Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1484
Title: Анализ возможностей реализации модульного принципа создания модификаций воздушных судов и их эффективной эксплуатации в системе отечественных авиаперевозок
Other Titles: Аналіз можливостей реалізації модульного принципу створення модифікацій повітряних суден та їх ефективної експлуатації в системі вітчизняних авіаперевезень
Analysis of the possibilities of implementing the modular principle of creating aircraft modifications and their effective operation in the system of domestic air transportation
Authors: Гайдачук, В. Е.
Серебрянникова, В. Ю.
Гайдачук, В. Є.
Серебряннікова, В. Ю.
Serebriannikova, V. Yu.
Keywords: модификации воздушных судов
модульный принцип
эффективность авиаперевозок
методика анализа эффективности
авиационный бизнес
модифікації повітряних суден
модульний принцип
ефективність авіаперевезень
методика аналізу ефективності
авіаційний бізнес
aircraft modifications
modular principle
efficiency of air transportation
method of efficiency analysis
aviation business
Issue Date: 2021
Publisher: Харків: ХАІ
Citation: Гайдачук, В. Е. Анализ возможностей реализации модульного принципа создания модификаций воздушных судов и их эффективной эксплуатации в системе отечественных авиаперевозок / В. Е. Гайдачук, В. Ю. Серебрянникова // Відкриті інформаційні та комп'ютерні інтегровані технології : зб. наук. пр. / Нац. аерокосм. ун-т ім. М. Є. Жуковського "Харьк. авіац. ін-т". – Харків : ХАІ, 2021.- № 93. - С. 15-26. DOI: 10.32620/oikit.2021.93.02
Abstract: Известно, что воздушное судно приносит доход эксплуатирующей авиакомпании только тогда, когда находится в воздухе. Когда оно находится на земле, в аэропорту, авиакомпания несет большие затраты на его аэродромное обслуживание. Чем больше время стоянки самолета на земле, тем меньше фактическое время полета самолета. В связи с этим проанализирована возможность реализации одного из перспективных принципов создания и эффективной эксплуатации модификаций воздушных судов транспортной категории – модульный принцип. Рассмотрены перспективы реализации модульных модификаций в авиакомпаниях отечественных авиаперевозок в условиях дальнейшего развития рыночной экономики. Модификации, основанные на реализации модульного принципа, классифицированы на два типа – в виде автономных модулей, размещаемых при эксплуатации воздушных судов в фюзеляже, и в виде съемного модульного отсека фюзеляжа воздушного судна. Проведены обзор и анализ существующих проектов этих типов модульных конструктивно-технологических решений, сравнение их преимуществ и недостатков в технико-экономических аспектах перспектив их реализуемости. Оценена возможность эффективной реализации модульного принципа модификаций воздушных судов транспортной категории, для чего был выполнен обобщенный анализ отечествен-ной и зарубежной информации, связанной с обсуждаемой проблемой, на основе которого синтезирована укрупненная блок-схема комплексной методики анализа эффективности эксплуатации модульных модификаций в системе авиаперевозок в сравнении с традиционными (существующими). Вскрыты ключевые аспекты содержания основных блоков схемы, включающие основные положения технического обслуживания и ремонта воздушных судов в современных условиях их эксплуатации по состоянию на основе зарубежного опыта, а также основные аспекты содержания блоков учета весовых потерь при проектировании и реализации традиционных и модульных модификаций воздушных судов. Обобщенная информация, связанная с реализацией синтезированной блок-схемы, ориентированная на последующее дополнение, должна стать основой методов обеспечения соответствия и нормативной документации при проектировании и реализации перспективных отечественных модификаций воздушных судов транспортной категории. Відомо, що повітряне судно дає дохід авіакомпанії, що його експлуатує, тільки тоді, коли знаходиться в повітрі. Коли воно перебуває на землі, в аеропорту, авіакомпанія зазнає великих витрат на його аеродромне обслуговування. Чим більше час стоянки літака на землі, тим менше фактичний час польоту літака. У зв'язку з цим проаналізовано можливість реалізації одного з перспективних принципів створення й ефективної експлуатації модифікацій повітряних суден транспортної категорії – модульний принцип. Розглянуто перспективи реалізації модульних модифікацій в авіакомпаніях вітчизняних авіаперевезень в умовах подальшого розвитку ринкової економіки. Модифікації, що базуються на реалізації модульного принципу, класифіковано на два типи – у вигляді автономних модулів, що розміщуються при експлуатації повітряних суден у фюзеляжі, і у вигляді знімного модульного відсіку фюзеляжу повітряного судна. Проведено огляд та аналіз наявних проектів цих типів модульних конструктивно-технологічних рішень, порівняння їх переваг і недоліків у техніко-економічних аспектах перспектив їх реалізації. Оцінено можливість ефективної реалізації модульного принципу модифікацій повітряних суден транспортної категорії, для чого було виконано узагальнений аналіз вітчизняної та зарубіжної інформації, пов'язаної з обговорюваною проблемою, на основі якого синтезовано укрупнену блок-схему комплексної методики аналізу ефективності експлуатації модульних модифікацій у системі авіаперевезень порівняно з традиційними (наявними). Розкрито ключові аспекти змісту основних блоків схеми, що містять основні положення технічного обслуговування й ремонту повітряних судів у сучасних умовах їх експлуатації за станом на основі зарубіжного досвіду, а також основні аспекти змісту блоків обліку вагових втрат при проектуванні й реалізації традиційних і модульних модифікацій повітряних суден. Узагальнена інформація, пов'язана з реалізацією синтезованої блок-схеми, орієнтована на подальше доповнення, має стати основою методів забезпечення відповідності й нормативної документації при проектуванні й реалізації перспективних вітчизняних модифікацій повітряних суден транспортної категорії. It is known that an aircraft generates income for the operating airline only when it is in the air. Being on the ground, at the airport, airlines incur high costs for aerodrome maintenance of the aircraft. The longer the aircraft is stationary on the ground, the shorter the actual flight time of the aircraft. In this regard, the possibility of implementing one of the promising principles for the creation and effective opera-tion of modifications of aircraft of the transport category - the modular principle - has been analyzed. The prospects for the implementation of modular modifications in domestic airlines in the context of further development of the market economy are considered. Modifications based on the implementation of the modular principle are classified into two types - created in the form of autonomous modules placed in the fuselage during aircraft operation and in the form of a removable modular compartment of the aircraft fuselage. A review and analysis of existing projects of these types of modular constructive and technological solutions, a comparison of their advantages and disadvantages in the technical and economic aspects of the prospects for their feasibility are carried out. The possibility of effective implementation of the modular principle of modifications of aircraft of the transport category was assessed, for which a generalized analysis of domestic and foreign information related to the state of the problem under discussion was carried out, on the basis of which an enlarged block diagram of a comprehensive methodology for analyzing the efficiency of operation of modular modifications in the air transportation system was synthesized in comparison with traditional (existing). The key aspects of the content of the main blocks of the scheme are revealed, including the main provisions of the maintenance and repair of aircraft in modern conditions of their operation, based on foreign experience, as well as the main aspects of the content of the blocks for accounting for weight losses in the design and implementation of traditional and modular modifications of aircraft. The generalized information related to the implementation of the synthesized block diagram, focused on subsequent addition, should form the basis of compliance methods and regulatory documentation in the design and implementation of promising domestic modifications of aircraft of the transport category.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1484
Appears in Collections:Праці здобувачів освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Serebriannikova_biznes.pdf711.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.