Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2155
Title: Педагогічні умови формування професійної самореалізації майбутніх авіаційних фахівців
Other Titles: Pedagogical Conditions for the Formation of Professional Self-Fulfillment of Future Aviation Specialists
Authors: Радул, Сергій Григорович
Radul, Serhii
Keywords: професійна самореалізація
авіаційний фахівець
середовище
професійна комунікація
управлінські здібності
працездатність
компетентності
самоаналіз
саморозвиток
самовдосконалення
professional self-realization
aviation specialist
environment
professional communication
management skills
work capacity
competences
self-analysis
self-development
self-improvement
Issue Date: 2023
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Радул, Сергій Григорович. Педагогічні умови формування професійної самореалізації майбутніх авіаційних фахівців / Сергій Григорович Радул // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць / гол. ред. О. І. Москаленко. – Кропивницький : ЛА НАУ, 2023. – Випуск 13. – С. 134-140. DOI: 10.33251/2522-1477-2023-13-134-140
Abstract: У статті розглядаємо процес використання засобів педагогічного впливу на процес формування професійної самореалізації майбутнього авіафахівця. Визначаємо професійну самореалізацію як цілісне багаторівневе і багатокомпонентне утворення у професійній структурі особистості авіафахівця, що містить професійно необхідні знання, розумову діяльність, мотиваційну спрямованість та систему інтеріоризованих цінностей, котрі визначають професійну свідомість, детерміновані властивостями інтегральної індивідуальності та направлені на реалізацію професійного ідеалу в реальну дійсність, що закріпленні у визнанні цих досягнень іншими. Педагогічними умовами впливу визначаємо: соціальну та професійну комунікацію як фактор розвитку професійної самореалізації; управлінські / організаторські здібності як важливу компоненту готовності до професійної діяльності; працездатність у трудовій діяльності. The article substantiates the pedagogical conditions for the professional self-realization formation of future aviation specialists in the process of educational and professional training: social and professional communication; management skills; capacity for work. Communicativeness is the guiding lever for the quality of future aviation specialist professionalism. An aviation specialist must have a high level of psychological and pedagogical competence; feel the need for self-knowledge, self-change self-control, and self-correction. Such specialist also needs to form and develop reflexivity, flexibility, empathy, and positive communication. Self-analysis of an aviation specialist reflects the following processes: socialization and professional self-determination; the process of individualization and the foundations of intrapersonal self-determination; integral process of the individual self-determination. The main indicator of managerial/organizational abilities is the capability to independently resolve situations by profession (occupational, psychological, pedagogical, organizational, administrative, and domestic). The main organizational task of future aviation specialist is the ability to learn how to project one's own personal and professional growth. This can be realized only on the basis of active application of psychological knowledge in the socio- and intercultural spaciousness. Activity and self-determination are the basic components of the professional self-realization of the future aviation specialist. Effective formation and consolidation of managerial capacities is possible only in special developing social environment (social oasis). Much attention is paid to the ability to work effectively, creatively, resourcefully and productively – capacity for work. The professional competence of the future aviation specialist depends both on the assimilation of normative samples and standards, and on the development of critical thinking. Along with mental mobility, we distinguish creative attitude towards the future profession. An important condition for creative activity is the presence of the following characteristics: professional focus on activity (motivation), availability of professional competences (professionalism) and emotional flexibility (emotional rigidity). Also, professional development and integration into the university/social microenvironment develops the ability to quickly master adaptation, flexibility, dynamics, and mobility.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2155
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Radul_Pedagogichni umovy.pdf983.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.