Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1285
Title: Модель організації підготовки диспетчерів управління повітряним рухом
Other Titles: Модель организации подготовки диспетчеров управления воздушным движением
Model of organization of training of air traffic controllers
Authors: Сало, Н. А.
Сальник, О. В.
Salo, N.
Salnyk, O.
Keywords: диспетчер управління повітряним рухом
інтелектуальна навчальна система
інформаційно-аналітична система
модель підготовки
організаційна система підготовки
диспетчер управления воздушным движением
интеллектуальная обучающая система
информационно-аналитическая система
модель подготовки
организационная система подготовки
air traffic controller
intelligent training system
information and analytical system
training model
organizational training system
Issue Date: 2020
Publisher: not found
Citation: Сало, Н. А. Модель організації підготовки диспетчерів управління повітряним рухом / Н. А. Сало, О. В. Сальник // Системи озброєння і військова техніка. - 2020. - № 3(63). - С. 90-97. DOI: 10.30748/soivt.2020.63.13
Abstract: В статті з’ясовано, що основною тенденцією інформатизації освіти є розвиток інноваційних освітніх процесів на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій дистанційних форм навчання та дистанційних форм підтримки традиційного навчання, заснованих на Інтернет-технологіях. Трансформація системи освіти вимагає нових підходів до побудови організаційних систем підготовки. Виклики та загрози пандемії Сovid-19, що почалася у 2019 році та стосується всіх країн світу, підтверджує актуальність досліджень зі зміни моделей організації підготовки сучасних фахівців. В освіті змінюються підходи до організації процесу навчання шляхом переведення його у віртуальну площину. Це дає значний поштовх моделям та методам дистанційного навчання, змінивши педагогічні прийоми та практики, трансформувавши дидактичні матеріали та висунувши вимоги до організації навчального процесу загалом. Підготовка диспетчерів управління повітряним рухом (УПР) є достатньо складною та вимагає постійного контролю знань та умінь, підтримання практичних навичок та тренування, ефективного планування розкладу занять. Сучасна освіта – це галузь, де присутня значна кількість учасників освітнього процесу. Кожен його учасник ставить перед собою мету: курсант – отримати освітню послугу, здобути фах; навчальний заклад або викладач – надати цю послугу в обмін на інший ресурс. Доведено, що для рішення завдання підвищення ефективності освітнього процесу підготовки диспетчерів УПР необхідно, по-перше, розширити модель організації підготовки та об'єднати всіх учасників освітнього процесу у єдине освітнє середовище, а по-друге, управління процесами у цьому середовищі. В статті удосконалена модель організації підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, яка, на відміну від існуючих, ґрунтується на застосуванні мультиагентного підходу до планування підготовки і формуванні онтології навчальних дисциплін та дозволяє підвищити ефективність навчання за рахунок планування занять у відповідності з результатами контролю рівня знань, умінь і навичок диспетчерів УПР. Основними перевагами агенто-орієнтованої моделі організації підготовки диспетчерів УПР є швидка розробка первісного варіанта системи, швидка модифікація діючого варіанта системи, ефективна організація робіт у розподіленій системі. В статье установлено, что основной тенденцией информатизации образования является развитие инновационных образовательных процессов на основе использования информационно-коммуникационных технологий дистанционных форм обучения и дистанционных форм поддержки традиционного обучения, основанных на Интернет-технологиях. Трансформация системы образования требует новых подходов к построению организационных систем подготовки. Вызовы и угрозы пандемии сovid-19, начались в 2019 году и касается всех стран мира, подтверждает актуальность исследований по изменению моделей организации подготовки современных специалистов. В образовании меняются подходы к организации процесса обучения путем перевода его в виртуальную плоскость. Это дает значительный толчок моделям и методам дистанционного обучения, изменив педагогические приемы и практики, трансформировав дидактические материалы и выдвинув требования к организации учебного процесса в целом. Подготовка диспетчеров управления воздушным движением (УВД) достаточно сложна и требует постоянного контроля знаний и умений, поддержания практических навыков и тренировки, эффективного планирования расписания занятий. Современное образование - это отрасль, где присутствует значительное количество участников образовательного процесса. Каждый его участник ставит перед собой цель: обучаемый – получить образовательную услугу, получить профессию; учебное заведение или преподаватель - предоставить эту услугу в обмен на другой ресурс. Доказано, что для решения задачи повышения эффективности образовательного процесса подготовки диспетчеров УВД необходимо, во-первых, расширить модель организации подготовки и объединить всех участников образовательного процесса в единую образовательную среду, а во-вторых, управление процессами в этой среде. В статье усовершенствованная модель организации подготовки диспетчеров управления воздушным движением, которая, в отличие от существующих, основывается на применении мультиагентного подхода к планированию подготовки и формировании онтологии учебных дисциплин и позволяет повысить эффективность обучения за счет планирования занятий в соответствии с результатами контроля уровня знаний, умений и навыков диспетчеров УВД. Основными преимуществами агентно-ориентированной модели организации подготовки диспетчеров УВД является быстрая разработка первоначального варианта системы, быстрая модификация действующего варианта системы, эффективная организация работ в распределенной системе. The article establishes that the main trend in the informatization of education is the development of innovative educational processes based on the use of information and communication technologies for distance learning and distance forms of support for traditional education based on Internet technologies. The transformation of the education system requires new approaches to building organizational training systems. The challenges and threats of the Covid-19 pandemic, which began in 2019 and affects all countries of the world, confirms the relevance of research on changing the models of organizing the training of modern specialists. In education, approaches to organizing the learning process are changing by translating it into a virtual plane. This gives a significant impetus to the models and methods of distance learning, changing pedagogical techniques and practices, transforming didactic materials and putting forward requirements for the organization of the educational process as a whole. The training of air traffic controllers (ATC) is quite complex and requires constant monitoring of knowledge and skills, maintenance of practical skills and training, effective planning of the training schedule. Modern education is an industry with a significant number of participants in the educational process. Each of its participants set a goal for themselves: the student - to receive an educational service, to get a profession; educational institution or teacher - provide this service in exchange for another resource. It is proved that in order to solve the problem of increasing the efficiency of the educational process of training air traffic controllers, it is necessary, firstly, to expand the model of organizing training and unite all participants in the educational process into a single educational environment, and secondly, to manage the processes in this environment. The article presents an improved model for organizing the training of air traffic controllers, which, in contrast to the existing ones, is based on the use of a multi-agent approach to planning training and forming an ontology of academic disciplines and makes it possible to increase the effectiveness of training by planning lessons in accordance with the results of monitoring the level of knowledge, skills and skills of air traffic controllers. The main advantages of the agent-based model for organizing the training of air traffic controllers are the rapid development of the initial version of the system, quick modification of the current version of the system, and efficient organization of work in a distributed system.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1285
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Titul.pdf473.12 kBAdobe PDFView/Open
Zmist.pdf257.67 kBAdobe PDFView/Open
Salo_model.pdf403.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.