Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2358
Title: Правові питання боротьби з актами незаконного втручання в діяльність цивільної авіації: міжнародно-правове дослідження
Other Titles: Legal Issues of Combating Acts of Unlawful Interference in the Activities of civil Aviation: an International Legal Study
Authors: Мошняга, Любов Володимирівна
Єрмоленко-Князєва, Лілія Станіславівна
Moshniaha, Liubov
Yermolenko-Kniazieva, Liliia
Keywords: злочини міжнародного характеру
безпека міжнародної авіації
склад злочину міжнародного характеру
здійснення акту насилля відносно особи
руйнування повітряного судна
руйнування або пошкодження аеронавігаційного обладнання або втручання в його експлуатацію
повідомлення явно помилкових відомостей і створення тим самим загрози безпеки повітряного судна в польоті
порушенні авіаційної безпеки
захоплення повітряного судна
незаконне втручання в діяльність цивільної авіації
international crimes
international aviation safety
international crime
implementation of an act of violence against a person
destruction of an aircraft, destruction or damage to aeronautical equipment or interference with its operation
reporting explicitly false information and creation thus the threat of aircraft safety in Flight
violation of aviation safety
capture of an aircraft
illegal intervention in the activity of civil aviation
Issue Date: 2022
Publisher: „LEX PRO OMNES” Mierová, 2529 Humenne
Citation: Мошняга, Л. В. Правові питання боротьби з актами незаконного втручання в діяльність цивільної авіації: міжнародно-правове дослідження / Любов Мошняга, Лілія Єрмоленко-Князєва // Visegrad Journal on Human Rights. – 2022. – №2. – С. 72-81.
Abstract: Історично проблема боротьби з актами незаконного втручання в діяльність цивільної авіації гостро постала з другої половини ХХ ст., коли цей вид транспорту набув особливої популярності, про що свідчать численні терористичні атаки на літаки, серед найбільш відомих варто відзначити: − захоплення літака Boeing 737-2H6 малайзійської національної авіакомпанії Malaysian Airlines System невідомими особами 4 грудня 1977 р.; − спроба захоплення літака Ту-154 радянською сім’єю Овечкіних 8 березня 1988 р.; − захоплення літака Boeing 737-247 авіакомпанії Xiamen Airlines терористом 2 жовтня 1990 р.; − захоплення літака Airbus A300B2-1C авіакомпанії Air France терористами 24 грудня 1994 р.; − захоплення лайнера Boeing 747 авіакомпанії All Nippon Airways одним із пасажирів 23 липня 1999 р.; − захоплення літака А330 авіакомпанії Philippine Airlines озброєним гранатою та пістолетом терористом 25 травня 2000 р.; − захоплення пасажирських літаків Boeing 767-223ER, 175 United Airlines, Boeing 757-223, Boeing 757-222 у США 11 вересня 2001 р.; − спроба змусити екіпажлайнера компанії Alitalia змінити курс радник представництва Казахстану у ЮНЕСКО 24 квітня 2011 р.; − захоплення та викрадення лайнера Boeing 767 авіакомпанії Ethiopian Airlines другим пілотом 17 лютого 2014 р. Першим в історії незалежної України актом незаконного втручання в діяльність цивільної авіації було знищення малайзійського літака «Boeing-777» авіакомпанії Malaysia Airlines під Торезом, що сталось 17 липня 2014 р. [25, с. 106]. Отже, починаючи з другої половини ХХ ст. проблема боротьби з такими протиправними актами постала гостро, що зумовило відповідний розвиток міжнародної та вітчизняної нормативно-правової бази. У вказаному контексті міжнародною спільнотою було прийнято такі акти міжнародного рівня: Конвенцію про боротьбу з незаконним захопленням повітряних суден (у Гаазі 16 грудня 1970 р.) [7], Конвенцію про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки цивільної авіації (у Монреалі 23 вересня 1971 р.) [5], Конвенцію про правопорушення та деякі інші дії, вчинені на борту повітряного судна (у Токіо 14 вересня 1963 р.) [8]. Як зауважує А.В. Філіппов,з 2010 по 2014 рр. на рівні Міжнародної організації цивільної авіації (ІKАО) провідними авіаційними державами підписано такі документи, покликані запровадити новий міжнародний правопорядок щодо боротьби з актами незаконного втручання: Пекінську конвенцію Visegrad Journal on Human Rights 73 від 10 вересня 2010 р. [6], Пекінський протокол від 10 вересня 2010 р. [18] та Монреальський протокол від 4 квітня 2014 р.. Головною метою статті є дослідження поняття злочинів міжнародного характеру і їх класифікації, а також проаналізовано міжнародно-правові акти щодо боротьби із вказаними видами та категоріями злочинів. The article deals with crimes against air transport, which can be divided into two groups: seizures of aircraft and other crimes against civil aviation safety. The normative and legal definition of the classification of international crimes, disagreement in legal qualification and terminological definition of these crimes under the legislation of foreign states, as well as the lack of practical application of legal norms of conventions in combating international crimes, in part of the extradition, creates certain difficulties for the legislation. further extradition of persons hiding from investigation and court in a foreign state. In the crime of international character, similar to the internal state, the composition of the crime of international character is allocated, which is a set of objective and subjective features, based on which individuals attracted to criminal responsibility. But it should be noted that the elements of the crime of international character do not always coincide with elements of a crime in domestic criminal law. Basic normative acts aimed at providing aviation safety, operate on three levels: global level (International Civil Aviation Organization (ICAO), basic documents: Crimes Convention and some other acts committed on board aircraft (Tokyo, 1963) ; Convention on the fight against illegal capture of aircraft (GAAGA, 1971); Convention on the fight against illegal acts directed against the safety of civil aviation (Montreal, 1971); Protocol on the fight against acts of violence at airports serving civil aviation (Montreal, 1988, complements the Montreal Convention in 1971); Convention on the marking of plastic explosives in order to detect (Montreal, 1991); Convention on the fight against illegal acts concerning international civil aviation (Beijing, 2010) ; regional level (European Aviation Security Agency (EASA), European Civil Aviation Conference (ECAC), European and North Atlantic Bureau of ICAO (Paris), Found Documents - Politics of Visegrad Journal on Human Rights 80 the European Civil Aviation Conference in Aviation Safety; National Level - State Aviation Administration (SAA), Basic Documents: Air Code of Ukraine of 19.05.2011, Law of Ukraine “On the State Program of Aviation Safety of Civil Aviation” dated 20.02.2003, Order of the Ministry of Transport and Communications of Ukraine No. 390 dated May 11, 2007, instructions for assessing the risk of security of civil aviation of Ukraine. References: 1. An introduction to Air Law / prof. Dr. I.H. Ph. Diederiks-Verschoor. 7-th revised edition. Kluvert law
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2358
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moshniaha Yermolenko-Kniazieva Pravovi pytannia.pdf605.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.