Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/732
Title: Сучасні технології викладання іноземних мов у технічних ЗВО
Other Titles: Modern technologies for teaching foreign languages in technical higher education institutions
Authors: Харламова, Лілія Степанівна
Чала, Наталія Дмитрівна
Ковальова, Інна Валеріївна
Kharlamova, Liliia
Chala, Natalya
Kovalova, Inna
Keywords: інтерактивні методи навчання
іноземна мова
мультимедійні засоби
мозковий штурм
робота в групі
метод проектів
комунікативна компетентність
ситуативність
педагогічні прийоми
індивідуальний підхід
технології навчання
пізнавальна діяльність
interactive teaching methods
foreign language
multimedia
brainstorming
group work
project method
communicative competence
situationalism
pedagogical techniques
individual approach
teaching technology
cognitive activity
Issue Date: 2020
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Харламова, Л. С. Сучасні технології викладання іноземних мов у технічних ЗВО / Л. С. Харламова, Н. Д. Чала, І. В. Ковальова // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : ЛА НАУ, 2020. - Випуск 7. - С. 209-215.
Abstract: У статті зроблено спробу проаналізувати особливості використання інтерактивних методів навчання під час вивчення іноземної мови, наведено приклади і способи їх проведення. Приділено особливу увагу щодо нових технологій у процесі оволодіння студентами мовленнєвих навичок під час вивчення іноземної мови: словарний запас, уміння вести діалог, читання та переклад тощо. Розглядаються основні принципи, які здатні мобілізувати навчальний процес. Досліджуються засоби та форми навчання, які впливають на формування та розвиток комунікативних навичок студентів. The article contains an attempt to analyze the use of interactive methods of a foreign language learning, some examples are given, as well as ways of their realization. Special attention is paid to new technologies, used by the students in the process of gaining speaking habits while learning a foreign language: learning vocabulary, gaining abilities to build dialogues, to read, to translate etc. The main principles are considered which are able to mobilize the whole training process. The training forms and methods are investigated, while affect the formation and development of the students’ communicative habits. The peculiarities of communicative method use in learning foreign languages study at high school are discriminated, stressing the fact that the given method is effective, on condition of the teacher’s high professional level, his/her ability to organize the process and adapt the students for further professional activity. It is stressed that the use of interactive training methods when studying a foreign language enriches the students’ vocabularies. It is also proved that the use of interactive training methods in high school foreign languages study are efficient on condition of high professional level of the teacher, his/her abilities to organize the process and to adopt the students. A foreign language study process involves communication, which makes it possible to transfer from learning a language to its practical application. It should be underlined that the new non-traditional methods of studying foreign languages stimulate the students’ linguistic activities, comprising their attraction and priority. The modern methods of studying foreign languages promote acceleration of the foreign language speaking by the non-natural speakers’ process and improper time, they will teach to think in the language within the framework of the professional activity. They are convenient for conducting lessons and more than this, that is, they can be used in both practical lessons and in extracurricular measures as well as in other kinds of independent students’ work. So, nowadays the interactive training methods are leading and effective.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/732
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Harlamova_metody.pdf723.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.