Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/515
Title: Шляхи інноватизації процесу конструювання професійно-освітнього простору майбутніх авіаційних фахівців
Other Titles: Пути инноватизации процесса конструирования профессионально-образовательного пространства будущих авиационных специалистов
The Ways of Innovation in the Process of Professional – Educational System Construction for Future Aviation Specialists
Authors: Півень, Микола
Півень, Вікторія
Пивень, Николай
Пивень, Виктория
Piven, Mykola
Piven, Victoria
Keywords: інноваційні тенденції
психолого-педагогічна компетентність
професійно-освітній простір
професійний й особистісний саморозвиток
здібності до конструювання
автодидактичні навички
инновационные тенденции
психолого-педагогическая компетентность
профессионально-образовательное пространство
профессиональное и личностное саморазвитие
способности к конструированию
автодидактические навыки
psycho-pedagogical competence
space category
professional-educational space
professional and individual self-development
abilities to design
autodidactic skills
Issue Date: 2017
Publisher: Кіровоград: КЛА НАУ
Citation: Півень, М. Шляхи інноватизації процесу конструювання професійно-освітнього простору майбутніх авіаційних фахівців / М. Півень, В. Півень // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : КЛА НАУ, 2017. - Випуск 1. - С. 343-348.
Abstract: У статті на підставі теоретичного аналізу сучасних філософських, психолого-педагогічних досліджень розглядаються умови формування психолого-педагогічної компетентності курсантів-пілотів. Визначальною умовою цього процесу є здатність курсанта до конструювання власного професійно-освітнього простору. Конструйований ним професійно-освітній простір і його здібність до конструювання визначаються рівнем розвитку психолого-педагогічної компетентності. В статье, основанной на теоретическом анализе современных философских, психолого-педагогических исследований, рассматриваются условия формирования психолого-педагогической компетентности курсантов-пилотов. Ключевым условием этого процесса является способность курсанта к конструированию собственного профессионально-образовательного пространства. Конструктивная деятельность курсанта и конструированное им пространство определяются уровнем развития психолого-педагогической компетентности. This article deals with psychological – pedagogical competence forming as a mean of professional and personal self-development of students at flight educational establishments. The crucial condition of this process is the ability of students to design their own professional and educational space. Educational space designed by themselves and their abilities make procedural unity for professional and personal self-development designing. This professional-educational space serves as a manifestation of subjective abilities, their universal character, as space-expression of active manipulation of autodidactic self-knowledge to achieve a specific goal, as space – awareness of instrumental support their creative professional and personal self-development. Cadets capability to design is provided by «golden ratio» between the aspirations of the individual internal and external conditions of their implementation. This can be possible only if cadets have high level of subjectivity, professional and psycho-pedagogical competence.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/515
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piven_innovatsiyni.pdf377.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.