - 21 с.
Abstract: Скрипник О. С. Формування професійного іміджу майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2020. У роботі досліджено основні тенденції й особливості формування професійного іміджу майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки. Упродовж своєї діяльності вчитель постійно навчається, удосконалює свою науково-методичну базу, розв’язуючи різноманітні освітні завдання. Від того наскільки вчитель хореографії здатний емоційно і переконливо передати сенс рухів та почуттів, від його художньо-естетичного смаку, внутрішньої харизми та інтуїції залежить підготовка молодого покоління, вмотивованість та подальша діяльність студентів – майбутніх учителів хореографії. У зв’язку з цим стає особливо актуальною проблема підготовки майбутніх хореографів до створення професійного іміджу. У структурі підготовки до створення професійного іміджу виокремлено та обґрунтовано три взаємопов’язані компоненти – мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, функціонування яких в освітньому процесі утворюють складне та багатоаспектне явище – професійний імідж майбутнього учителя хореографії. Мотиваційний компонент зумовлює наявність зацікавленості, активності, пізнавального інтересу, ініціативності, прагнення до досягнення успіху, наполегливості у досягненні спільної мети; когнітивний компонент пов’язаний із знаннями про сутність, види, функції та характеристики іміджу; діяльнісний компонент охоплює уміння, які набуває професіонал-хореограф в процесі навчання основам іміджу; цей компонент є практичним втіленням когнітивного компоненту, практичною реалізацією знань про імідж. У формуванні професійного іміджу майбутніх учителів хореографії виокремлено три критерії – особистісно-аксіологічний (відповідає мотиваційному компоненту), професійно-педагогічний (відповідає когнітивному компоненту), зовнішньо-поведінковий (відповідає діяльнісному компоненту). Відповідно до критеріїв диференційовано високий, середній та низький рівні сформованості професійного іміджу. У процесі наукового пошуку розроблено й теоретично обґрунтовано структурно-функціональну модель формування професійного іміджу майбутніх учителів хореографії, яка складається з чотирьох взаємопов’язаних блоків – концептуально-цільового, організаційно-змістового, операційно-технологічного та результативно-оцінювального. Виходячи з мети, змісту і завдань формування професійного іміджу майбутніх учителів хореографії, визначено основні методологічні підходи та принципи (загальнодидактичні та специфічні) структурно-функціональної моделі; обґрунтовано три взаємопов’язані етапи процесу формування професійного іміджу (початковий, основний, заключний), які призводять до гарантованого результату навчання – сформованого професійного іміджу майбутнього вчителя хореографії та здатності до його удосконалення. Skrypnyk O. S. Formation of professional image of future teachers of choreography in the process of professional training.– Qualifying scientific work on the manuscript. Thesis for obtaining a scientific degree of Candidate of Pedagogical Sciences, Specialty 13.00.04 – Theory and Methods of Vocational Training. – Flight Academy of National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2020. The thesis generalizes the main tendencies and features of formation of professional image of future teachers of choreography in the process of professional training. Professional development of teacher is a long process that requires constant improvement of professional competencies. The preparation of the young generation, motivation and further activity of students – future teachers of choreography depend on the extent to which the teacher of choreography is able to emotionally and convincingly convey the meaning of movements and feelings, artistic and aesthetic taste of the teacher, charisma and pedagogical intuition. In the course of the study the basic concepts of the research ("image", "professional image", "professional image of the teacher", "professional image of the future teacher of choreography") and the terms related to the creation of professional image of the teacher of choreography ("professional ethics", “aesthetic taste", "choreographic skills") were analyzed. The concept of "professional image of the future teacher of choreography" is considered as a holistic image of the teacher, which is a harmonious combination of his / her unique external-internal and personal-professional qualities, life orientations, professional knowledge and choreographic skills, which emphasize the unique personality of the future teacher and have a significant impact on his / her professional functions in the field of choreography. In the structure of preparation for creating a professional image, three interrelated components were identified and substantiated – motivational, cognitive and activity, the functioning of which in the educational process form a complex and multifaceted phenomenon – the professional image of the future teacher of choreography. In the formation of the professional image of future teachers of choreography three criteria were defined – personal-axiological (corresponds to the motivational component), professional-pedagogical (corresponds to the cognitive component), external-behavioral (corresponds to the activity component). According to the criteria, high, medium and low levels of professional image formation were differentiated. It was found out that the effective influence on the process of forming the professional image of future teachers of choreography is provided by the following pedagogical conditions, namely: the use of interdisciplinary connections in integrated content of study process; stimulating positive motivation of future teachers of choreography by forming a creative educational environment with the use of interactive, game and training forms and teaching methods; mastering the skills of reflection and image management in the future pedagogical activity of a choreography teacher by mastering the basics of media literacy. In the process of the scientific research the structural-functional model of formation of professional image of future teachers of choreography was developed and theoretically substantiated, which consists of four interconnected blocks – conceptual-target, organizational-semantic, operational-technological and result- evaluative. Based on the purpose, content and tasks of forming the professional image of future teachers of choreography, the main methodological approaches and principles (general didactic and specific) of the structural-functional model were determined; three interrelated stages of the process of professional image formation (initial, basic, final) were substantiated, which lead to a guaranteed learning outcome – the formed professional image of the future teacher of choreography and the ability to improve it. The practical implementation of the structural-functional model in the educational process took place with the help of educational and methodological support for the formation of the professional image of future teachers of choreography. The indicators of systematization, validity and depth of knowledge of future teachers of choreography who studied using the author’s developed methods were higher than those who studied according to the traditional study program, which is confirmed by the results of the pedagogical experiment. The study does not cover all the aspects of the problem of forming a professional image of future teachers of choreography in the process of professional training. Prospects for further research are related to the development and experimental verification of organizational and pedagogical conditions for the formation of the professional image of teachers of various subjects in the process of professional training; formation of personal image of specialists; development of pedagogical skills and different types of competencies of teachers of choreography in the process of professional training.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/801
Appears in Collections:Теорія і методика професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Skrypnyk.pdf742.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.