Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1300
Title: Cпецифіка професійної підготовки майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом у контексті формування рефлексивного підходу
Other Titles: Специфика профессиональной подготовки будущих диспетчеров управления воздушным движением в контексте формирования рефлексивного подхода
Specifics of Professional Training of Air Traffic Controllers in the Context of Formation of Reflective Approach
Authors: Лопатюк, О. В.
Лопатюк, Е. В.
Lopatiuk, O.
Keywords: професійна рефлексія
диспетчер управління повітряним рухом
професійна підготовка
професіонал
рефлексивний підхід
освітній процес
профессиональная рефлексия
диспетчер управления воздушным движением
профессиональная подготовка
профессионал
рефлексивный подход
образовательный процесс
professional reflection
air traffic controller
training, a professional
reflective approach
educational process
Issue Date: 2017
Publisher: Запоріжжя: Класичний приватний університет
Citation: Лопатюк, О. В. Cпецифіка професійної підготовки майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом у контексті формування рефлексивного підходу / О. В. Лопатюк // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. - Запоріжжя : КПУ, 2017. - Вип. 54 (107). - С. 159-165.
Abstract: У статті розглянуто значення рефлексії в професійній підготовці майбутніх диспетчерів управління повітряним рухом (УПР). З’ясовано, що особливого значення здатність до професійної рефлексії набуває під час навчання в льотних навчальних закладах (ЛНЗ), адже аналіз власних ресурсів, їх перегляд, інвентаризація дають змогу активно формувати індивідуальний стиль подальшої професійної діяльності, моделювати образ майбутньої професії. Висвітлено специфіку освітнього процесу в ЛНЗ і сформовано ви-значення професійної підготовки в контексті формування рефлексивного підходу. В статье рассмотрено значение рефлексии в профессиональной подготовке будущих диспетчеров управления воздушным движением. Выяснено, что особое значение способность к профессиональной рефлексии приобретает во время обучения в летных учебных заведениях, ведь анализ собственных ресурсов, их просмотр, инвентаризация позволяют активно формировать индивидуальный стиль дальнейшей профессиональной деятельности, моделировать образ будущей профессии. Освещена специфика образовательного процесса в летных учебных заведениях и сформировано определение профессиональной подготовки в контексте формирования рефлексивного подхода. The article considers the importance of reflection in the training of the future Air Traffic Controllers (ATC). It is cleared up that the capacity for professional reflection gains particular importance while studying at Flight educational establishments, since the analysis of own resources, their revision and inventory permit to form the individual style of further professional activity, to model the image of the future profession. The specifics of the educational process in such educational establishments lies in the fact that, apart from absorbing knowledge and skills, it involves the formation of professional direction of the future aviation specialists, development and raising of their personality. The indicator of efficiency ofeducational process in the Flight educational establishment is social, moral and professional maturity ofthe personality of a future specialist, integrity and resilience of his ego, psychological readiness of a graduate to realize his professional duties. The following psychological features, typical of students, are favorable conditions for the formation of professional reflection: intensive development of self-consciousness; the peak of mental capacity, memory, thinking, attention; the level of cognitive motivation and learning; personal attitude to new learning experience; actualization in the personal and professional self-determination. Professional reflection is a significant source of self-improvement of a cadet, as it results in the reassessment of training activity, social requirements to a future ATC, the ways of professional development, that will help in the future to achieve the goals and to build own training activity independently. Having summed up the opinions of a lot of scientists, the article gives the definition of ATC training in the context of formation of reflective approach.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1300
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lopatiuk_refleksyvnyi.pdf626.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.