Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1208
Title: Метод забезпечення функціональної стійкості пілотажно-навігаційного комплексу літального апарата на окремих режимах польоту
Other Titles: Method of providing the functional stability of the flying and navigation complex of aircraft on separate flight modes
Метод обеспечения функциональной устойчивости пилотажно-навигационного комплекса летательного аппарата на отдельных режимах полета
Authors: Калашник-Рибалко, Мирослава Анатоліївна
Kalashnyk-Rybalko, M. A.
Калашник-Рыбалко, М. А.
Keywords: функціональна стійкість
пілотажно-навігаційний комплекс
літальний апарат
окремі режими польоту
дестабілізуючі фактори
functional stability
flight and navigation complex
aircraft
separate flight modes
destabilizing factors
функциональная устойчивость
пилотажно-навигационный комплекс
летательный аппарат
отдельные режимы полета
дестабилизирующие факторы
Issue Date: 2018
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Калашник-Рибалко, М. А. Метод забезпечення функціональної стійкості пілотажно-навігаційного комплексу літального апарата на окремих режимах польоту : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.22.13 "Навігація та управління рухом" / Калашник-Рибалко Мирослава Анатоліївна ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2018. - 23 с.
Abstract: Калашник-Рибалко М.А. Метод забезпечення функціональної стійкості пілотажно-навігаційного комплексу літального апарата на окремих режимах польоту. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.13 – Навігація та управління рухом. – Льотна академія Національного авіаційного університету. Кропивницький, 2018. У результаті виконання дисертаційних досліджень вирішене актуальне наукове завдання розробки методу забезпечення функціональної стійкості пілотажнонавігаційного комплексу літального апарата на окремих режимах польоту в умовах зовнішніх та внутрішніх дестабілізуючих впливів. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що: вперше розроблено метод забезпечення функціональної стійкості пілотажно-навігаційного комплексу літального апарата на окремих режимах польоту; удосконалено метод синтезу оптимально розподіленої структури пілотажно-навігаційного комплексу літального апарата в умовах дестабілізуючих впливів; одержала подальший розвиток модель забезпечення функціональної стійкості засобів навігації супутникової системи навігації у складі пілотажно-навігаційного комплексу літального апарата в умовах впливу нерегулярних варіацій космічної погоди. Kalashnyk-Rybalko M.A. Method of providing the functional stability of the flying and navigation complex of aircraft on separate flight modes. – Manuscript. The Thesis for the scientific degree of Doctor of Philosophy (engineering) (Candidate of Technical Sciences) on specialty 05.22.13 – Navigation and Traffic Control. – Flight Academy of National Aviation University. Kropyvnytskiy, 2018. The thesis research paper is devoted to the solution of the actual scientific problem related to the development of method for provision of the functional stability of aircraft flight and navigation complex at separate flight modes, which is essential to increase the level of flight safety. The scientific novelty of the obtained results is the following: for the first time the method has been developed for provision of the functional stability of aircraft flight and navigation complex at separate flight modes, which is based on the procedure of maintaining the valid state of separate modules knowledge bases of the distribution system of aircraft flight and navigation complex through the organization of a dynamic verification of such knowledge bases during their application on the principle of probabilistic diagnostic kernel with the reactivation of the distribution system without significant restructuring of the verification means; the method of synthesis of the optimally distributed structure of the aircraft flight and navigation complex in the conditions of destabilizing impacts has been improved, in which unlike existing ones there have been applied the methods of optimization of flight and navigation complex structure according to the maximum criterion of the selected criterion of advantage from a set of criteria of functional stability with the limitation of the system construction cost. The method allows to choose rational variant from the set of valid ones in the conditions of destabilizing factors influence and during occurrence of possible extraordinary situations thus to increase the values of indicators of the functional stability of aircraft flight and navigation complex to an achievable level with the limitation on cost; there has been further developed the model for provision of the functional stability of the satellite navigation system instruments as a part of the aircraft flight and navigation complex under the conditions of the space weather irregular variations influence, which differs from the existing ones by the proposed strategy for adjustment of ionospheric errors of satellite navigation systems, based on the analysis of the parameters of the navigational signals that passed through the ionosphere, using an optimal arrangement of single-frequency navigation equipment on board of an aircraft. The proposed model has made it possible to develop recommendations for the implementation of mechanisms for provision of the functional stability of aircraft flight and navigation complex and to increase the efficiency of signal reception of satellite navigation systems compared to existing approaches in the conditions of destabilizing effects of space weather. The main results of the research are recommended to be used in the development of new integrated avionic complexes, which have high requirements for maintaining functional efficiency under the influence of internal and external destabilizing factors, particularly the flow of failures, malfunctions, intentional violations of operation in case of simultaneous limitation of additional cost. Калашник-Рыбалко М.А. Метод обеспечения функциональной устойчивости пилотажно-навигационного комплекса летательного аппарата на отдельных режимах полета. – Рукопись. Диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук по специальности 05.22.13 – Навигация и управление движением. – Летная академия Национального авиационного университета. Кропивницкий, 2018. В результате выполнения диссертационных исследований решена актуальная научная задача разработки метода обеспечения функциональной устойчивости пилотажно-навигационного комплекса летательного аппарата на отдельных режимах полета в условиях внешних и внутренних дестабилизирующих воздействий. Научная новизна исследований заключается в том, что: впервые разработан метод обеспечения функциональной устойчивости пилотажно-навигационного комплекса летательного аппарата на отдельных режимах полета; усовершенствован метод синтеза оптимально распределенной структуры пилотажно-навигационного комплекса летательного аппарата в условиях дестабилизирующих воздействий; получила дальнейшее развитие модель обеспечения функциональной устойчивости средств навигации спутниковой системы навигации в составе пилотажно-навигационного комплекса летательного аппарата в условиях воздействия нерегулярных вариаций космической погоды.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1208
Appears in Collections:Навігація та управління рухом

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Kalashnik-Rybalko.pdf750.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.