Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/693
Title: Диференціальний метод встановлення порівняльної небезпеки помилок авіадиспетчерів в професійній діяльності
Other Titles: Дифференциальный метод установления сравнительной опасности ошибок авиадиспетчеров в профессиональной деятельности
Differential method for establishing a comparative danger of air traffic controllers errors in professional activity
Authors: Рева, Олексій Миколайович
Камишин, Володимир Вікторович
Невиніцин, Андрій Миколайович
Шульгін, Валерій Анатолійович
Рева, А. Н.
Камышин, В. В.
Невиницын, А. Н.
Шульгин, В. А.
Reva, O. M.
Kamyshin, V. V.
Nevynitsyn, A. V.
Shulgin, V. A.
Keywords: безпека польотів
людський чинник
авіадиспетчери
прийняття рішень
системи переваг
характерні помилки
диференціальний підхід до визначення порівняльної небезпеки помилок
безопасность полетов
человеческий фактор
авиадиспетчеры
принятия решений
системы предпочтений
характерные ошибки
дифференциальный подход к определению сравнительной опасности ошибок
integration
European scientific space
EU framework programs
Horizon 2020
CORDIS
international scientific and technological cooperation
priority areas
Issue Date: 2019
Citation: Диференціальний метод встановлення порівняльної небезпеки помилок авіадиспетчерів в професійній діяльності / О. М. Рева, В. В. Камишин, А. М. Невиніцин, В. А. Шульгін // Наука, технології, іІнновації. - 2019. - № 3. - С. 70-82.
Abstract: Системи переваг авіаційних диспетчерів як операторів “переднього краю”, які безпосередньо відповідають за забезпечення належного рівня безпеки польотів, розглядаються як складник прийняття ними рішень, що визначає, з одного боку, вплив людського чинника на здійснюваний вибір, а з іншого — значно полегшує цей вибір. Обґрунтовано застосування попарного порівняння і визначення частини сумарної порівняльної небезпеки як способу встановлення систем переваг m = 37 професійних авіадиспетчерів на спектрі з n = 21 характерних помилок, яких вони припускаються в процесі професійної діяльності. Уперше сумарна небезпека пари помилок визначається в абсолютній і унікальній за кваліметричними особливостями 100-бальній шкалі, а їх окремий вклад в цю небезпеку охоплює весь континуум шкали. На відміну від традиційної практики, що регламентує частину сумарної небезпеки, це дало змогу здійснювати більш диференційовану оцінку порівняльних небезпек помилок. Із застосуванням традиційного та пропонованого методу побудовано групові системи переваг авіадиспетчерів на досліджуваному спектрі помилок, які майже абсолютно збігаються: коефіцієнт рангової кореляції Спірмена дорівнює величині RS = 0,9727. Коефіцієнт конкордації Кендалла, обчислений для групової системи переваг, побудованої традиційним способом, дорівнює величині Wtr. = 0,2722 і і є статистично вірогідним, а отже, відповідна система переваг є узгодженою. Коефіцієнт конкордації, обчислений для групової системи переваг, побудованої із застосування пропонованого диференційного підходу до парного порівняння небезпек помилок, майже вдвічі більший, дорівнює величині Wdif. = 0,5237 і є статистично вірогідним на високому рівні значущості α = 1%. Це свідчить як про узгодженість думок випробуваних, так і про високу ефективність пропонованого диференційного підходу. Системы преимуществ авиационных диспетчеров как операторов «переднего края», которые непосредственно отвечают за обеспечение надлежащего уровня безопасности полетов, рассматриваются как составляющая принятия ими решений, что определяет, с одной стороны, влияние человеческого фактора на осуществляемый выбор, а с другой — значительно облегчает этот выбор. Обосновано применение парного сравнения и определения части суммарной сравнительной опасности как способа установления систем преимуществ m = 37 профессиональных авиадиспетчеров на спектре из n = 21 характерных ошибок, которые они допускают в процессе профессиональной деятельности. Впервые суммарная опасность пары ошибок определяется в абсолютной и уникальной по квалиметрическим особенностям 100-балльной шкале, а их отдельный вклад в эту опасность охватывает весь континуум шкалы. В отличие от традиционной практики, регламентирующей часть суммарной опасности, это позволило осуществлять более дифференцированную оценку сравнительных опасностей ошибок. С применением традиционного и предлагаемого метода построено групповые системы предпочтений авиадиспетчеров на исследуемом диапазоне ошибок, которые почти полностью совпадают: коэффициент ранговой корреляции Спирмена равен величине RS = 0,9727. Коэффициент конкордации Кендалла, вычисленный для групповой системы предпочтений, построенной традиционным способом, равен величине Wdif. = 0,5237 и является статистически достоверным, а следовательно, соответствующая система преимуществ является согласованной. Коэффициент конкордации, вычисленный для групповой системы предпочтений, построенной по применению предлагаемого дифференциального подхода для парного сравнения опасностей ошибок, почти вдвое больше, равен величине Wdif. = 0,5237 и является статистически достоверным на высоком уровне значимости α = 1%. Это свидетельствует как о согласованности мнений испытуемых, так и о высокой эффективности предлагаемого дифференциального подхода. The advantage systems of air traffic controllers as operators of the “front line”, which are directly responsible for ensuring the appropriate level of flight safety, are considered as a component of their decision making, determines, on the one hand, the influence of the human factor on the choice they make, and on the other hand, makes this choice much easier. The use of paired comparisons and determination of part of the total comparative danger as a way of establishing the systems of benefits m = 37 of professional air traffic controllers on the spectrum from n = 21 of the characteristic errors that they make in the process of professional activity are substantiated. For the first time, the total risk of a pair of errors is determined in an absolute and unique by quasi metric features 100-point scale, and their separate contribution to this danger covers the entire continuum of the scale. In contrast to the traditional practice, which regulates part of the total danger, it allowed for a more differentiated assessment of the comparative dangers of errors. Using the traditional and the proposed method, group systems of advantages of air traffic controllers on the studied range of errors, which are almost identical, are constructed: Spearman's rank correlation coefficient is equal to the value of RS = 0,9727. The Kendall concordance coefficient calculated for the group preference system constructed in the traditional way is equal to Wtr. = 0,2722 and statistically reliable, and therefore the corresponding preference system is consistent. The coefficient of concordance calculated for the group system of benefits based on the application of the proposed differential approach to the pairwise comparison of the dangers of errors is almost twice greater, equal to the value Wdif. = 0,5237 and statistically reliable at a high level of significance of α = 1%. This indicates both the consistency of the opinions of the subjects and the high efficiency of the proposed differential approach.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/693
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shulgin_bezpeka.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.