Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/481
Title: Формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден
Other Titles: Формирование инновационной компетентности будущих авиационных специалистов в процессе изучения беспилотных воздушных судов
Formation of the future aviation specialists’ innovative competence in the process of studying unmanned aerial vehicles
Authors: Ковальова, Олена Сергіївна
Ковалёва, Елена Сергеевна
Kovalova, Olena Serhiivna
Keywords: інноваційна компетентність
майбутній авіаційний фахівець
безпілотні повітряні судна
структурно-функціональна модель
організаційно-педагогічні умови
инновационная компетентность
будущий авиационный специалист
беспилотные воздушные суда
структурно-функциональная модель
организационно-педагогические условия
innovative competence
future aviation specialist
unmanned aerial vehicles
structural and functional model
organizational and pedagogical conditions
Issue Date: 2020
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Ковальова, О. С. Формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Олена Сергіївна Ковальова ; Льотна академія НАУ. - Кропивницький, 2020. - 312 с.
Abstract: Ковальова О. С. Формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден. Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти» (011 – «Освітні, педагогічні науки»). Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2020. Дисертацію присвячено дослідженню процесу професійної підготовки майбутніх авіаційних фахівців у профільних закладах вищої освіти. У роботі виконано теоретичне узагальнення та вирішено наукове завдання щодо формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден. В Україні впроваджуються нові освітні стандарти й нове розуміння якості освіти. Основним її критерієм стає формування ключових компетентностей. Спостерігається тенденція посилення впливу інноваційної компетентності на конкурентоспроможність фахівця на ринку праці. Аналіз останніх досліджень і публікацій показав, що незважаючи на значну кількість наукових досліджень, присвячених формуванню різних компетентностей, питання формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців висвітлено недостатньо. В роботі сформульовано поняття інноваційної компетентності майбутнього авіаційного фахівця як інтегративної якості особистості, здатності продуктивно виконувати інноваційну діяльність в авіаційній галузі на основі набутих компетенцій: аксіологічно-мотиваційної, процесуально-діяльнісної, організаційно-впроваджувальної, соціальної, інформаційно-комунікативної, здоров’язберігаючої, екологічної, рефлексивно-регулятивної. У структурі інноваційної компетентності майбутнього авіаційного фахівця виділено чотири компоненти (когнітивний, праксеологічний, мотиваційний, особистісний) та конкретизовано відповідні критерії її сформованості (інтелектуальний, практично-діяльнісний, поведінковий та індивідуальний) за визначеними показниками й рівнями (високий, оптимальний, низький), що дозволило запропонувати діагностичний апарат для вимірювання стану її сформованості. Розроблено, обґрунтовано й апробовано структурно-функціональну модель формування інноваційної компетентності авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден, яка містить організаційний, змістовий, процесуальний, оцінно-результативний блоки, а її ключовим елементом визначено організаційно-педагогічні умови. До організаційного блоку включено: мету, завдання, принципи й підходи, які є основними системоутворюючими чинниками. Мету визначено як формування інноваційної компетентності авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден. Серед принципів виділено загальнопедагогічні, специфічно-педагогічні та загально організаційні. Акцентовано увагу на використанні компетентнісного, особистісно-діяльнісного, системного та аксіологічного підходів. До змістового блоку включено компетенції (аксіологічно-мотиваційна, креативна, процесуально-діяльнісна, організаційно-впроваджувальна, соціальна, інформаційно-комунікативна, здоров’язберігаюча, екологічна, рефлексивно-регулятивна) та компоненти інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців (когнітивний, праксеологічний, мотиваційний, особистісний), які формуються у процесі вивчення безпілотних повітряних суден, і відповідні їм критерії: когнітивний компонент –інтелектуальний критерій; праксеологічний компонент – практично-діяльнісний критерій; мотиваційний компонент – поведінковий критерій; особистісний компонент –індивідуальний критерій) з показниками. Процесуальний блок моделі містить організаційно-педагогічні умови формування інноваційної компетенції: використання STEM-технології як опора на принцип єдності теорії і практики професійно-орієнтованого навчання з елементами інноваційної діяльності; організація інноваційної науково-дослідницької роботи курсантів у процесі професійної підготовки авіаційних фахівців; створення інноваційного освітнього середовища у профільному закладі вищої освіти. Конкретизуються види, форми, методи, засоби навчання та зміст освіти. Оцінно-результативний блок з виокремленими рівнями сформованості визначених компонентів: високого, оптимального та низького, дозволяє здійснювати перевірку ефективності використання структурно-функціональної моделі та корегувати процес формування інноваційної компетентності. У дисертації докладно описана методика й етапи проведення педагогічного експерименту, обґрунтовано об’єктивність і валідність його результатів, які підтвердили ефективність запропонованої структурно-функціональної моделі формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден. Розроблено методичні рекомендації щодо її формування. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів даної складної та динамічної проблематики. Це спричиняє потребу у подальшому дослідженні таких напрямів, як формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців в умовах діяльності наукових парків і технопарків, а також формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців в умовах запровадження дуальної освіти у закладах вищої освіти. Kovalova O.S. Formation of the future aviation specialists’ innovative competence in the process of studying unmanned aerial vehicles. Qualifying scientific work on the rights of the manuscript. Dissertation for a Candidate Degree in Pedagogical Sciences, specialty 13.00.04 – Theory and Methods of Vocational Training. Flight Academy of National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2020. The dissertation is devoted to the research of the process of the future aviation specialists’ professional training in the institution of higher education. The theoretical generalization is performed in the work and the scientific task on formation of the future aviation specialists’ innovative competence in the process of studying unmanned aerial vehicles is solved. New educational standards and a new understanding of the quality of education are being introduced in Ukraine. Its main criterion is the formation of key competencies. There is a tendency to increase the impact of innovative competence on the specialist’s competitiveness in the labor market. Analysis of recent research and publications has shown that despite the significant amount of research on the formation of various competencies, the formation of the future aviation professionals’ innovative competence is insufficiently covered. The analysis of recent research and publications, standards of higher education and empirical pedagogical experience allowed to formulate the concept of the future aviation specialist’s innovative competence as an integrative quality of personality, ability to productively perform innovative activities in aviation, based on acquired competencies: axiological, procedural, organizational implementary, social, information and communication, health, environmental, reflective -regulatory. The structure of the future aviation specialist’s innovative competence identifies four components (cognitive, praxeological, motivational, personal) and specifies the relevant criteria (intellectual, practical, behavioral and individual) according to certain indicators and levels (high, optimal, low) of the aviation specialists’ innovative competence formation, which allowed to offer a diagnostic apparatus to identify the state of its formation. The structural-functional model of formation of the aviation specialists’ innovative competence in the study of unmanned aerial vehicles has been developed, substantiated and tested, the central element of which has become organizational and pedagogical conditions of the future aviation specialists’ formation of innovative competence in the process of studying the unmanned aerial vehicles. The author's/developed model of the formation of the aviation specialists’ innovative competence in the process of studying the unmanned aerial vehicles contains the following blocks: organizational, semantic, procedural, evaluation-effective. The organizational block includes: the purpose, tasks and principles that make up the organizational stage of the model, which are one of the main system-forming factors. The goal is defined as the formation of the aviation specialists’ innovative competence in the process of studying unmanned aircraft. Among the principles are general pedagogical, specific pedagogical and general organizational. The semantic block includes components of the future aviation specialists’ innovative competence (cognitive, praxeological, motivational, personal), which are formed in the process of studying the unmanned aerial vehicles, and the corresponding criteria: cognitive component – intellectual criterion; praxeological component – practical-activity criterion; motivational component – behaveioral criterion; personal component – an individual criterion, according to them indicators and levels of formation are distinguished (low, optimal, high). The procedural block of the model contains organizational and pedagogical conditions for the formation of innovative competence: the use of STEM-technology as a basis for the principle of unity of theory and practice and vocational training with elements of innovation; organization of research work of cadets in the process of professional training of aviation specialists; creation of an innovative educational environment in a specialized institution of higher education. The types, forms, methods and content of education are specified. The evaluation and performance block allows to check the effectiveness of the model and adjust the process of innovative competence formation. The dissertation describes in detail the methodology and stages of the pedagogical experiment, substantiates the objectivity and validity of its results, which confirmed the effectiveness of the proposed structural and functional model of the future aviation specialists’ innovative competence in the study of unmanned aerial vehicles. Methodical recommendations for its formation have been developed.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/481
Appears in Collections:Освітні, педагогічні науки

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.