Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1803
Title: Теоретичні засади особистісного самовизначення у майбутніх фахівців авіаційної галузі
Other Titles: Theoretical fundamentals of personal self-determination in future aviation specialists
Authors: Радул, Сергiй Григорович
Харламова, Лiлiя Степанiвна
Radul, Serhii
Kharlamova, Liliia
Keywords: самовизначення
самоздійснення
саморозвиток
самореалізація
майбутній авіафахівець
цінності та життєва позиція
self-determination
self-realization
self-development
future aviation specialist
values and life position
Issue Date: 2022
Publisher: Кропивницький: «Поліум»
Citation: Радул, С. Г. Теоретичні засади особистісного самовизначення у майбутніх фахівців авіаційної галузі / С. Г. Радул, Л. С. Харламова // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : «Поліум», 2022. - Вип. 11. - С. 67-73. DOI: 10.33251/2522-1477-2022-11-67-73
Abstract: У статті розглядається особистісне самовизначення майбутнього авіа.фахівця як процес свідомого визначення суб’єктом власної внутрішньої сутності та місця в системі суспільних відносин. Центральним моментом самовизначення розвитку особистості є усвідомлення потреби у самопізнанні, самозміні, саморозвитку, самоздійсненні та самореалізації. Процес особистісного самовизначення майбутніх фахівців авіаційної галузі зумовлюється системою їх ціннісних орієнтацій. Надається комплекс ефективних діагностичних методик щодо визначення особистісного самовизначення майбутнього авіаційного фахівця. Застосування активних форм впливу на розвиток позитивного самоставлення і самоприйняття курсантів/студентів оптимізує процес особистісного самовизначення, і в подальшому професійної самореалізації. The article considers the personal self-determination of the future aviation specialist as a process of conscious estimation of the subject's own inner essential quality. The central point of self-determination of personal development is the awareness of the need for self-knowledge, self-change, self-development and self-realization. The process of personal self-determination of future professionals is determined by the system of their value orientations. The use of active forms of influence on the development of positive self-esteem and self-acceptance of cadets/students optimizes the process of personal self-determination, and further professional self-realization. Peculiarities of personal self-determination at a young age in the conditions of educational process of the higher Flight educational institution of Ukraine are caused by internal determinants of personality development: the nature and style of the cadet/student's self-assessment, the level of readiness for personal and professional self-realization in real social and professional environment, acquiring the meaning of "Self", the presence of positive "Self-concept", the level of personality flexibility development, the life plan presence. The process of personal self-determination of a student depends on the nature and style of his self-assessment. Positive self-esteem in its emotional and value aspect ("self-interest", "autosympathy", "self-acceptance", "self-understanding", "expectation of a positive attitude of others") has a primary impact on the process of self-determination during higher aviation education. Formation of stable socially significant value orientations in young men and women and achievement of a high level of their structure; taking into account socio-cultural, age and individual characteristics of personality development, helped to increase the effectiveness of the process of personal self-determination in adolescence. The use of active forms of influence on the development of positive self-esteem and self-acceptance of students optimizes the process of personal self-determination.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1803
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Radul_samorozvytok.pdf564.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.