Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/688
Title: Нечітка міра розпізнавання авіадиспетчерами небезпеки порушень норм ешелонування повітряних суден
Other Titles: Нечеткая мера распознавания авиадиспетчерами опасности нарушений норм эшелонирования воздушных судов
Illegible measure of hazard identification of separation norm of aircrafts by air traffic controllers
Authors: Рева, Олексій Миколайович
Шульгін, Валерій Анатолійович
Мухтаров, Пейман Ширин-огли
Мірзоєв, Бала Мушгюль-огли
Рева, А. Н.
Шульгин, В. А.
Мухтаров, П. Ш.
Мирзоев, Б. М.
Reva, A. N.
Shulgin, V. A.
Mukhtarov, P. Sh.
Mirzayev, B. M.
Keywords: безпека польотів
людський чинник
ставлення авіадиспетчерів до порушень норм ешелонування повітряних суден
міра ефективності розпізнавання небезпек
нечітка ентропія
безопасность полетов
человеческий фактор
отношение авиадиспетчеров к нарушениям норм эшелонирования воздушных судов
мера эффективности распознавания опасностей
нечеткая энтропия
flight safety
human factor
air traffic controllers’ relation to separation norm of violation of aircrafts
level of efficiency of hazard identification
illegible entropy
Issue Date: 2015
Publisher: Харків: ХАІ
Citation: Нечітка міра розпізнавання авіадиспетчерами небезпеки порушень норм ешелонування повітряних суден / О. М. Рева, В. А. Шульгін, П. Ш. Мухтаров, Б. М. Мірзоєв // Авиационно-космическая техника и технология. - № 7(124). - С. 141-147.
Abstract: Виходячи з обґрунтованої тези щодо пріоритетності виявлення ставлення авіаційних операторів «переднього краю» до небезпечних дій або умов професійної діяльності перед іншими положеннями поточної парадигми безпеки польотів ІКАО, запропоновано застосовувати у якості відповідної міри нечітку ентропію розпізнавання диспетчерами обслуговування повітряного руху ступеня небезпеки порушення норми ешелонування повітряних суден S=10 km. Введено терм-множину лінгвістичної змінної «рівень небезпеки», розмірністю сім термів, для яких побудовані відповідні функції належності та визначена нечітка ентропія термів. Виявлено, що авіадиспетчери найкращим чином розпізнають небезпеку граничних термів, які мають мінімальну ентропію. Застосовуючи нечіткі операції, обернені операціям концентрації та розтягання, а також нечітку операцію об’єднання, початкова шкала небезпеки редукована до рекомендованої ІКАО розмірності. У такому випадку середнє значення нечіткої ентропії термів знижується на 5%, а середньогеометричний показник ентропії – на 6%. Исходя из обоснованного тезиса о приоритетности выявления отношения авиационных операторов «переднего края» к опасным действиям или условиям профессиональной деятельности перед другими положениями текущей парадигмы безопасности полетов ИКАО, предложено применять в качестве соответствующей меры нечеткую энтропию распознавания диспетчерами обслуживания воздушного движения степени опасности нарушения нормы эшелонирования воздушных судов S=10 km. Предложено терм-множество лингвистической переменной «уровень опасности», размерностью семь термов, для которых построены соответствующие функции принадлежности и определена нечеткая энтропия термов. Обнаружено, что авиадиспетчеры наилучшим образом распознают опасность граничных термов, которые имеют минимальную энтропию. Применяя нечеткие операции, обратные операциям концентрации и растяжения, а также нечеткую операцию объединения, начальная шкала опасности редуцирована к рекомендованной ИКАО размерности. В таком случае среднее значение нечеткой энтропии термов снижается на 5%, а среднегеометрический показатель энтропии – на 6%. On the basis of grounded thesis about exposure priority of relations of aviation operators of “leading edge” to hazardous activity or conditions of professional activity in front of other conditions of current ICAO flight safety paradigm, was offered to apply illegible entropy of identification of hazard level of violation norm of separation of aircrafts for S=10 km by air traffic controllers in the quality of relevant measure. Was offered term - quantity of linguistic variable “hazard level”, with dimension of 7 terms for which relevant functions of belongings and was defined illegible entropy of terms. Was defined that air traffic controllers will identify hazard of boundary terms that have minimum entropy. By applying illegible operations, opposite operations of concentration and expansion, as well as illegible operation of association, elementary scale of hazard is reduced to the recommended level of ICAO. In this case average value of illegible term entropy is lowered to 5% but average compound indicator of entropy is 6%.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/688
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shulgin_bezpeka.pdf392.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.