Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1309
Title: Спрямованість змісту фахової підготовки як педагогічна умова формування професійної рефлексії майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом
Other Titles: Direction of professional training content as pedagogical condition for development of air traffic controllersʼ professional reflection
Authors: Лопатюк, Олена Володимирівна
Lopatiuk, Olena
Keywords: фахова підготовка
знання
зміст навчання
програми
принципи
професійна рефлексія
professional training
knowledge
educational content
programmes
principles
professional reflection
Issue Date: 2018
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Лопатюк, О. В. Спрямованість змісту фахової підготовки як педагогічна умова формування професійної рефлексії майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом / О. В. Лопатюк // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки : збірник наукових праць. - Кропивницький : ЛА НАУ, 2018. - Випуск 4. - С. 272-275.
Abstract: У статті розглянуто одну з педагогічних умов формування професійної рефлексії майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом у фаховій підготовці. Розкрито сутність понять «зміст», «фахова підготовка», «зміст навчання». Визначено, що саме зміст навчання є одним з основних компонентів, що формує навчальний процес та зумовлюється рівнем розвитку наук і соціального досвіду людства. Зазначено напрями фахової підготовки у сучасних вишах, фактори, що характеризують особливості розвитку особистості професіонала у вищий школі. Розкрито сутність принципу практичного застосування знань. Обґрунтовано доцільність застосування означеної педагогічної умови у фаховій підготовці для розвитку рефлексивного мислення і усвідомлення подальшого професійного зростання. The article deals with one of the pedagogical conditions for development of air traffic controllersʼ professional reflection in professional training. It is revealed the essence of notions "content", "professional training", "educational content". Itʼs determined that the educational content is one of the main components, which forms the educational process and is predetermined by the level of development of science and social experience of mankind. The marked are directions for professional training in modern higher educational establishments; factors, that characterize the peculiarities of specialistʼs personal development in high school. The essence of the principle of knowledge practical application is revealed. The educational plans for the subjects, which are taught for qualification "Air traffic control" at the flight academy, are analyzed. Itʼs noted that direction of professional training content to development of air traffic controllersʼ professional reflection is one of the pedagogical conditions, which is necessary for efficient professional activity of future air traffic controllers. Itʼs grounded the practicability of application of mentioned above pedagogical condition in professional training for the reflexive thinking development and realizing further professional growth. In the authorʼs opinion, the emphasized pedagogical condition gives an opportunity to direct the educational content of future air traffic controllersʼ professional training to getting reflexive knowledge, skills, for the students to realize their valuable living space and to see its connection with the chosen profession. The professional training of future air traffic controllers should be provided by scientifically grounded system of didactic and methodical educational material and determined by the educational – professional programmes, which contain standard and optional educational content, taking into account the issues of continuity and gradation of professional training. Finally, the author presumes that direction of professional training content in the flight academy to development of studentsʼ professional reflection, according to modern aviation demands, will be just that pedagogical condition, which will promote the development of air traffic controllersʼ professional reflection.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1309
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lopatiuk_pedagogichna.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.