Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1807
Title: Аналіз зарубіжного досвіду підготовки пілотів до міжкультурної взаємодії
Other Titles: The analysis of foreigh experience pilots’ training for intercultural interaction
Authors: Мартиненко, Надія Олександрівна
Martynenko, Nadiia
Keywords: зарубіжний досвід
авіафахівець
міжкультурна освіта
культура
міжкультурна взаємодія
foreign experience
aviation specialist
intercultural education
culture
intercultural interaction
Issue Date: 2022
Publisher: Кропивницький: «Поліум»
Citation: Мартиненко, Н. О. Аналіз зарубіжного досвіду підготовки пілотів до міжкультурної взаємодії / Н. О. Мартиненко // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : «Поліум», 2022. - Вип. 11. - С. 96-101. DOI: 10.33251/2522-1477-2022-11-96-101
Abstract: У статті розглядається становлення міжкультурної освіти в країнах Європи та США. Зазначається, що освітні програми авіаційних ЗВО не достатньо акцентують на міжкультурній складовій у структурі дисциплін. Проаналізовано зарубіжний досвід у питанні міжкультурної взаємодії та комунікації найвідоміших авіаційних університетів, а саме: освітні програми, структуру базових дисциплін, організацію освітнього процесу. Виокремлено ключові аспекти ефективного впровадження міжкультурної освіти в Україні. The article generalizes incipience of cross-cultural education is examined in the countries of Europe and United States. It is marked, that the educational programs of aviation Higher Education Institutions do not pay enough attention on a cross-cultural constituent in the structure of disciplines. It is analyzed foreign experience in the question of cross-cultural co-operation and communication of the known aviation universities, namely: educational programs, structure of base disciplines, organization of educational process. The key aspects of effective introduction of cross-cultural education are distinguished in Ukraine. It is studied that forming of cross-cultural educational process of the program of establishments of higher education of countries of Europe and United States built by means of next key descriptions: realization of the global, national, regional and institutional educational programs; forming of personality and professional competence for all students, that allows to them successfully to work and live in multicultural and multilingual society; the table of contents of studies from disciplines includes a national and cultural constituent necessarily; an educational process is sent to preparation of students to operate in an unknown international situation, extending the limits of their thinking and forming of capacity for the creative and critical thinking; a considerable role is taken to possessing foreign languages (in particular, to English) among students and teachers; stimulation of development of international research activity. While analyzing experience of foreign Higher Education Institutions, it was noticed that the aim of every university is effective cross-cultural communication and co-operation at global level, composition of students is multinational in fact. The educational programs and structure of disciplines are built taking into account a cross-cultural constituent, namely: cultural and historical values of different countries; ability of students to respect traditions of other ethnos; ability to set international contacts by means of effective cross-cultural co-operation. Also, it is marked that large attention of teachers is spared to the psycho emotional state of every student. The separate special courses are conducted: work in a command, tolerance, sensitivity, respect to the culture and traditions different nationalities.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1807
Appears in Collections:Праці здобувачів освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Martynenko_mijkulturna.pdf583.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.