Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/539
Title: Комп’ютерна лінгводидактика авіаційної та загальної англійської мови
Other Titles: Computer-based lingvodidactics of aviation and general English
Authors: Вітряк, Анатолій Микитович
Кірпітньов, Сергій Віталійович
Сліпак, Борис Якович
Vitryak, А.М.
Kirpitnyov, S.V.
Slipak, B.Y.
Keywords: звичайна авіаційна англійська мова
тренажер
психокібернетика
релаксопедія
комп’ютерні технології навчання
гештальтпсихологія
plain aviation English
exerciser
psychocybernetics
relaxation
computer- based technologies of teaching
Gestalt
Issue Date: 2017
Publisher: Кропивницький: КЛА НАУ
Citation: Вітряк, А. М. Комп’ютерна лінгводидактика авіаційної та загальної англійської мови / А. М. Вітряк, С. В. Кірпітньов, Б. Я. Сліпак // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2017. - Випуск 2. - С. 24-30.
Abstract: Стаття розглядає актуальні проблеми комп’ютерної лінгводидактики англійської мови, у першу чергу, звичайної авіаційної англійської мови та інноваційного підходу до навчання фразеології радіообміну. На сьогодні розроблено і апробаційно впроваджено комп’ютерний курс, в якому реалізуються релаксаційні компоненти, що сприяють активізації психопізнавальних можливостей їхніх користувачів. Використовується також тестовий матеріал, призначений для перевірки засвоєння фразеології радіообміну без застосування рідної мови. Пропонується відмова від впровадження «об’їзного» текстового підходу до навчання побутової розмовної англійської мови. Пропонується авторська інтерпретація поняття «лінгвальний тренажер», що передбачає, у першу чергу, навчання на основі опрацювання окремих операцій та наступного їхнього функціонально-виправданого агрегатування. The article is devoted mainly to the problems of computer-based provision of teaching aviation English. In particular, the Gestalt psychology principle of integrity of complex objects is being consecutively introduced for teaching everyday English. Much attention is paid to the notion of plain aviation English which has been made significant and pertinent to aviation lingual didactic problems by ICAO in its „Manual on the Implementation of ICAO Language Proficiency Requirements‟ (Doc 9835). So far this notion relating to flight has remained purely declarative. At the same time, it seems important, first of all for pedagogical purposes, to make the notion „plain aviation English‟ linguistically explicit, in other words, to find out and present its lexical and structural (grammatical) filling. „Plain aviation English‟ may be denoted as a sub-set of English which, in its synthetic form, provides the adequate lingual (language/speech) support of air traffic in all those cases which are not covered by the phrasal reserve of the standardized radiotelephony. In other words, it is a variety of English intended for the full lingual satisfaction of all pre-flight, flight and post-flight requests and demands. „The computer-based Plain Aviation English Exerciser‟ has been developed and approbated to form the representative operational grammatical (the system of the Tenses) and lexical competence within the framework of the authentic plain English textual material involved in the air-ground communications, internal cockpit talks and public addressing. The phrasal material which belongs to standardized phraseologies was excluded. One more computer-based product is dedicated to testing the acquisition of the phraseology by way of movement from a particular to a whole. In other words, it may be considered as the presentation of the radiotelephony entries from inside in contrast with the conventional integrated presentation. It allows every instructor to find out which elements of a concrete phrasal continuity are not steadily fixed in someone‟s professional memory. The approach applied in this case can be defined as synthesis (formation of ready for use entries of radiotelephony phraseologies) via analysis (their componental presentation). Thus, the procedure synthesis through analysis is being consecutively introduced.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/539
Appears in Collections:Наукові роботи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vitryak_kompiuterna.pdf326.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.