Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2275
Title: Формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України
Other Titles: Formation of socio-legal competence of future officers of the National Guard of Ukraine
Authors: Данильченко, Олександр Анатолійович
Danylchenko, Oleksandr
Keywords: професійна підготовка
майбутній офіцер НГУ
охорона громадського порядку
соціально-правова компетентність
педагогічна технологія
модель формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів НГУ
professional training
future NGU officer
public order protection
socio-legal competence
pedagogical technology
model of formation of socio-legalcompetence of future NGU officers
Issue Date: 2023
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Данильченко, Олександр Анатолійович. Формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України : дис. ... доктора філософії : 011 "Освітні, педагогічні науки" / Олександр Анатолійович Данильченко ; Льотна академія Національного авіаційного університету. – Кропивницький, 2023. – 248 с.
Abstract: Данильченко О.А. Формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки. – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2023. Активна інтеграція України у світове співтовариство розширює її взаємодію з іншими країнами у соціально-економічній, політичній, медичній, військовій, культурній та інших сферах. Одночасно зростають вимоги до фахівців силових структур, що покликані швидко реагувати на випадки порушення законів України, запобігати терористичним актам та злочинам. Такі зміни значною мірою підвищують вимоги до випускників вищих військових навчальних закладів (ВВНЗ) системи Міністерства внутрішніх справ України. Ґрунтовне реформування вищої військової освіти України сьогодні повинно забезпечити формування військових керівників нової генерації, що здатні швидко та ефективно реагувати на нові загрози та виклики, відповідати сучасним потребам держави та силових структур, державним стандартам вищої освіти України, активно впроваджувати у практику підготовки військ сучасний службово-бойовий досвід. Разом з тим, в умовах збройної агресії протии нашої держави процес підготовки нового покоління офіцерів потребує швидкої модифікації й оновлення. Особливої актуальності він набуває для Національної гвардії України (НГУ), оскільки військовослужбовці саме цього військового формування активно залучаються до виконання різноманітних завдань: від бойових завдань на фронті до охорони громадського порядку (ОГП) в регіонах України. Дисертацію присвячено дослідженню проблеми формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів майбутніх Національної гвардії України. У роботі виконано теоретичне узагальнення та вирішено наукове завдання щодо формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів НГУ, які будуть залучатися до виконання завдань з охорони громадського порядку, під час навчання у ВВНЗ. Вступ містить обґрунтування актуальності й доцільності дослідження; у ньому сформульовано його мету, завдання, визначено об’єкт, предмет та методи дослідження, показано його зв’язок із науковими планами й програмами, розкрито наукову новизну й практичнее значення отриманих результатів, а також репрезентовано дані щодо апробації основних положень дисертації, надано список публікацій, окреслено структуру та обсяг праці. У першому розділі – «Формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України як педагогічна проблема» – аналізується стан розробленості зарубіжними й українськими науковцями проблеми готовності фахівців до професійної діяльності як комплексного явища. Констатовано, що у психолого-педагогічній та методичній літературі розглядаються різні підходи до аналізу формування готовності до діяльності, які можна згрупувати за такими рівнями: психологічний, функціональний, особистісний, інтегративний, кожен з яких розглянутий більш детально. Зазначено, що сьогодні у військово-наукових джерелах дослідники наводять загальні недоліки підготовки військовослужбовців військових формувань України, що носять організаційний, військово-професійний, лінгвістичний, педагогічний та психологічний характер. Констатовано, що сьогодні однією з важливих та затребуваних компетенцій офіцерів військових формувань НГУ є виконання завдань з охорони громадського порядку. Проведене ж професіографічне дослідження діяльності офіцера НГУ з ОГП стало основою для побудови професіограми у вигляді двох взаємопов’язаних модулів: модуля компетенцій офіцера з ОГП та умов їх виконання та модуля компетентності офіцера з ОГП, який ефективно виконує відповідні посадові обов’язки. Здійснивши аналіз діяльності та обов’язків офіцерів, які виконують завдання з ОГП, визначено такі компоненти його професійної діяльності: діагностичний, прогностичний компонент, конструктивно-проектувальний; організаційний, практично-реалізаційний (технологічний) компонент, комунікативно-стимулюючий компонент, аналітично-оціночний компонент, дослідницько-творчий компонент та розкрито їх зміст. Унаслідок аналізу наукової літератури, зокрема розгляду таких понять, як «особистість», «діяльність», «професійна діяльність» «готовність до діяльності», «соціальна компетентність», «правова компетентність» та проведеного професіографічного дослідження діяльності офіцера, який залучається до виконання завдань з ОГП, здійснено визначення терміну «соціально-правова компетентність майбутніх офіцерів НГУ», що витлумачено як складне та багаторівневе утворення, сукупність мотивів, соціально-правових знань, вмінь, навичок, досвіду, необхідних для якісного виконання службово-бойових завдань після закінчення ВВНЗ, що сприяють активній соціально-правовій діяльності під час виконання обов’язків за посадою з ОГП та подальшому професійному становленню військового фахівця та складається з ціннісно-мотиваційного когнітивного, діяльнісно-поведінкового і рефлексійного компонентів. Визначено критерії сформованості соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів НГУ: когнітивно-пізнавальний критерій, мотиваційний критерій, операціональний критерій, рефлексійно-корекційний критерій тощо. Описані критерії та показники дали змогу діагностувати низький, середній, і високий рівні сформованості соціально-правової компетентності майбутнього офіцера НГУ. У другому розділі – «Педагогічна технологія формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України» – розроблено та обґрунтовано педагогічну технологію формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів НГУ. Для обґрунтування такої технології побудовано структурно-функціонально-технологічну модель проектувальної діяльності НПП. Для цього визначено та конкретизовано сутність та зміст поняття «проектування» і «моделювання» майбутньої професійної діяльності офіцера НГУ. Основою концепції обґрунтування технології обрано ідею сучасної педагогічної системи, що є базою для побудови освітнього процесу у ВВНЗ. Сама технологія ґрунтується на таких методологічних підходах: компетентнісний, контекстний, проблемний, суб’єктно-діяльнісний, особистісно орієнтований, системний та комунікативно-діяльнісний підходи тощо. Головною метою цієї технології, її головним завданням є формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів НГУ через спеціально створені ситуації, що мають проблемний характер, та відображають особливості її прояву у офіцерів НГУ під час ОГП. Такі ситуації побудовано на основі досвіду військовослужбовців НГУ, що виконували завдання з ОГП в Україні та вимогах держави до правоохоронних органів. Розроблена педагогічна технологія базується на трьох рівнях: науковому, теоретико-методичному та праксиологічному. На науковому рівні технології обґрунтовано ієрархію цілей, зміст і методи навчання майбутніх офіцерів НГУ, спроектовано ідеальну модель та уявлення про її функціонування у ВВНЗ. На теоретико-методичному рівні визначено зміст, підібрано методи, форми та засоби навчання майбутніх офіцерів НГУ. На праксиологічному рівні проведено практичну реалізацію розробленої технології, зафіксовано результат, який в подальшому пройшов статистичне обґрунтування. Визначено завдання і основні компоненти технології, а це: концептуальний, який відображає основну ідею проектування і впровадження педагогічної технології у ВВНЗ; змістовно-процесуальний, який відображає мету (загальну і конкретні цілі; зміст навчального матеріалу, методи і форми навчання, виховання, розвитку курсантів; методи і форми педагогічної діяльності НПП; діяльність викладача з управління освітнім процесом); професійний компонент, який відображає залежність успішності функціонування і відтворення спроектованої педагогічної технології від рівня педагогічної майстерності НПП у конкретному ВВНЗ. Авторську педагогічну технологію у навчальному процесі Національної академії НГУ побудовано за такими етапами: організаційно-теоретичний, мотиваційно-цільовий, процесуально-діяльнісний та контрольно-результативний етапи. Розкрито мету, змістове наповнення кожного етапу технології, надано його характеристику. Зміст технології містить змістове наповнення навчальних дисциплін «Правознавство», «Філософські та соціологічні основи військово-професійної діяльності», спецкурсу «Основи формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів НГУ». Формою дидактичного моделювання на заняттях з курсантами нами було обрано ситуативні проблемні завдання з вирішення службово-бойових завдань ОГП. Запропоновано такі види проблемних завдань для навчання курсантів: завдання 1-ої групи, в основі змісту яких лежить наукова гіпотеза (закономірності розвитку суспільства, соціальні кризи і т.д.); завдання 2-ої групи, в основі яких є неузгодженість зі звичними науковими, соціально-правовими чи побутовими уявленнями; завдання 3-ої групи, проблемний характер яких обумовлений суперечностями між раніше засвоєними знаннями і вимогами службово-бойового завдання з ОГП сьогодення (наприклад, збільшення маргінальних елементів в сірих зонах при веденні бойових дій, прифронтових зонах тощо); завдання 4-ої групи, де необхідне розуміння діалектичних протиріч, вміння оперувати протилежними судженнями (наприклад, зменшення чи збільшення факторів, що погіршують правопорядок під час воєнного стану). Створено базу ситуативних проблемних завдань та їх різновиди в залежності від часу доби, пори року, складу групи правопорушників, місцевості та інше. Усі такі завдання за рівнем складності розділено на 3-и види: прості (типові), середньої складності, складні тощо. В технології спроектовано та реалізовано на заняттях з курсантами практичні ігрові вправи та рольові ігри, що побудовані згідно вимог службових документів МВС до особового складу НГУ під час ОГП. Структуру ігрових занять поділено на такі чотири важливі підструктури: часова структура, організаційна структура, методична та рольова структура гри тощо. Обґрунтовано модель формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів НГУ під час їх навчання у ВВНЗ, що складається з цільового (мета, теоретичні підходи, зміст, завдання, принципи формування соціально-правової компетентності), практично-реалізаційного (етапи, методи, форми і засоби формування соціально-правової компетентності курсантів за спеціальністю 253 «Військове управління») комплексно-процесуального (особливості навчальної взаємодії суб’єктів навчально-виховного процессу під час аудиторного і позааудиторного часу, педагогічні умови) та контрольно-оцінного етапів (рівні, критерії і показники сформованості, засоби оцінювання успішності курсантів). Для формування СПК курсантів запропоновано низку педагогічних умов, що покликані забезпечити успішність функціонування авторської педагогічної технології, а це такі: розвиток військово-професійної спрямованості особистості майбутніх офіцерів НГУ, що дозволяє спиратися під час навчання на механізми внутрішньої мотивації; сконцентрованість процесу формування соціально-правової компетентності на механізмах та методах контекстного і проблемного навчання курсантів реалізації службових функцій під час ОГП; створення в навчальному процесі такого інформаційно-освітнього середовища, що дозволяє побудувати творчу та комфортну атмосферу комунікативної взаємодії під час вирішення ситуативних проблемних завдань та рольових ігор щодо реалізації соціальноправовоїкомпетентностіпід час ОГП. У третьому розділі – «Експериментальна перевірка ефективності педагогічної технології формування соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України» схарактеризовано хід та результати діагностики результатів проведенного педагогічного експерименту відповідно до програми упровадження авторської педагогічної технології. Вона передбачала реалізацію підготовчого, констатувального, формувального та контрольного етапів упродовж 2019-2023 років. Педагогічний експеримент проведено на базі Національної академії Національної гвардії України. На констатувальному та формувальному етапах експерименту в академії взяли участь 182 курсанта. З них 2-і контрольні групи (КГ): КГ-1 – 26 курсантів, а КГ-2 – 132 курсанти різних курсів, та експериментальна група (ЕГ) – 24 курсанти тощо. З огляду на те, що НА НГУ на час проведення дослідження була єдиною, хто здійснював підготовку фахівців з вищою освітою за ОП «Службово-бойове застосування підрозділів Національної гвардії України», нами обрано модель педагогічного експерименту, згідно з якою на констатувальному етапі проведено вимірювання рівня розвитку компонентів соціально-правової компетентності у майбутніх офіцерів ЕГ, КГ-1 та КГ-2, а на контрольному – у ЕГ та КГ-1. Групи було підібрано так, що курсанти ЕГ та КГ-1 були курсантами одного курсу. Серед НПП були задіяні 10 викладачів академії, що викладають на протязі останніх 10-12 років. У розділі виконано дослідно-експериментальну перевірку ефективності запропонованої авторської педагогічної технології формування соціально-правової компетентності курсантів, наведено особливості проведення та узагальнено результати педагогічного експерименту. Представлено статистичний аналіз результатів констатувального, формувального та контрольного етапів експерименту. Результати експерименту також довели припущення про можливість цілеспрямованого формування соціально-правової компетентності на основі розв’язання курсантами ЕГ ситуативних проблемних завдань з ОГП. Визначення рівнів сформованості соціально-правової компетентності курсантів, що проведене після закінчення формувального етапу педагогічного експерименту, засвідчило, що після реалізації авторської педагогічної технології курсанти ЕГ (41,6%) досягли високого рівня соціально-правової компетентності у порівнянні з 26,88% у КГ-1. Одночасно низький рівень такої компетентності у КГ1 показали 19,36 % курсантів проти 8,32% в ЕГ. Достовірність цих результатів перевірено за допомогою методів математичної статистики, а саме: критеріїв Вілкоксона, Фішера, Снедекора, Стьюдента. Аналіз результатів експерименту засвідчує ефективність і перспективність створеної моделі формування соціально-правової компетентності курсантів в освітньому процесі ВВНЗ. Основні здобутки та положення виконаного дослідження можуть бути покладені в основу системи формування соціально-правової компетентності курсантів в освітньому процесі ВВНЗ силових структур України, реалізуватися через навчальний та практичний матеріал підручників, навчальних посібників, навчальних планів підготовки курсантів для несення служби в підрозділах ОГП НГУ. Перспективними напрямами подальших розвідок є: розробка діагностичного інструментарію для експрес оцінювання сформованості соціально-правової компетентності курсантів ВВНЗ, побудова тренінгових курсів та программ формування соціально-правової компетентності курсантів в освітньому процесі ВВНЗ силових структур України. Danylchenko O.A. Formation of socio-legal competence of future officers of the National Guard of Ukraine. – Qualification of scientific work on the rights of manuscript. Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy on speciality 011 Educational, pedagogical sciences. – National Aviation University Flight Academy, Kropyvnytskyi, 2023. Ukraine`s active integration into the world community expands its interaction with other countries in socio-economic, political, medical, military, cultural and other spheres. At the same time, there are growing requirements for specialists in law enforcement agencies, who are called upon to respond quickly to cases of violations of Ukrainian laws and to prevent terrorist acts and crimes. Such changes significantly increase the requirements for graduates of higher military educational institutions (HMEIs) of the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. A thorough reform of higher military education in Ukraine today should ensure the formation of a new generation of military leaders capable of responding quickly and effectively to new threats and challenges, meeting the modern needs of the state and security agencies, the state standards of higher education in Ukraine, and actively introducing modern service and combat experience into the practice of training troops. At the same time, under the conditions of armed aggression against our state, the process of training a new generation of officers requires rapid modification and renewal. It is especially relevant for the National Guard of Ukraine (NGU) since servicemen of this military formation are actively involved in the performance of various tasks: from combat tasks at the front to the protection of public order (PPO) in the regions of Ukraine. The dissertation is devoted to the research of the problem of the formation of sociolegal competence of future officers of the future National Guard of Ukraine. The work performs theoretical generalisation and solves the scientific problem of the formation of socio-legal competence of future officers of the NGU, who will be involved in the performance of public order protection tasks, during training in a higher military educational institution. The introduction contains the substantiation of the relevance and expediency of the research; it formulates its purpose, and objectives, defines the object, subject and methods of the research, shows its connection with scientific plans and programmes, reveals the scientific novelty and practical significance of the obtained results, and also presents data on the approbation of the main provisions of the thesis, presents a list of publications, outlines the structure and scope of the work. The first part – “Formation of socio-legal competence of future officers of the National Guard of Ukraine as a pedagogical problem” – analyses the state of development by foreign and Ukrainian scientists of the problem of readiness of specialists for professional activity as a complex phenomenon. It is stated that the psychological, pedagogical and methodological literature considers various approaches to the analysis of the formation of readiness for activity, which can be grouped by the following levels: psychological, functional, personal, and integrative, each of which is considered in more detail. It is noted that today in military-scientific sources researchers cite common shortcomings in the training of servicemen of military formations of Ukraine, which are organisational, military-professional, linguistic, pedagogical and psychological. It has been established that today one of the important and demanded competencies of officers of NGU military formations is the fulfilment of public order protection tasks. The conducted professional graphic study of the activity of the NGU PPO became the basis for the construction of the professionogram in the form of two interrelated modules: the module on the public order officer`s competencies and the conditions for their fulfilment and the module on the competence of the PPO who effectively performs the relevant job responsibilities. Having carried out the analysis of the activities and duties of officers who perform the tasks of the PPO, the following components of his professional activity have been determined: diagnostic, prognostic component, constructive-projective; organisational, practical-implementation (technological) component, communicative-stimulating component, analytical-evaluative component, research-creative component and their content has been revealed. As a result of the analysis of scientific literature, in particular, the consideration of such concepts as “personality”, “activity”, “professional activity”, “readiness for activity”, “social competence”, “legal competence” and the conducted professional research of the officer's activity involved in the fulfilment of tasks on PPO, the definition of the term “socio-legal competence of future NGU officers” was carried out, which is interpreted as a complex and multilevel formation, a set of motives, socio-legal knowledge, abilities, skills necessary for the qualitative performance of service and combat tasks after graduation from the HMEI, contributing to the active socio-legal activity in the performance of duties and further professional development of a military specialist and consists of cognitive, value-motivational, activity-behavioural and reflexive components. For convenience and accuracy of scientific display, symmetry in the system of components-criteria of the formation of socio-legal competence of future NGU officers was carried out. The described criteria and indicators allowed us to diagnose low, medium and high levels of formation of socio-legal competence of future NGU officers. In the second part – “Pedagogical technology of formation of socio-legal competence of future officers of the National Guard of Ukraine” – the pedagogical technology of formation of socio-legal competence of future NGU officers is developed and substantiated. To substantiate such technology the structural-functional-technological model of designing activity of SPS is constructed. For this purpose, the essence and content of the concept of “designing” and “modelling” of the future professional activity of an NGU officer are defined and specified. The basis of the concept of technology justification is the idea of the modern pedagogical system, which is the basis for the construction of the educational process in higher education institutions. The technology itself is based on such methodological approaches: competence, contextual, problematic, subject-activity, personal-oriented, systematic and communicative-activity approaches, etc. The main goal of this technology, its main objective is the formation of socio-legal competence of future NGU officers through specially created situations that are problematic and reflect the peculiarities of its manifestation in NGU officers during the PPO. Such situations are built based on the experience of NGU servicemen who fulfilled the tasks of PPO in Ukraine and the state requirements to law enforcement agencies. The developed pedagogical technology is based on three levels: scientific, theoretical-methodological and praxiological. At the scientific level of technology, the hierarchy of objectives, content and methods of training of future NGU officers is justified, the ideal model is designed and the idea of its functioning in higher military education institutions is presented. At the theoretical and methodological level, the content is determined, and methods, forms and means of training future NGU officers are selected. At the praxiological level, the practical implementation of the developed technology was carried out, the result was recorded, which was further statistically substantiated. The tasks and main components of the technology are defined, namely: conceptual, which reflects the main idea of designing and implementing pedagogical technology in higher education institutions; content-processual, which reflects the goal (general and specific goals; content of educational material, methods and forms of teaching, education, development of cadets; methods and forms of pedagogical activity of SPS; teacher's activity in managing the educational process); professional component, which reflects the dependence of the success of functioning and reproduction of the pedagogical technology in higher education institution; professional component, which reflects the dependence of the success of functioning and reproduction of the designed pedagogical technology on the level of pedagogical skills of SPS at a particular HMEI. The author`s pedagogical technology in the educational process of the National Academy of NGU is built according to the following stages: organisational-theoretical, motivational-targeted, procedural-activity and control-productive stages. The goals and content of each stage of the technology are disclosed and its characteristics are given. The content of the technology contains the content of academic disciplines “Jurisprudence”, “Philosophical and sociological foundations of military-professional activity”, special course “Fundamentals of the formation of socio-legal competence of future NGU officers”. We have chosen situational problem-solving tasks related to the fulfilment of operational and combat missions of the PPO as the form of didactic modelling for classes with cadets. The following types of problem tasks for training cadets offered: tasks of the 1st group, the content of which is based on a scientific hypothesis (regularities of society development, social crises, etc.); tasks of the 2nd group, the basis of which is inconsistency with the usual scientific, socio-legal or everyday ideas; tasks of the 3rd group, the problematic nature of which is caused by contradictions between the previously learned knowledge and the requirements of the service-combat tasks of the present PPO (e.g., the increase of marginal elements in grey zones during the conduct of combat operations); tasks of the 3rd group, the problematic nature of which is caused by contradictions between the previously learned knowledge and the requirements of the service-combat tasks of the present PPO (e.g., the increase of marginal elements in grey zones during the conduct of combat operations); tasks of the 4th group where it is necessary to understand dialectical contradictions and be able to operate with opposite judgements (e.g., decrease or increase of factors worsening law and order during martial law). A database of situational problem tasks and their varieties depending on the time of day, time of year, composition of the group of offenders, terrain, etc. has been created. All such tasks are divided into three types according to the level of complexity: simple (typical), medium complexity, complex etc. The technology has been used to design and implement practical game exercises and role-playing games in classes with cadets, which are based on the requirements of the MIA`s official documents for NGU personnel during the PPO. The structure of game classes is divided into the following four important substructures: time structure, organisational structure, methodological and role-playing structure of the game, etc. The model of formation of socio-legal competence of future officers of NGU during their training in HMEIs, consisting of the target (purpose, theoretical approaches, content, tasks, principles of formation of socio-legal competence), practical-implementation (stages, methods, forms and means of formation of socio-legal competence of cadets on speciality 253 “Military administration”) complex-processual (peculiarities of educational interaction of subjects of the educational process during classroom and extracurricular training), control and evaluation stages (levels, criteria and indicators of formation, means of evaluation of cadets` performance). Several pedagogical conditions designed to ensure the successful functioning of the author`s pedagogical technology are proposed for the formation of cadets` SLC, and these are the following: the development of military-professional orientation of the personality of future NGU officers, which allows reliance on the mechanisms of internal motivation during training; the concentration of the process of formation of socio-legal competence on the mechanisms and methods of contextual and problem-based training of cadets in the implementation of service functions during the PPO; creation in the educational process of such information and educational environment that allows building a creative and comfortable atmosphere of communicative interaction when solving situational problem tasks and role-playing games on the implementation of socio-legal competence during PPO. In the third section – “Experimental verification of the effectiveness of the pedagogical technology of formation of socio-legal competence of future officers of the National Guard of Ukraine” the course and results of diagnostics of the outcomes of the conducted pedagogical experiment by the programme of implementation of the author`s pedagogical technology are described. It provided for the implementation of the preparatory, confirmatory, formative and control stages during 2019-2023. The pedagogical experiment was conducted based on the National Academy of the National Guard of Ukraine. 182 cadets participated in the academy at the establishing and formative stages of the experiment. Of them 2 control groups (CG): CG-1 – 26 cadets, and CG-2 – 132 cadets of different courses, and experimental group (EG) – 24 cadets, etc. Taking into account the fact that at the time of the study, NA NGU was the only one that trained specialists with higher education in the subject “Service and combat application of units of the National Guard of Ukraine”, we chose the model of the pedagogical experiment, according to which the level of development of components of socio-legal competence of future officers in EG, KG-1 and CG-2 was measured at the ascertaining stage, and the control stage – in EG and CG-1. The groups were selected in such a way that EG and CG-1 cadets were cadets of the same course. Among the SPS, 10 academy teachers who have been teaching for the last 10-12 years were involved. The section contains the experimental verification of the effectiveness of the proposed author`s pedagogical technology of formation of social and legal competence of cadets, the peculiarities of conducting and the generalised results of the pedagogical experiment. The statistical analysis of the results of the ascertaining, formative and control stages of the experiment is presented. The results of the experiment also proved the assumption about the possibility of purposeful formation of socio-legal competence based on solving situational problem tasks on the PPO by EG cadets. Determination of the levels of formation of socio-legal competence of cadets, conducted after the end of the forming stage of the pedagogical experiment, showed that after the implementation of the author`s pedagogical technology EG cadets (41.6%) reached a high level of socio-legal competence compared to 26.88% in CG-1. At the same time, 19.36% of cadets in CG-1 showed a low level of such competence compared to 8.32% in EG. The validity of these results was verified using the methods of mathematical statistics, namely: Wilcoxon, Fisher-Snedecor, and Student`s criterion. The analysis of the results of the experiment testifies to the effectiveness and productivity of the created model of the formation of social and legal competence of cadets in the educational process of the HMEI. The main achievements and provisions of the research can be used as a basis for the system of formation of socio-legal competence of cadets in the educational process of higher military educational institutions of power structures of Ukraine, to be implemented through the educational and practical material of textbooks, manuals, curricula for training cadets for service in the units of the PPO NGU. Promising directions for further research are the development of diagnostic tools for express assessment of the formation of socio-legal competence of cadets of universities, and the construction of training courses and programmes for the formation of socio-legal competence of cadets in the educational process of universities of law enforcement agencies of Ukraine.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2275
Appears in Collections:Освітні, педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Danylchenko_Formuvannia kompetentnosti.pdf4.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.