Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1688
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСитник, Ю. Б.-
dc.contributor.authorСытникк, Ю. Б.-
dc.contributor.authorSytnyk, Yu.-
dc.date.accessioned2022-04-21T07:02:09Z-
dc.date.available2022-04-21T07:02:09Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationСитник, Ю. Б. Підхід щодо побудови системи управління безпекою польоту авіації в умовах невизначеності / Ю. Б. Ситник // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. - 2021. - № 2(43). - С. 66-72. DOI: 10.30748/nitps.2021.43.09en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1688-
dc.description.abstractУ статті проведений аналіз щодо організації системи безпеки польотів (БП), що базується на двох контурах управління БП (управління та забезпеченням БП). Встановлено, що рішення задач по управлінню та забезпеченню БП на сьогоднішній день базується в основному на математичному апараті, який побудований на імовірнісних, статистичних методах. Дані методи не дозволяють урахувати неповноту, невизначеність, неточність відомостей. Для задач, які не піддаються строгій формалізації і мають логіко-аналітичний характер, у тому числі виробці рекомендацій з управління БП, запропоновано використовувати нечітку логіку як засіб моделювання невизначеності природної мови. Обґрунтовано автоматизацію рішення задач управління БП здійснити впровадженням нових технологій в систему управління БП. Обраний когнітивний метод формалізації задачі управління БП та модель подання знань, яка заснована на нечітких множинах і нечіткої логіки. Запропоновано формалізацію знань про процес управління БП здійснити шляхом використання трикутних нечітких чисел і трапецієподібних нечітких інтервалів, доцільність використання яких обумовлюється простотою виконання операцій над ними, можливістю їх наочної графічної інтерпретації. В якості базової моделі представлення знань про процес управління БП в умовах невизначеності визначені інтервальні нечіткі множини типу 2 і засновані на них нечіткі логічні системи інтервального типу. Тип алгоритму нечіткого виводу, що використовується в нечіткій логічній системі, визначається структурою нечітких продукційних правил, процедурою фазифікації, агрегування, активізації, акумулювання і дефаззифікації. Розроблений новий підхід побудови системи управління БП з використанням нових інформаційних технологій, який забезпечує запобігання авіаційних подій при організації конкретного польоту повітряного судна. В статье проведен анализ организации системы безопасности полетов (БП), основанной на двух контурах управления БП (управление и обеспечение БП). Установлено, что решение задач по управлению и обеспечению БП на сегодняшний день базируется в основном на математическом аппарате, который построен на вероятностных, статистических методах. Данные методы не позволяют учесть неполноту, неопределенность, неточность сведений. Для задач, которые не поддаются строгой формализации и имеют логико-аналитический характер, в том числе выработке рекомендаций по управлению БП, предложено использовать нечеткую логику как средство моделирования неопределенности естественного языка. Обосновано осуществление автоматизации решения задач управления БП внедрением новых технологий в систему управления БП. Выбран когнитивный метод формализации задачи управления БП и модель представления знаний, основанная на нечетких множествах и нечеткой логики. Предложено формализацию знаний о процессе управления БП осуществить путем использования треугольных нечетких чисел и трапециевидных нечетких интервалов, целесообразность использования которых определяется простотой выполнения операций над ними, возможностью их наглядной графической интерпретации. В качестве базовой модели представления знаний о процессе управления БП в условиях неопределенности определены интервальные нечеткие множества типа 2 и основанные на них нечеткие логические системы интервального типа. Тип алгоритма нечеткого вывода, используемый в нечеткой логической системе, определяется структурой нечетких продукционных правил, процедурой фаззификации, агрегирования, активизации, аккумулирования и дефаззификации. Разработан новый подход построения системы управления БП с использованием новых информационных технологий, который обеспечивает предотвращение авиационных происшествий при организации конкретного полета воздушного судна. The article analyzes the organization of flight safety system (FS), which is based on two circuits of FS management (man-agement and providing of FS). It is established that the solution of problems on management and maintenance of FS is based generally on the mathematical device which is built on probabilistic, statistical methods. These methods do not allow to take into account the incompleteness, uncertainty, inaccuracy of information. For tasks that are not subject to strict formalization and have a logical-analytical nature, including the development of recommendations for the management of FS, it is proposed to use fuzzy logic as a means of modeling the uncertainty of natural language. The introduction of new technologies in the FS control system by automating the solution of FS control problems is substantiated. The cognitive method of formalization of the FS control problem and the model of knowledge representation, which is based on fuzzy sets and fuzzy logic, are chosen. It is proposed to formalize the knowledge about the process of FS control by using triangular fuzzy numbers and trapezoidal fuzzy intervals. The expediency of their use is due to the simplicity of operations on them, the possibility of their visual graphical interpretation. Interval fuzzy sets of type 2 and, based on them, fuzzy logical systems of interval type are defined as the basic model of knowledge representation about the process of FS control in the conditions of uncertainty. The type of fuzzy inference algorithm used in a fuzzy logic system is determined by the structure of fuzzy production rules, the procedure of fassification, aggregation, activation, accumulation and dephasification. A new approach to building a FS control system using new information technologies has been developed, which ensures the prevention of aviation events when organizing a specific flight of an aircraft.en_US
dc.language.isouaen_US
dc.publisherХарків: ХНУПСen_US
dc.subjectбезпека польотівen_US
dc.subjectсистема управління безпекою польотівen_US
dc.subjectінтервальні нечіткі множини типу 2en_US
dc.subjectособа, що приймає рішенняen_US
dc.subjectнечітка логічна системаen_US
dc.subjectтрикутні нечіткі числаen_US
dc.subjectтрапецієподібні нечіткі інтервалиen_US
dc.subjectзнанняen_US
dc.subjectформалізація знаньen_US
dc.subjectбезопасность полетовen_US
dc.subjectсистема управления безопасностью полетовen_US
dc.subjectинтервальные нечеткие множества типа 2en_US
dc.subjectлицо, принимающее решениеen_US
dc.subjectнечеткая логическая системаen_US
dc.subjectтреугольные нечеткие числаen_US
dc.subjectтрапециевидные нечеткие интервалыen_US
dc.subjectзнанияen_US
dc.subjectформализация знанийen_US
dc.subjectflight safetyen_US
dc.subjectflight safety management systemen_US
dc.subjectinterval fuzzy sets of type 2en_US
dc.subjectdecision makeren_US
dc.subjectfuzzy logic systemen_US
dc.subjecttriangular fuzzy numbersen_US
dc.subjecttrapezoidal fuzzy intervalsen_US
dc.subjectknowledgeen_US
dc.subjectformalization of knowledgeen_US
dc.titleПідхід щодо побудови системи управління безпекою польоту авіації в умовах невизначеностіen_US
dc.title.alternativeПодход к построению системы управления безопасностью полетов авиации в условиях неопределенностиen_US
dc.title.alternativeApproach to construction of aviation safety management system in uncertaintyen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sytnyk_decision.pdf465.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.