Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1352
Title: Шляхи мотивації до навчання іноземних мов майбутніх авіаційних фахівців в умовах дистанційної освіти
Other Titles: Ways of motivation to learn foreign languages of future aviation specialists in remote learning conditions
Authors: Герасименко, Людмила Сергіївна
Муравська, Світлана Миколаївна
Підлубна, Ольга Миколаївна
Herasymenko, Liudmyla
Muravska, Svitlana
Pidlubna, Olha
Keywords: мотивація до навчання іноземних мов
підготовка авіаційних фахівців
дистанційне навчання
розвиток комунікативної компетентності
пандемія COVID-19
інтерактивні методи навчання
motivation to learn foreign languages
aviation specialists’ training
remote learning
development of communicative competence
COVID-19 pandemic
interactive teaching methods
Issue Date: 2021
Publisher: Кропивницький: «Поліум»
Citation: Герасименко, Л. С. Шляхи мотивації до навчання іноземних мов майбутніх авіаційних фахівців в умовах дистанційної освіти / Л. С. Герасименко, С. М. Муравська, О. М. Підлубна // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. Вип. 10 / голов. ред. Т. С. Плачинда. - Кропивницький : "Поліум", 2021. - С. 107-113. DOI: 10.33251/2522-1477-2021-10-107-113
Abstract: У статті проаналізовано проблему мотивації до навчання іноземних мов майбутніх авіаційних фахівців в умовах дистанційної освіти. Констатовано, що мотивація є критичною детермінантою навчання студентів та їхніх досягнень, оскільки від рівня мотивації студентів залежить рівень їх успішності. Зазначено, що демотивація або відсутність мотивації негативно впливають на освітній процес. Окреслено основні труднощі онлайн навчання та запропоновано шляхи їх подолання. Акцентовано увагу на потребі пошуку ефективних шляхів організації навчання іноземної мови в онлайн форматі. Запропоновано шляхи мотивації студентів до навчання іноземної мови, що базуються на підвищенні інтересу до предмета за рахунок групових та інтерактивних методів роботи, розвитку критичних умінь. The problem of future aviation specialists’ motivation to learn foreign languages in the conditions of remote learning has been analyzed in the given article. It has been defined that motivation is a critical component of students’ learning and their achievements as their success in studying depends on the level of their motivation. It has been underlined that demotivation has a negative effect on educational process. The results of the observation and students’ interviewing have helped to define the main problems which lead to students’ demotivation. Among them we can distinguish the following ones: the students are not ready to perceive a big amount of information online; technical problems with the Internet; some personal problems caused by the fact that students stay at home; the absence of universal approach for teaching different subjects; the teachers’ lack of knowledge in the sphere of IT; a big amount of tasks online which do not fully correspond to the learning tasks. A few practices have been developed to make online learning more effective. They are presented underneath: using the tasks in which students express their point of view on the learnt material and the aspects they haven’t covered yet; making the activities used in the classroom shorter and, therefore, more effective; using tests and other evaluation techniques to monitor the quality of the learning process; using the sessions in which students can ask questions and take part in the discussions; meetings in breakout rooms during online classes; personal messages to students encouraging them to be actively involved in the learning process; applying real life situations to demonstrate the content; using the project method and additional work with it. The process of modernization of the sphere of education nowadays in the terms of online classes in higher educational establishments is a real challenge today. To succeed in it, we need to create friendly and comfortable virtual environment which will help students to become successful and overcome language barriers. It has also been advised to use different methods to motivate the students to learn the languages by referring to group work and interactive methods and developing critical thinking skills.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1352
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Herasymenko_komunikatyvnoi.pdf323.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.